Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til lunsj på 5-6 dagers tur?


Inglu

Anbefalte innlegg

Hei! 

Planlegger en 5-6 dagers tur i Rondane om et par uker og klør meg i hodet på hvordan type lunsj som egner seg...

Har nemlig ikke så lyst på varm lunsj, da frokosten kommer til å bli havregrynsgrøt med ulikt tilbehør. 

 

Noen forslag til lunsj som ikke veier for mye, men samtidig gir energi og ikke smaker så aller verst? :)

 

Kommer til å ha med proteinbarer og eventuelt proteinpulver i tillegg( lurer på å tilføre dette i havregrøten til frokost). Rett og slett for å få i meg litt ekstra proteiner, da disse tørrmat posene til middag ikke har det beste innholdet i forhold til proteiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turkaker, nøtter og sjokolade er det som funke.. det har mykje kaloria per 100g og ein dags rasjon treng ikkje å vega så mykje ... her er ein lenke med mange gode oppskrifte, som blei brukt brukt når eg gjekk på nordfjord fhs på ekspedisjonslinja http://www.adrenaline.no/vandre/oytun/mat/turmat05.pdf, denne har eg rekna ut til å ha ca 432 kcal pr 100g http://www.kk.no/allers/havrebar-32048.. ellers er det berre å søka på turkaker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg frem med tørking av en miks av diverse frukt som jeg har kjørt til en velling i blender`n for så smøre det ut på bakepapir og tørke i ovnen.

Har gjort noen tørkinger hvor jeg har smurt det veldig tynt på bakepair og noen blandinger hvor jeg har lagt det tykkere på, de tykke blir naturlig nok litt seige og kan rulles som en "pannekake" og deles opp i ønska stykker. De tynne blir sprø som flatbrød. Begge kan spises som de er eller blandes ut med F.eks tørrmelk og bli en slags frokostblanding.

Til den tykke kaka har jeg brukt 3 epler, 1 banan, en romslig spiseskje honning og en neve havregryn og kjørt det i blender. Smører det så ut på bakepapir og tørker det i ovnen på 80 grader med døra på gløtt. Jeg har ikke tatt tiden, men det går noen timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sansen for "svartbrød". De selges i de fleste butikker, ofte i porsjonspakker på 500 gram. Noen selges også vakumpakket i plastbokser. Geniale. Bruker det sommer som vinter. Det er god energi som varer veldig lenge.

En slik 500 grams brødpose/boks holder til nesten 3 lunsjer og jeg varierer pålegget med brunost(best), alskens porsjonspakker. De varer også utrolig lenge og kan spises også når det er forholdsvis kaldt.

5505106.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fete spekepølser på skikkelig grovbrød gir mye godsaker for tur i fjellet.

Men i alle hovedsak er det karbohydrater som gjelder når du skal kjøre på litt.

Sukkerrike alternativer er fine å supplere med mot slutten av dagsetappen.

Tørket frukt er en slager.

Jeg digger bananchips.

Det ryker også med en pakke Nudler i ny og ne. Krever bare litt varmt vann i en halvliterskopp. Lett å gjøre rent etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har vært på 6- dagers vinterturer ig 4- dagers sommerturer. Har alltid med ferdigsmurte matpakker i plastpose. Suger ut luften av posen og knyter. Mye meierismør og kaviar, brunost, leverpostei som pålegg. Enkelt, raskt og greit når du er ute selv i - 20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerlunsj: 

-Energibarer

-Nøtter

-Kjeks

-Sjokolade og denslags

-Polarbrød med skivet gulost, tubeost, spekepølse/salami, nugatti fra tube (for kidsa). Husk meierismør på! (smøret pakket i egnet boks... ;) )

-Knekkebrød som reserve

 

Vinterlunsj:

-Som over men ikke knekkebrød, kjører kun polarbrød og mer pålegg i engangsbokser (makrell i tomat, leverpostei mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigdal knekkebrød,

smøreost på tube, gjerne m jalapeno om du liker det

spekepølse som du skjærer i skiver selv underveis.

Alternativt kan spekepølsen erstattes med speket kjøtt, f.eks. rein eller elg.

Alt dette tåler varme godt i en ukes tid. Ferdig oppskjært tåler varme dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.