Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Jontunheimen nå?


Saxifraga

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som så mange andre her er jeg bekymret for hvordan de store snømengdene i år vil påvirker fjellturen. Planen er egentlig å gå fra Sota Sætra - Nørdstedalsseter - Sognefjellshytta - Fannaråken - Skogadalsbøen - Fondsbu. Vi hadde tenkt å reise neste fredag og legge opp turen slik at vi ankommer Fondsbu idet Vinjerock starter. Men nå vurderer vi sterkt å legge om planen fordi det fortsatt ligger mye snø i fjellet.

 

På hjemmesiden til Fanaråkhytta står det at man fortsatt kan gå på ski opp til hytta (men vet ikke helt hvor oppdatert denne posten er). Og kartet på ut.no viser at det ligger våt snø omtrent over hele Jotunheimen... Vi kommer til å ringe rundt til de ulike hyttene for å høre, men tenkte å forhøre meg her inne også: Er det noen som nylig har vært i Jotunheimen, gjerne rundt noen av stedene nevnt ovenfor, og vet noe om hvor mye snø det er nå? Og hvor mye vann det er i elvene?? Er det helt umulig å gå fotturer der? Det er nesten så jeg vurderer å anskaffe truger bare for å få til fjelltur i år!

 

Og hvis noen skulle ha tips til ei alternativ, litt mindre snøutsatt rute som tar ca 4-5 dager og ender opp på Fondsbu tas det selvsagt imot med takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Som du sikkert har sett i en annen tråd om Glittertind/Galdhøpiggen hvor det er lagt ut noen bilder så er det fortsatt MASSE snø i høyden. Nå ser jeg at du stort sett skal gå i lavereliggende strøk og der er det jo endel mindre enn i høyden. Slik det var i helgen vil jeg si at det fra ca 1700moh er bedre med ski enn sko. Jeg hadde håpet at snøen bar bedre jo høyere vi kom, men det var ikke tilfelle. Falt igjennom så det sang, selv på 2400moh.

Her kan du se hvordan det ser ut på Leirvassbu på ca 1400 moh http://www.ton.no/no/leirvassbu-fjellstue/webkamera  og her Fondsbu http://www.jvb.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=532 og her Tyinholmen http://www.tyinholmen.no/no/c-206-Webkamera.aspx

 

Når det gjelder elvene så var de greie i helgen, men med de mengdene av snø som ligger i fjellet nå så vil det bli mye vann etterhvert når dette skal smelte de neste ukene.

 

Jaggu ikke lett å vite hva man skal gjøre nå de neste ukene gitt, særlig siden det nok ikke er stort håp om at den snøen som helt sikkert kommer til å bli liggende enkelte steder ikke kommer til å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe til Fannaråken torsdag, snøen bar fint eit stykke opp, men fra 16-1700 var konsistensen annleis og eg gjekk igjennom heile tida, fryktelig dårlig snø bereevne på toppen. Var ment å gå runden vidare mot Skogadalsbøen, men måtte gje opp det prosjektet pga håplaus snøkonsistens. Kjørte da istden til Øvre Årdal og gjekk inn til Ingjerdbu og overnatta der. Gjekk so vidare opp til h. 1280 under Friken med fine forhold med bart med nokre snøfenner i mellom. Utla var kjempestor, har aldri sett ho so flaumstor. Var sikkert rundt 30 grader i Øvre i helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og råd! Veldig greit å få føremeldinger fra folk som nettopp har vært i de aktuelle områdene. Har jo håpet litt på at de siste dagene med varmt vær skulle ta unna en del av snøen og at smelteelvene skal roe seg litt til helga igjen, men vi får se. Venninna mi skal ringe rundt til de ulike hyttene ila denne uka, jeg skal be henne legge ut informasjonen her også i tilfelle det er andre som lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite snø på østsiden av Jotunheimen nå. Kun fra toppen av Valdresflya og mot rasletind-massivet det er skiføre i det området nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å dra til Jotunheimen og bestige Glittertind og Galdhøpiggen neste uke.

Helt ferske i Jotunheimen så lurer på om det er sannsynlig at det går med snøen nå eller om vi burde planlegge annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å dra til Jotunheimen og bestige Glittertind og Galdhøpiggen neste uke.

Helt ferske i Jotunheimen så lurer på om det er sannsynlig at det går med snøen nå eller om vi burde planlegge annerledes?

Enligt tidgare rapporter skall dessa två toppar kunna nås relatvit enkelt även om du får gå i en del snö. Det är spår uppgått i alla fall på Galdhøpiggen.

Tag med snölås (gamasjer). Ha med extra strumpor i säcken, snön kan vara ganska våt. Detta är egentligen standard att ha med på sådana turer, men jag säger det ändå. Jag har själv glömt det mer än en gång...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enligt tidgare rapporter skall dessa två toppar kunna nås relatvit enkelt även om du får gå i en del snö. Det är spår uppgått i alla fall på Galdhøpiggen.

Tag med snölås (gamasjer). Ha med extra strumpor i säcken, snön kan vara ganska våt. Detta är egentligen standard att ha med på sådana turer, men jag säger det ändå. Jag har själv glömt det mer än en gång...

Kom nettopp tilbake etter 6 dagers tur: Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen - Gjendebu - Gjendesheim. Hadde det kjempefint tross 5 dager med regn. Snøen var så absolutt en stor faktor, og var særlig mye på etappene Gjendesheim - Glitterheim og Spiterstulen - Gjendebu. 7 km med sammenhengende snøtrasking blir både tungt og monotont, for ikke å snakke om varmt når sola plutselig steker i flere timer! 90% av snøen kunne man gå oppå, men de resterende 10% var veldig tungt med 23 kg sekk.

 

Vi hadde en tåkefull, men helt grei tur opp på Glittertind - var bare mye snø på det øverste partiet av den merka løypa, og vi tok akebrett ned på breen. Galdhøpiggen på torsdag begynte greit men så snødde det sikkert en halvmeter og blåste noe voldsomt i det vi kom opp og vi var blant de få som ikke snudde. Hadde aldri trodd det kunne bli så vinterlig i Juli! Tungt å gå i nysnø i alle oppoverbakkene der, men var egentlig bare gøy nedover.

 

Gamasjer var helt nødvendig - de utgjorde vel egentlig forskjellen på en fin tur og en våt, kjip tur for min del. Og Gore-Tex i støvlene var for en gangs skyld en velsignelse! (i en annen tråd bad jeg om råd til støvler uten Gore-Tex) En i følget som ikke hadde det hadde våte føtter mye av turen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.