Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til ett litt lettere telt


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut teltet (Bergans Compact 3) med noe lettere, men blir ikke helt klok på hva jeg skal bytte til. Er I grunn godt fornøyd med teltet som jeg har, men har innsett at jeg drar på en del kg som er helt unødvendig (gjelder I grunn ikke bare telt).

Etter en del søking på nett har jeg egentlig bare funnet Helsport Fjellheimen Superlight 3 camp som gir meg en betydelig vektreduksjon uten å matte fire på krav til plass etc. men er sikker på det er andre gode kandidater om en bare vet hva en skal søke etter.

Likte I grunn det meste ved Fjellheimen Superlight 3 camp, men ser at både bunnduk og ytterduk har betydlig lavere vannsøyle enn det Bergans Compact er oppgitt til. Hva trenger man egentlig? er det merkbart? og er det ok slitestyrke på slike telt, eller tåler det så lite at man egentlig kjøper seg en dyr bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle disse teltene er nok vanntette. Men et sted må jo vektbesparelsen tas. Og litt lavere rivestyrke og tynnere bunnduk er ofte et resultat. Men med gode nok marginer ved normal bruk. Selv har jeg brukt hilleberg nallo 3 endel denne sommeren med positive erfaringer bortsett fra prisen. Superligth teltene til helsport er jo enda litt lettere uten at sikkerhetsmarginene er vesentlig dårligere av den grunn vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse teltene er nok vanntette. Men et sted må jo vektbesparelsen tas. Og litt lavere rivestyrke og tynnere bunnduk er ofte et resultat. Men med gode nok marginer ved normal bruk. Selv har jeg brukt hilleberg nallo 3 endel denne sommeren med positive erfaringer bortsett fra prisen. Superligth teltene til helsport er jo enda litt lettere uten at sikkerhetsmarginene er vesentlig dårligere av den grunn vil jeg tro.

Er det ikke en annen tråd inne hvor det nevnes at disse teltene tåler litt lite? Barnåler går gjennom bunnduks osv? Tror jeg leste det her denne uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange netter i Reinfjell Superlight og har ikke hatt noen problemer med kvalitet på bunnduk. Har definitivt ikke passet på når jeg har satt opp teltet. Ingen problemer. Har hatt flere netter med heftig regnvær også - tørt og fint som bare det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en annen tråd inne hvor det nevnes at disse teltene tåler litt lite? Barnåler går gjennom bunnduks osv? Tror jeg leste det her denne uken...

Nettopp slikt jeg er redd for, men har ikke sett mange som har delt erfaringene sine verken på godt eller vondt. Ikke så lysten på å svi av +\- 7000kr på nytt telt (spesiellt siden det gamle er helt fint) dersom det viser seg å ikke holde mål i lengden.

Hva med Hilleberg Anjan 3?

Ser jo absolutt bra ut, litt tyngre enn Superlight 3 camp men om det er pga litt kraftigere duk er det sikkert verdt det.

Ser at jeg så på GT versjonen, likte ikke "forteltet" på Anjan 3, vil ha plass til hunden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i sommer fra Helsport Fjellheimen 3 Camp (3.15kg) til Hilleberg Nallo 3 (2.4 kg), og er veldig fornøyd med det valget! Forteltet er ikke det største, men til gjengjeld så er det veldig fint å kunne titte rett ut om morgenen! Teltposen er også fin og romslig, slik at det går lett å pakke det ned i mye vind.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i sommer fra Helsport Fjellheimen 3 Camp (3.15kg) til Hilleberg Nallo 3 (2.4 kg), og er veldig fornøyd med det valget! Forteltet er ikke det største, men til gjengjeld så er det veldig fint å kunne titte rett ut om morgenen! Teltposen er også fin og romslig, slik at det går lett å pakke det ned i mye vind.

 

Takker for svar, men ser jeg her som på Anjan modellen ikke blir helt fornøyd med forteltet og da ville hatt GT versjonen som igjen ikke sparer mye vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger der pga jeg heller vil ha et lett kuppeltelt i Steden for tunell telt .

Pris 4000 kr

 

Men må vel være noe du ikke er fornøyd med siden du vil bytte etter bare 3 gangers bruk?

 

Prisen er jo ikke noe å si på, men 90 cm høyde I innerteltet blir for lavt. Bergans compact 3 er 100cm, det er I grunn ikke mer enn det må være.

 

Heller mer og mer mot Fjellheimen Superlett, men begynner å vurdere 4 Camp, vet ikke om det er verdt å spare den lille vektforskjellen mot bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det jeg ikke er fornøyd med er at tunell telt ikke er som et kuppeltelt :P

Jeg tenkte teltet var lett og hadde god plass til 2 og fikk beskjed av turfølget om at jeg ville vende meg til " tunell formen"

Men har foreløpig ikke vendt meg til det enda og syntes tunell telt er litt slaskete og savner rette vegger.

Men vet mange er fornøyd med dette tunellteltet så sikkert bare jeg som er sær..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det jeg ikke er fornøyd med er at tunell telt ikke er som et kuppeltelt :P

Jeg tenkte teltet var lett og hadde god plass til 2 og fikk beskjed av turfølget om at jeg ville vende meg til " tunell formen"

Men har foreløpig ikke vendt meg til det enda og syntes tunell telt er litt slaskete og savner rette vegger.

Men vet mange er fornøyd med dette tunellteltet så sikkert bare jeg som er sær..

Etter en natt i kuppeltelt, et vintertelt i en hage i juni, skjønner jeg ikke hvorfor i alle dager jeg har tunelltelt selv, så det er ikke bare deg :-P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også kuppeltelt best. Synes tunneltelt "sagger" mer.

jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe superlight. Vært mange innlegg på ting som har skjedd med de etter litt bruk. Spesielt det med punktering av bunnduk. Helsport har nok en utfording med bunn. Men ikke dermed sagt at det er like stor svakhet hos andre produsenter.

har selv telt i UL klassen som der ikke har vært tull med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til flere så er jeg stor fan av tunneltelt (så fremt de har stort nok fortelt). Det er mye bedre å ha ett stort fortelt enn to små etter min mening. Lettere å romestere og kokkelere, lettere å få god høyde over grytene når man koker innedørs, enklerer å henge opp tøy, og allikevel kunne bruke inngangen. r man to som lager mat innendørs, kan man samarbeide i stedet for å måtte snu ryggen til hverandre i hver sitt fortelt.. Mer sosialt i regnvær når man er flere på tur. Plass til besøk i forteltet.

Men som kjent, smaken er som ræva. Et tunneltelt sægger mer i fotenden, det er det ingen tvil om.

På den annen side, jeg er skeptisk til tynne duker, særlig i bunnen. En ting er om det er tett mens det er nytt, noe annet er om det tåler slitasje år etter år.

Det er fint å redusere vekta på utstyret, men jeg synes det mest fornuftige er å se på alt samlet. Er det å bytte ut et Bergans Compact 3 det mest effektive, eller kan det være at et bytte av for eksempel sovepose og underlag gir større reduksjon for mindre penger? Det beste er selvsagt å bytte det som er mest slitt til noe lettere, så ta det etter hvert som ting må skiftes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Reinsfjell Superlight og elsker det. Har ikke funnet noe jeg har å si på det ennå, og jeg har 3 hunder også, så det sliter jo mere på teltet bare det. En vennine har også superlight telt fra Helsport og det har gjennomgått myyye vind og forskjellige typer underlag, og ho opplever SL teltet som bedre enn de light versjonene og slikt til Helsport :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å redusere vekta på utstyret, men jeg synes det mest fornuftige er å se på alt samlet. Er det å bytte ut et Bergans Compact 3 det mest effektive, eller kan det være at et bytte av for eksempel sovepose og underlag gir større reduksjon for mindre penger? Det beste er selvsagt å bytte det som er mest slitt til noe lettere, så ta det etter hvert som ting må skiftes.

 

Helt klart at det er mye å spare på å bytte ut annet utstyr også. Første som står på listen er faktisk som du nevner en sovepose, fordi jeg likevel trenger en sovepose som er mindre varm I tillegg til den jeg har. Underlaget er alt ett Exped Synmat UL 7 så der er det ikke noe spes å hente. Kunne nok også spart en del vekt på å bytte ut Bergans Alpinist sekken, men siden jeg har en 3 åring som jeg håper skal bli med en del på tur fremover så blir det til at jeg uannsett må bære en del ekstra og da trenger jeg både plassen og noe som er komfortabelt selv når vekten blir 20kg ++

 

Men er vanskelig å komme fra at å bytte telt reduserer vekten nesten 1,5kg, og da til ett telt som er litt større (les høyere). Så for meg er det helt klart verdt det, så lenge kvaliteten ikke er ofret for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Reinsfjell Superlight og elsker det. Har ikke funnet noe jeg har å si på det ennå, og jeg har 3 hunder også, så det sliter jo mere på teltet bare det. En vennine har også superlight telt fra Helsport og det har gjennomgått myyye vind og forskjellige typer underlag, og ho opplever SL teltet som bedre enn de light versjonene og slikt til Helsport :)

 

Takker for svar, da blir nok ett superlight telt lagt til ønskelisten. Men om det blir denne sesongen gjenstår å se, ser helst at det kommer kampanje på XXL for jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.