Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold på Lifjell nå?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Annonse

Du er kanskje reist nå, men det jeg ser fra E 18 er det ikke snø å se i fjellene.    Jeg dro en gang opp ca 25 juni og da var Kloksteintjønna (dessverre) helt isfri, men vannene som lå bare noen få høydemeter ovenfor var islagte.  Holmen og Småholmen var åpne.    

Bø Fiskarlag har egen hjemmeside og får du kontakt med Gjermund Gåra vet han beskjed.    

 

Legger også ved et bilde av islagt vann.  Innoset var såvidt åpent og her fikk jeg årets første fiskesjokk.    Nesten før flua tok vannet gikk en riktig sværing på - og i forfjamselsen ----------.    Det ble ingen fisk.

 

Innoset ses på høyre side der hvor vannet smalner.

post-6671-0-41660900-1436089147_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Røytejuvbekken til Troganatten og tilbake igår, og det var bare noen få flekker igjen med snø. Jeg så is kun på et 50m2 stort vann omtrent på toppen av Troganatten som lå på nedsiden av en stor snøfonn. Tipper det er bunnfrosset om vinteren. Det er veldig bra med insekter på fjellet, som vel er et godt tegn for fiske?

 

Bildet er fra Langetjønn 949 moh.

post-9055-0-71354800-1436088369_thumb.jp

 

Utsikt fra Troganatten mot resten av Lifjell, med Skorvetoppen, Mælefjell, Blåtjønnfjell og Heksfjell i bakgrunnen.

post-9055-0-48867700-1436088501_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vil prøve å få til en tur til området med barna turttips og flere bilder fra området tas imot med takk.

Jeg vil anbefale to veier.

1.    Oksladalen

2.    Årmotdalen - Høllen - Holmen/Småholmen

 

Om noen anbefaler å gå opp Røksbufjellet, og du gjør det  blir han garantert din uvenn for resten av livet

 

Alt 1.    Kjør opp til Jønnebu og om det er mulig kjør til enden av en hyttegrend.    Jeg har fått parkere der.  Om det ikke er noen å spørre har jeg satt igjen pakningen og funnet en parkeringsplass ved Jønnebu.

 

Gå opp Oksladalen og ta av stien mot Klopsteintjønna.  Det kan være turens mål eller dere kan overnatte der og gå videre mot Holmen neste dag, hvor det er en del småfisk

 

Alt 2 er å kjøre Årmotdalen til bommen og gå derfra til Høllen og videre opp til f eks Småholmen..

 

Det er to hytter der oppe.  Hytta ved Holmen er for aktive medlemmer av Bø fiskarlag.    Der står også en lavo.    Ved Småholmen står en stieinbu, Den er åpen, og der er det førstemann til mølla som gjelder.  Det kan også være ved der.

 

På toppene er det god mobildekning.    En ting som man skal passe på; tåka kommer fort, og den kan bli svært så tjukk..

 

Legger ved 5 bilder

Kloksteintjønna

Holmen

Gammelt bilde av hytta ved Holmen

Småholmen

Steinbua

post-6671-0-72497200-1436303146_thumb.jp

post-6671-0-01152600-1436303171_thumb.jp

post-6671-0-83640700-1436303252_thumb.jp

post-6671-0-03634300-1436303285_thumb.jp

post-6671-0-74664300-1436303379_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. For å vekke liv i en gammel tråd her. Vi en en gjeng som ser på mulighetene for telttur i dette området nå i helgen. Skal ha med tre unger, 3 til 7 år.

Lurer på hvor langt det er fra parkeringen ved Jønnebu til Klopsteintjønna og til holmen ? Hvor lang tid må regnes for å gå. Vi ønsker å komme oss av gårde etter jobb på fredag, så kan ikke ha for lang gåtid på fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.