Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk: Norrøna Falketind 30 liter


REJOHN

Anbefalte innlegg

Mine brukererfaringer.

norrona-falketind-pack-30l-bamboo-green.
Jeg har i noen år brukt en gammel Bergans Hugger sekk til å ha treningstøyet i, og som «håndbagasje»/tursekk i «syden»

Denne sekken er etter hvert blitt slitt, og den manglet jo et bæresystem.

Det var på tide å se på andre alternativer. Jeg har brukt Bergans Helium 55 liter som tursekk i noen år, og har gode erfaringer med denne lette sekken.

Det var derfor enkelt å velge en lett sekk til erstatning for den gamle. Prisen var riktignok noe stiv: ca 1198,- etter hva jeg husker. Jeg har god erfaring med mye tøy og utstyr fra Norrøna.  (Familien påstår at jeg er merkebevist….)

Etter å ha brukt sekken en tid for å transportere treningstøyet, uten egentlig å ha testet sekken, ble den med til «syden».

008.JPG
Der ble den brukt hver dag i 14 dager. Og jeg hadde sekken på ryggen minst et par timer hver dag. Vekten på innholdet i sekken varierte – vi tok med vann for dagen, og mengden var avhengig av varmen. Jeg vurderte vekten til å være mellom 5 og 9 kilo. (Håndkle, ekstra tøy, foto, telefon, badesko, vann og annet rask for to personer.)

For å si det som det er:

Sekken er knapt brukbar som «gymbag».

001.JPG
Det er i prinsippet ikke noe bæresystem. Stroppene er bredere og bedre enn på andre småsekker, men det er skuldrene som får tyngden.

Det er en skumgummiplate i ryggen. Den hindret ikke at jeg omtrent hver gang det ble hevet noen vannflasker i sekken, måtte justere innholdet etter en tid. En av flaskene kom feil og gjorde det vondt å bære.

Sekken kan ikke stå oppreist. Den synker sammen som en, ja nettopp, sekk.

Når det i tillegg er noen detaljer som ergrer i hvert fall meg, faller gleden med ny sekk fort. Sekken lukkes med en krok som skal inn i en stoff-hempe. Etter litt bruk krøllet stoffet i hempen seg og det ble litt fomling for å få opp og igjen sekken.

Det er gode kompresjonsmuligheter, men ikke noen lomme til drikkeflaske på utsiden.  Den skal være klar for drikkesystem – dette består, så vidt jeg forstår det, av et lite hull der slangen kan tres gjennom når sekken er lukket. Masse reimer og dill dall trekker også ned.

Sammenliknet med min  - etter hvert – trofaste Bergans Helium, så er dette skuffende. Norrøna må kunne gjøre det bedre enn dette.

004.JPG
Jeg fant en test av sekken på nettet som kom med følgende konklusjon:

Meget god bærekomfort, grei egenvekt og generelt solide og enkle løsninger gjør dette til et sikkert og godt valg for deg som ønsker en solid, praktisk og tøff sekk.

Vår karakter en «femmer»

(Prisen i testen er oppgitt til 1495,-. Den finnes på nettet til 990,-)

Ut fra bildene kan det se ut som det er flere typer av denne sekken på markedet.

 

 

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Det er jo ikke noe bæresekk det der, Norrøna sitt forsøk på klatre-/alpinistsekk. Det er meningen at man skal kunne "brette" den sammen i større oppakning og bruke i de mest luftige partier med lett oppakning. Den er til og med lettere konstruert enn lillebroren, Bitihorn, som har mer sportssekk-preg. De er ikke gode på sekk, og onde tunger sier det blir mye kompromiss med kvalitet på klærne og, med den nye profilen han junior-Jørgensen har staka ut. Beste produktet fra Norrøna var de gamle fjellklærne i bomull til vinterbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefalle Helsport sin Snota på 29L - fantastisk god dagstursekk som rommer MYE  :)

http://www.helsport.no/snota-1853

 

Har hatt denne på overnattingsturer også med telt, sovepose, liggeunderlag, mat, kokeapparat og klær +++ 

Veldig godt bæresystem også.  :)

Enig!

Har begge sekkene(og enda flere:-)

Men min favoritt uten tvil er Snota. Mange dagsturer på ski, fjellturer og nå sist som strandsekk på tur i Frankrike. Anbefales.

Hvis noen fra Helsport leser dette:eneste minus er et par smålommer innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onde tunger sier det blir mye kompromiss med kvalitet på klærne og, med den nye profilen han junior-Jørgensen har staka ut. Beste produktet fra Norrøna var de gamle fjellklærne i bomull til vinterbruk. 

Norrøna har i hvert fall ikke lenger klær for hei og fjell , bare en masse "friske farger".

 

Når det gjelder hva som er "best" av Norrøna, er jeg ikke helt enig,

Med personlig erfaring fra 4 eller 5 generasjoner av  "gamle"Trollveggenjakker, kommer denne høyt opp.

Og både Trollveggen bukse og ikke minst "gamle" Dovre bukser, vil jeg ha hatt med på en slik liste.

 

For ikke å glemme "gamle" Recon jakken. Brukes fortsatt etter en god del år...

Og siden vi er inne på recon, Burde ikke Reconpack sekken være med?

 

Jeg har brukt Norrøna i opp mot 20 år, og helt til nå vært strålende fornøyd, men med med det nye konseptet, blir det å finne et annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som ett bomkjøp ja :-(

 

 

Kjøpte denne sist sommer til samme formål: http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker1/Skarstind-32L-Black-SolidLtGrey-141439-p0000326557#

 

Meget godt fornøyd med denne, ryggen I oppspent mesh er super I varmere strøk.

Min Bergans Helium veier faktisk mindre, men den er jo noe større da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe sekk om lettest mulig er målet nei, men de ekstra par hundre grammene spiller vel egentlig ikke så stor rolle på en dagstur sekk. Prioriterte I alle fall god comfort da en reise sekk gjerne inneholder bade ipad til meg og samboer, klær og div til guttungen så litt vekt blir det uannsett, så å velge en sekk med enklere bæresystem for å spare gram var ikke aktuellt I dette tilfellet. Helium blir for stor, kan regne med å ikke få den med på flyet om de er streng på cabinbaggasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har samme sekk selv og bruker den som en dedikert topptursekk som er pakket ned i storsekken. Jeg syns sekken gjør en god jobb til det formålet. Da pakkes sekken så lett som mulig og den holder formen greit. Største svakheten jeg syns sekken har er faktisk lufting inn mot ryggen,for der blir det veldig tett siden det ikke er noen luftekanaler. Til vanlige dagsturer bruker jeg en annen sekk med litt bedre bæresystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Skarstind 28l til nesten alle mine toppturar/dagsturar. Ventilasjon i ryggen, genial opning av sekken og mange fester på utsida til alt mulig ekstra kopper og anna luksus. Tre kompresjonsstropper rundt/over sekken som det er enkelt å henge ei jakke mellom for enkel tilgang. Kjekt å kunne opne heile rommet for enkel tilgang, samt opning i botnen av sekken dersom noko er pakka godt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.