Gå til innhold
  • Bli medlem

Første natt i hengekøye


belowyn

Anbefalte innlegg

Fikk en TicketToTheMoon-hengekøye av min søster, og ville prøve den ut utendørs. Pakket med meg mitt gamle selvoppblåsbare liggeunderlag, flispose, et av de NSB-teppene og survival blanket, sånn for sikkerhetsskyld.

Tok bussen til Skar, og ruslet mot Øyungen. Ved dammen var det en som anbefalte å dra helt inn til Kalven istedenfor å campe i nærheten av dammen, så jeg ruslet videre. Fant ingen fornuftige plasser ved Kalven, og ruslet tilbake, og rigget meg til.

Etter en del frem og tilbake med liggeunderlaget, flispose etc kom jeg meg godt til rette. Hadde en vanlig presenning slått opp som tarp da en enkel tarp jeg har har bestillt fortsatt er i posten.

 

Liggeunderlaget varmer godt der det er, men jeg blir relativt fort kald på skuldrene. Kjente til dette fra før etter å ha lest om det, men hadde håpet at sommervarmen (hei hei, nydelige 5-10 grader), flisposen, teppe etc skulle holde. Med en bunch med insekter i tillegg så ble jeg brukende et håndklede som maske. Det reflekterende materialet fra survivor blanketet hjalp til også, men det ble ikke noe søvn de fire timene til jeg litt før fire stod opp, laget frokost og pakket meg ned.

 

Så, resultatet er at jeg trenger et underquilt. Har bestillt myggnettingen til TTTM. Har ikke lyst til å svi av all verdens penger på dyrt underquilt før jeg vet om jeg blir brukende det en del fremover. Tenkte kanskje å se etter en billig brukt barnesovepose eller lignende, og lage eget, eller http://draut.no/dd-hammock-underteppe som er ganske rimelig. Noen som har erfaringer? I førsteomgang blir det er som kan brukes på sommer, samt kanskje høst og vår. Om jeg blir dedikert og vil campe mer har jeg en Warbonnet Blackbird XLC på ønskelista, med yeti-quilt.

 

Uansett var det en bra tur alt i alt, selv om søvnen først kom når jeg kom hjem, etter en god varm dusj. Det er vel kanskje 15 år siden jeg sov uten tak over hodet sist, så det var på tide. Hengekøya var behagelig å ligge i, men det hjelper lite når man hutrer og fryser :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mange som bruker oppblåsbart underlag i hengekøye med suksess. Hvilket liggeunderlag har du idag? 

Vist det i hovedsak var skuldrene du ble kald på, så kan et tips være å ta et godt gammeldags skum underlag og klipp det til slik at det blir som "vinger" som dekker skuldrene dine.

 

Cold Butt Syndrome (CBS) oppstår allerede ved 21 grader, så norsk sommertemperatur er nok ikke nok alene for å holde deg varm :)

 

Ingenting slår en god underquilt, men absolutt ikke nødvendig for å holde varmen. Du finner mye informasjon om hengekøyer på disse 2 sidene:

 

http://theultimatehang.com

 

https://hammockforums.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose i hengekøye funker bra! Jeg bruker kun det og et billig oppblåsbart liggeunderlag sommerstid. Underlaget har antisklibelegg på den ene siden. Den legger jeg ned, slik at underlaget holder seg lettere på plass i hengekøya. Jeg bruker også hengekøye fra TTTM. Kjempebra greier!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DD underblanket, 3-4 overnattinger, funker greitt, masse hemper og karabinere sånn at du får det hengt fra ridgeline el, men ikke vindtett sånn at du trenger weather shield/stor poncho/fjellduk med deg itillegg.

Veier 900g, så ganske tungt, men håper å kunne frisere det ned til 3/4 lengde muligens etterhvert.

Komforten med underquilt kontra liggeunderlag i enkel hengekøye er himmelsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit man kan ta på mer klær, men poenget mitt var å få det bedre i hengekøya, og ikke løpe med ullgenser om "sommeren" :P

Har vurdert et ekstra underlag på tvers, men det underlaget jeg har nå er ganske stort og tungt, så ville heller foretrekke å bytte det ut med et underquilt. Synes også det var hassle med å få skikkelig god stilling på liggeunderlaget, og det virker som UQ er bedre der.

 

Er medlem på hammockforums.net (venter på godkjenning etter signup), og har lest en del der. Mye god info, men en del ting er veldig spesifikt for US, som leverandører med billig utstyr, plasser å kjøpe ting etc. Sånne ting er det ofte greit å høre med erfrene lokale folk som vet hva som er mulig å oppdrive innenfor Norge.

 

Ønskesetup for ganske allround bruk på tur er Warbonnet Blackbird XLC med 3/4 Yeti UQ og en eller annen TQ (muligens Warbonnet, men den kosta høgg så det holdt), samt en superfly. Om jeg skal ha med TQ og bestille alt derifra blir det over 10k med mva og frakt, så da er det greit å ha kjørt noen runder før med litt annet utstyr også. Skal se om jeg ikke får ordnet oppheng på verandaen min så jeg kan nyte hengekøya der om sommeren også :)

 

Ellers var det mye bra info her. Har pløyd gjennom de fleste trådene som har nevnt hengekøye oppdatert de siste 4 årene eller så. Mulig jeg slenger meg med på et høstheng om det passer og jeg har fått utstyret på plass.

 

Nå kom en enkel 3m x 3m tarp fra eBay i posten i dag, så da kan jeg droppe BilExtra-presenningen neste gang. Lettere og mindre plass. Jeg er mer gearfreak enn gramentusiast. Jeg liker lett utstyr, men også mye utstyr, så går vel litt opp i opp der. Vekten på en UQ er ikke kritisk, og siden liggeunderlaget mitt når veier over 1200g så blir det vesentlig mindre enn det jeg har, iallefall om jeg må ha med et ekstra i tillegg.

 

Bildet er fra campen ved Øyungen, før den stygge blå presenningen kom opp. Fint sted, og praktisk for en utflukt etter jobb, så sant man får det litt varmere og myggfritt!

 

Jaja, på tide å slutte med prokastineringen av rydding. Grilling med gjester begynner om fire timer, så her må det ryddes. Hang in there!

 

*EDIT/Update* Nå hadde de fått den på lager, så da ble det bestilling av underteppe. Muligens en test til når det har kommet til uka da :)

post-17675-0-29716900-1436605819_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en billig hengekøye hos MX-sport fra TravelSafe. Innebygget myggnetting og medfølgende tarp. Tarpen er relativt liten, men til gjengjeld er hengekøyen såpass stor at den lager høye fine vegger rundt meg. Siden den er så stor får jeg også fint et tykt og godt oppblåsbart liggeunderlag (Mammut comfort pump) nedi. Med en sovepose som passet meldt temperatur den natten sov jeg som en liten unge. Skikkelig digg å få et lite vindkast fra siden og bli vugget til søvn! Jeg trengte i alle fall ikke noe underquilt den natten, men en slik hadde så klart vært lettere og mer pakkvennlig enn madrassen.

 

Jeg har forresten planer om å sykle vestkysten med overnevnte hengekøye (og ligge på bakken hvis det ikke er trær i nærheten) nå i sommer. Får se hva det blir til. Gleder meg i alle fall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse/Helsport Jerv Liggerunderlag + et gammelt underlag man klipper til for skuldre (foreksmpel jysk underlag til 50kr, veier ingenting.)

 

Myggnett er også fint å ha ja, har et som dekker hele køya over rigdeline, et slikt myggnett har samme volum som hele hengkøya (mi), men det må til...

 

Du må prøve igjen, nok klær og komfortabelt og varmt underlag så er det ikke noe som slår en natt i hengekøya. :)

 

Det er selvfølgelig stor forskjell mellom hengekøyer og hva man liker, men jeg synes kanskje opphenget på det bildet ser litt slapt ut..

Trestroppene lengre ned og strammere vinkel... Teoretisk fin vinkel er i følge nettet 30grader. På bildet er det nærmere 60.

Bare et tips altså, prøv forskjelliige oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hengekøye-ekspert, men hva med å ta på litt ekstra klær? En av mine første netter i telt var ubehagelig pga trekk på hodet, noe som løste seg ved å sove med lue på. Kan hende at noe tilsvarende kan hjelpe.

 

 

Veit man kan ta på mer klær, men poenget mitt var å få det bedre i hengekøya, og ikke løpe med ullgenser om "sommeren" :P

......

Om du fryser vil du få det bedre i hengekøya om du tar på deg flere lag......

 

Og om du bruker underlag oppe i køya er vel klær omtrent eneste måte å regulere på. Med UQ kan du slippe inn mer eller mindre luft mellom køya og quilten for å regulere temperaturen/ isolasjonsevnen.

 

Enklest og best med UQ. Ellers hadde man ikke hatt det på markedet (ble som alt annet utviklet som følge av behov da folk var lei av dårlig komfort og ville ha noe bedre).

Men om du vil bruke liggeunderlag får du Bergans Extreme til 399,- på XXL. Dette er så å si likt Bamse underlaget. Med to sånne og en rull duct tape kan du bruke ett av dem helt eller muligens trimme av litt på lengden, og klippe til det andre så det dekker sidene dine inkl. armene. Kan også bruke et Phoxx underlag til å lage sidevingene av...det er litt mer økonomisk.

En vindtett UQ protector vil kunne hjelpe på betraktelig da denne vil forhindre at varmlufta i sovesystemet ditt forsvinner med vinden. Kan brukes både utenpå UQ eller om du bare bruker underlag.

 

Personlig bruker jeg en JrB Winternest UQ hele året og bytter på forsjellige soveposer utifra temperatur/ sesong. Soveposen brukes da som en TQ med glidelåsen åpen og bare trukket opp til omtrent knærne. Med et lite skum sitteunderlag i fotenden/ fotposen av TQ, under hælene, er det skikkelig toasty. Henger som oftest med mange klesplagg på; bedre å vippe TQ litt til siden når man blir for varm enn alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble hengekøyen brukt flittig ifjor. Altfor varmt til å sove inne da!

Myggnettingen til TTTM er helt genial, så ja, den trengs når det er mye mygg og knott! Pg hang opp en tarp over, så gjorde det ingenting om detkom en liten regnskur. ..

Brukte skinnfell og en god sovepose ganske mye, og regulerte med klær ellers.

følger med på denne tråden for å få flere råd, for heretter blir vi voksne i hengekøye og ungene i telt når vi drar på tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.