Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips i Sogn og fjordane


Vestavinden

Anbefalte innlegg

To middels erfarne og middels spreke voksne og en sprek liten hund har 8-9 dager til rådighet for turer i dette området i slutten av juli. Reiser fra Bergensområdet med bil. Vil gjerne ha turforslag fra dere!
 

- Gjerne 2-3mindre turer så vi slipper å pakke mat for 8-9 dager i strekk.

- Liten mulighet for å møte på mye andre folk.

- Kunne slå opp leir i nærheten av vann - veldig gjerne med mulighet for fiske!

- Vi skal kose oss og nyte fine naturopplevelser uten så alt for høy puls :flowers: Ønsker at dagsetappene er på 2-3 timer heller enn 7 timer...

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med såpass korte dagsetapper begrenser dere fort hvor det passer seg å gå. Fjellene er bratte i Sogn og Fjordane, og det går fort med litt tid på å klatre seg opp motbakkene til man kommer opp på toppene. Et godt grunnlag for dere kan være å sjekke Toppturboka for Sogn og Fjordane, der vil dere få mange gode tips til fine turer. 

 

Et godt tips til tur er å gå fra Ortnevik til Brydalseter, og derfra over Storekusen tilbake til Ortnevik. Hvis dere deler denne opp med en overnatting på Brydalseter, vil dere får to dagsetapper på omtrent 3 timer hver. Fra Brydalseter kan dere også ev. gå innover i Stølsheimen i en dag eller to, men da er sjansen større for å treffe på litt folk. I området på sørsiden av Sognefjorden i Høyanger er det ellers mange fantastiske turer hvor dere ikke kommer til å gå i kø, og som kan deles opp i dagsetapper på 2-3 timer og tilpasses deres ønsker, f.eks. Åkrenipa, Varden, Dyrdalsstølen).

 

En annen morsom tur er å gå Havren i Høyanger. Da starter dere med å gå 2468 trappetrinn langsmed rørgata opp på fjellet, og fra toppen av trappene er det omtrent 1,5t - 2t. videre til toppen av Havren. I fint vær er toppen et fint sted å telte. Fra toppen kan dere gå videre over slik at dere kommer ned ved Nordalsvatnet, hvor det også er mange fine teltplasser. Herfra kan dere følge veien (ikke trafikk, veien henger ikke sammen med veinettet) tilbake til trappene langsmed alle de fine vannene. Ev. kan dere følge veien videre østover, og gå over til Balestrand.

 

Det er kanskje ikke den typen høyfjellsnatur dere har sett for dere, men i Solund er det mange fine turer med fantastisk havutsikt, og generelt lite folk. Det kan imidlertid være litt vanskelig å finne gode teltplasser her, ettersom 'alt' er steingrunn, sånn at man ikke får slått nedi teltpluggene hvis det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, mac!

Vet du om det er noen gode fiskevann rundt området i Høyanger du beskriver?

 

Ang. teltplugger så har vi kuppeltelt, så vi klarer oss kanskje bare med å legge tunge steiner på pluggene slik at ikke teltet flyr av sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd noen år i Sogn og Fjordane, og generelt vil jeg anbefale alle en 2-3 dagers tur til Vetvika på Bremangerlandet. På de fineste dagene kommer det litt folk inn med båt, men man er gjerne alene om å telte. En fin kombinasjon av fjell, utsikt og strand som du egentlig bare finner i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen fisker, så jeg har ikke så veldig god oversikt over fiskevann. For de turene jeg foreslo på sørsiden av Sognefjorden hadde jeg spurt på campingen i Bjordal eller på Folkebutikken i Ortnevik, ev. Joker Bjordal hvor det er fine fiskevann. De vet også ant. vis hvem man må snakke med for å få fiskeløyve i de diverse vannene rundt omkring. (Det er ingen fiskekortordning i Høyanger kommune, så man må få løyve av den enkelte grunneier).

 

På turen jeg beskrev over Havren vet jeg at det er mange som fisker i Gruvlebotnen (innenfor/øst for Norddalsvatnet), og som sier at det skal være veldig bra.

 

Kom ellers over denne i dag på facebook, en side som lister opp flere gode turtips rundt Sognefjorden: http://reisetips.nettavisen.no/her-opplever-du-noe-av-det-beste-av-norsk-natur/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere har mange gode muligheter hvis dere legger turen til Indre Sogn. Start ved Veitastrondi først feks, fiske i Veitastrondsvatnet og gå opp til breen. Så kan dere kjøre til Soget før dere kommer til Hafslo, og ta en tur til Yndesdalen der, en utrolig idyllisk dal. Så kan dere fiske fra Soget og utover før dere kjører til Mørkrisdalen og tar en topptur og overnatting på fjellet der. Og sååå kan dere kjøre på andre siden av fjorden, sveipe oppom Feigumfossen og nyte den fantastisk mektige fossen, før dere kjører litt tilbake igjen og går opp til en av de gamle stølene høyt oppe i fjellet, først til vårstølen, så videre til sommerstølen hvis dere vil trekke det ut. Indre Sogn er så utrolig vakkert og har så mange muligheter, både for korte turer og lengre. Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.