Gå til innhold
  • Bli medlem

Via ferrata og klatreforbundet


Lompa

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at Norges Klatreforbund er kritiske til at det lages via ferrataer. Man kan jo være enig i at ikke hele naturen skal bygges ned, men å irritere seg over at det tilrettelegges ei rute like ved Beitostølen virker ganske rart. Klatreforbundet mener i stedet at folk bør ta kurs eller klatre med guide. Kan vi anta at de bør ta kurs hos Klatreforbundet? Eller kanskje bruke guider som er medlemmer i Klatreforbundet?

Kan vi ikke heller glede oss over at flere kan få ta del i en sånn klatreopplevelse. Jeg tror at forbundet på sikt vil få flere medlemmer av at det fins noen få via ferrataer, fordi det vil være flere som får smaken på klatring.

http://www.nrk.no/ho/klatreforbundet_-_-jernstier-i-fjellet-bryter-med-norsk-fjelltradisjon-1.12434795

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur ingen har sakt at det er Via Ferrata alene som ødelegger nået. Men det er et faktum, at "uberørte fjell" har økende interesse fra en økende gruppe av turistene. Nået alpenes slåttau, heisanlegg og vei- og hyttebygging ikke leverer.
Norske fjell er etterspurt som kontrast til Alpene, ganske få plasser finner en så enkel adgang til "uberørt natur" som her. Hvorfor da ødelegge det?
 

Det handler om verdiene, hva som skal være kjøl og ror for den norske fjellheimen, og vi som ferdes og låner den til aktivitetene vi driver med.
Dessverre viser en stor del av reiselivsbransjen gang på gang, at eneste verdier de har er $$$. Ligg dertil kortsiktet strategier for å få til desse $$$! Samme folkene som ønsker scooterløyper og helikopter transport langt inn i fjellheimen...
«En bærekraftig reiselivsnæring må basere sine strategier og tiltak på kunnskapsbasert og langsiktig tenking» stod der i aftenbaldet den anden dag. Dette kan ikke være noen av delene.

Det værste av alt er at slike «Via Ferrata turer» er full mulige for alle som skulle ønske det - uten ståltau! Det kaldes klatring, og om en ikke kan eller vil klare det selv, kan man (som på ståltau banene) bli guidet gjennom – dog uten å etterlate et eneste spor!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er mange ting å ergre seg over, det hele vender tilbake til de verdier man har.

 

At det er ille fra før, legitimerer ikke at det skal bli enda verre!
Personlig kjemper jeg imot alle former for ytterlig inngrep i naturen. Fjorddeponi, vind- og vasskraft utbygninger, heis bygging, helikopter og snøscooter turisme i fjellheimen, Via Ferrata... lista er lang over ting som ikke harmonerer med mine verdier!

 

Når det kommer til verdier, finnes ikke Ole Brum sin verden med "ja takk begge deler". En kan ikke sige ja takk til å verne naturen, og samtidig sige ja tak til ytterligger tilrettelegging og inngrep. Da blir rykkraden i overkant gummiaktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernstiger i fjellet bryter med den flotte norske tradisjonen for mest mulig sporløs ferdsel, og kravet om brukerbetaling i fjellet (dette er ikke tenkt som et gratis tilbud til folk flest, men en attraksjon en betaler for å gå med Guide) er et farlig kompromiss med allemannsretten!

Ikke minst (!!!) er det mulig med guidede klatreturer på steder som dette uten slike inngrep!!!

 

Hvordan kan det være at deler av turistnæringen - som er blant de som lovpriser den unike norske naturen mest av alle - samtidig er blant de som bidrar mest til å ødelegge denne enestående naturen? Hvorfor etablerer et mini-alpene, når det me har et unikt fjellandskap, nettopp på grunn av fraværet av stålmaster, ståltau og andre massive inngrep?

1500m (1,5km!!!) med fast installert ståltau og tilhørende stålbøyler som i Setesdal, er rett og slett voldtekt av naturen. Via Ferrata er en uting... hvem vedlikeholder dette, slikt det er sikkert om 20år og?? 

I alpene (som Norge åpenbart så gjerne vil bli som) ned-monterer de Via Ferrata i stor stil, og flere "kommuner" har forbudt nye inngrep bla. med ønsket om mer natur-turisme som argument...

98% av slike "ruter" vil en kunne gå på egenhånd etter et innføringskurs i fjellklatring - uten ståltau og uten å etterlate spor i naturen!

 

Det gjentas til stadighet at vi har en sånn flott norsk tradisjon med sporløs ferdsel. Jeg vil vel heller påstå at vi ikke har det. På langt nær! Like lenge som turismen har eksistert så har vi satt spor etter oss. Før det også, for den sakens skyld. 

 

Når det gjelder den veggen ved Bygdin (Beitostølen), så er det massevis av vegg å klatre i om man vil det. Hvis en klatrer opplever  stigen som et inngrep i sin allemannsrett så synes jeg man er vrang. Jeg har vært sykt mye i dette området de siste ti årene, og har enda til gode å se klatrere i den veggen. Dette er et område med masse installasjoner og naturinngrep, og man kan etter min mening ikke finne bedre objekter for sånne via ferrataer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være toppen på egoisme å nekte andre¨å lage ferrata i sine heimfjell. Fjell som disse mørkemennene aldri ville ha kommet borti ellers. Så er det heller ikke noe særs å sitte på et fjell og det kommer en guid drassende med 20 mennesker på slep. Man trenger ikke guid for å gå Straumsfjellet. Eneste krav er ferratautstyr og at man er to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjentas ofte fordi det har dere - eller kanskje det hadde dere, noen brukergrupper av fjellet vekter dog fortsatt denne prinsipp høgt i sine verdier... Intet andet sted finner en natur så tett på folk, som er tatt vare på i samme grad (kanskje med unntak av USA). Her er STORE inngrep med hilsen fra div. kraftselskap. Men for en stund, så det ut til denne voldtekt av naturen hadde fått en ende. Der er (og blir) kjempet STORE kampe mot utbygginger - med det var kanskje i en anden tid, hvor folk hadde sterke verdier og var villig til å stå ofre seg for dei det trodde på - med tanke på engasjementet rundt slike sager idag.(?) 

 

Om du ferdes mye i denne delen av Valdres, må de ha sett folk i veggen. Har selv en god håndfull turer i veggen, fra da jeg bodde øst for vannskillet.

Å plaserer 1200 stigetrinn i stål, boret og limt inn en fjellvegg på høgfjellet, sammen med minst 600m fast boltet ståltau (og en travers av impregnert tre, boltet fast i fjellet) for så å forbyde andre å bruke dette (som også er fjellets mest naturlige linjer) er et STORT problem for (og strider mot) allemannsretten.

 

"Jamen der er så mye utbygging i området fra før", blir sagt igjen og igjen. Men dette kan ikke være et argument, om man vil ta vare på naturen! Med et slik verdisett vil utbyggingen og inngrepene bare vokse og vokse - steg for steg fra de plasser hvor utbyggingen allerede er.
No er store mengder stål på Synshødn, da kan me vel bygge heis til Synshorn - der er jo mye inngrep allerede. Når der er Via Ferrata og heis der, er det jo ikke et reelt inngrep å bygge mer heis/inngrep til/på Fagerdalshøene? Hvor skal denne form for logikk stoppe??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være toppen av egoisme å ødelegge naturen for nuværende og kommende generasjoner.

 

Dette handler som sakt om hvilke verdier man lever etter. Det er vel tydelig no, at vi 3 ikke har samme verdisett, når det kommer til å ta vare på naturen. Så der er vel ikke noen grunn til å ta den videre.

 

God natt og far-vel

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dette på tv i dag og jeg er ikke så sikker på om Turistforeningens stålwire langs noen bratte partier langs deres T merket løype er så mye bedre.

"Men fordi om naboen min maler huset sitt selvlysende så trenger ikke jeg å gjøre det".

Det jeg reagerte mest på var at de setter opp et permanent anlegg ute i en natur hvor alle har adgang og så tar de penger av de som ønsker å bruke anlegget.

I et slalåmanlegg kan du kjøre gratis så lenge du vil, du må bare betale hvis du tar trekket opp.

I skogen eller på fjellet hvor du har fri adgang sommerstid kan du også gå gratis i oppkjørte løyper om vinteren.

Jeg kan se at et slikt anlegg kan ligge i grenseland i forhold til allemannsretten men hvis du leier sele og guide så synes jeg at det er helt greit å betale, men hvis du har din egen sele og hjelm og mener at du ikke trenger guide, hva så?

Det er slike anlegg over hele Europa og de tar seg også betalt for utstyr og guide, men om det er forbudt å ta seg en tur på egenhånd kjenner jeg ikke til.

post-4220-0-01453300-1435793468_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt god nat og far-vel...

 

Nei DNT sine kjettinger og ståltau rundt om er ikke bedre(! apropos en ryggrad av gummi, men vi skal nok ikke starte på DNT sin enorme dobbelt moral, når det kommer til vern og bruk av naturen !), ej heller breførerens stålbolter på Galdhøpiggen(!). Dette er og nået som der har vert/er reaksjoner mot, blant noen av de som bruker fjellet.

 

Allemannsretten er særnorsk! Men allikevel fremstår installasjonene i Europa som "åpne for alle", på samme måte som ingen kan/vil hindre deg i å klatre i fjellet nede der. Nettopp med tanke på sagen om bruken av alpinbakkene på Hovden, trur jeg ikke de kan nekte folk  å bruke ståltauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det RAS skriver selv om jeg kanskje ikke er like streng på alle områder, men fysiske inngrep i naturen bør begrenses i størst mulig grad. Argumentet med at det går skogsbilveier og kraftlnjer i området er jo interessant. Betyr det at området er tapt og bare kan bygges ut videre? I så fall er det svært mange områder i Norge som kan åpnes for utbygging av turistvennlige fasiliteter.

 

Det er ei underlig holdning at man får ødelagt naturopplevelsen av at det dukker opp en guide med følge på toppen, men at tonnevis med stålwire og stigetrinn er helt uproblematisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Klatreforbundet er helhjertet mot viaferrata må da være en sannhet med visse modifikkasjoner. Ferrataen i Straumsfjellet er boltet av Christiansands Klatre klubb og de er da vitterlig medlem i det norske klatreforbundet. Når man snakker om tonnevis med wire og stigetrinn så har man liten peiling på hva en ferrata er. Man kan stå 50 meter unna og ikke få øye på dette monsteret som vistnok ødlegger hele fjellet.

Obs. Flere steder er klatreløypene rensket med stålbørste. Dette må da være voldtekt av naturen for dere mørkemenn ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprenges, graves og lages tuneller, veier og utkikksposter. Syns det er merkelig at en svært liten jernveg kan regnes som ett innhugg i naturen. Iallefall i forhold til hva dette kan gi igjen til brukerne i mange år fremmover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss har vi Prekestolen som besøkes av tusenvis av mennesker hvert år. Dette er faktisk et av de mest besøkte turistmål i Norge.

Her har Turistforeningen leid inn folk fra Nepal for å flytte på svære steiner slik at det skal bli lettere å gå. Noen steder der det før var en uryddig ur er det nå en uryddig trapp. Disse folkene er spesialister på å håndtere stein og ble leid inn for å slippe å bruke maskiner.

Jeg må innrømme at jeg kjente en del ubehag når jeg hørte om dette, men hva skal man gjøre når så mange mennesker som verken har kunnskap, erfaring, kondisjon eller fottøy kommer hit hvert år og benytter seg av allemannsretten. Det er også laget klopper og enkle broer med rekkverk for å få folk sikkert frem til målet.

Alternativet var kanskje å bygge landingsplass for helikopteret til luftambulansen.

Hver år er det folk som skader seg, går seg bort, får hjertetrøbbel eller lignende på denne turen og de aller fleste må vel være enige i at noe måtte gjøres for å forsøke å redusere tallet på folk som bli  hjelpetrengende.

Dette er også inngrep i naturen som litt konservative folk som meg selv godt kunne vert foruten.

post-4220-0-03707100-1435825406_thumb.jp

post-4220-0-65537000-1435825417_thumb.jp

post-4220-0-35283900-1435825570_thumb.jp

post-4220-0-99357600-1435825584_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en og annen Via Ferrata mener jeg er greit så lenge det er i begrenset grad, men det å kreve brukerbetaling av folk som har tenkt å gå den alene på eget ansvar uten guide er helt på trynet.

Man betaler da heller ikke for å gå eller sykle på en bomvei i fjellet.

Når det gjelder Turistforeningens tilretteleggelser i norske fjell er jeg helt enig i at dette ofte er litt i overkant, men på steder som Besseggen og Preikestolen er det en nødvendighet, selv om inngrepene i seg selv er store, minsker de slitasjen på den omkringliggende naturen.

Det er lett og være sort/hvitt og bastant når man slipper å ha med den praktiske utførelsen å gjøre, men når ting skal gjøres i praksis er dessverre alt bare en eneste stor gråsone, da blir man nødt til å gjøre noen valg og kompromisser for at resultatet skal bli best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du sier, RAS, men jeg synes det er stor forskjell på områder og tiltak. Det DNT bedriver er etter min mening verre, fordi de får monopolisere uberørte fjellområder hvor ingen andre aktører får komme til. De setter opp hytter hvor man må ha deres nøkkel for å få tilgang. Lager klopper over elver, slik at folk blir leder (på slitte stier) til nettopp deres hytter..

Beitostølen har flere tusen hytter, og flere skal det bli. Det er et jævlig sted, men jeg er i alle fall sjeleglad for at hyttebyen er klumpet sammen slik at utbyggingen ikke spres tynt utover hele fjellheimen. Man kan sette seg på sin høye hest og si at alle naturinngrep er like ille, men jeg mener man bør skille her. Området er preget av turisme knyttet til veien over fjellet og hyttebyen på Beitostølen, i tillegg en grov regulering av Bygdin og Vinstre. I slike områder bør man etter min mening kunne tillate slike tiltak. Så står resten av Jotunheimen til friklatrernes disposisjon.

Jeg synes det er underlig av Klatreforbundet å markere seg så klart i en slik sak når man på sin hjemmeside har oppskrift for hvordan man går frem for å etablere boltede ruter.. Jeg har vært på Kolsås en del ganger, og begrepet "sporløs ferdsel" kan ikke akkurat sies å gjelde der. Dette er i regi av en av Klatreforbundets største klubber. Etter min mening er dette også et flott tiltak, i nærområdet til tusenvis av mennesker. Vi får tåle litt slitasje på sånne steder. Hvor mange av klatrerne som i dag klatrer de mest fantastiske ruter og topper har ikke hatt sine første turer der? En Via Ferrata vil kunne gi mange en start på klatring og naturopplevelser som vil føre til andre typer friluftsliv etter hvert.

Jeg får en følelse av at klatreforbundet (på samme måte som padleforbundet) forsøker å monopolisere en form for friluftsliv/aktivitet gjennom sertifiseringsordninger osv, og derfor reagerer på denne måten når andre vil sette i gang aktiviteter.

-Og du har sikkert rett i at det klatres i den veggen. Jeg har bare ikke sett godt nok etter..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT vil jeg slet ikke starte på! De støtter det som passer deres forretning best... siger nei til økt motorferdsel, og er den organisasjon som har mest motorferdsel ute i naturen langt fra folk! De støtter natur vern, så lenge det ikke skader deres forretning.

 

De forferdelige bilder fra Prekestolen, viser meget godt paradokset i min første post: Hvordan kan det være at deler av turistnæringen - som er blant de som lovpriser den unike norske naturen mest av alle - samtidig er blant de som bidrar mest til å ødelegge denne enestående naturen? Hvorfor etablerer et mini-alpene, når det me har et unikt fjellandskap, nettopp på grunn av fraværet av stålmaster, ståltau og andre massive inngrep?
Folkestrømmen til Prekestolen er skapt av turistnæringens intense markedsføring og ønske om kommersiell vekst. En markedsføring som er rettet mod folk, som slet ikke hører hjemme i fjellet!
I kampen om $$$, ser man ikke så stort på naturen på veien til målet - bare det er fint på toppen! Det gjelder både for DNT og for en god del av de (hel) kommersielle aktører.

 

NKF er som DNT, med en ryggrad som en orm. NKF har dog et sett med estetiske "anbefalinger" for bruken av borrebold, som bla siger at en ikke skal bolte i (høg)fjellet (fritt tolket). Klubbens praksis er så ikke alltid i tråd med dette, CKK og Bolte-Børre er eksempler på dette...! (praksis ved bruk av borrebold er i øvrig at en borre så djupt at en kan fjerne bolden og slå resten inn i fjellet slikt alt som står at er et hul i fjellveggen)

 

Jeg ser personlig ikke behovet for boltede ruter nogen plass, men kan til nød aksepterer et idrettsanlegg for klatresporten i urbane strøk i lavlandet - på samme vis som en bygger fotballbaner, MCX baner og lignende - men det hører ikke til i (fjell)naturen!

 

Tror ikke klatreforbundet ønsker å monopoliserer. Men for at ferdes forsvarlig, må man ha kunnskap (det samme på vatnet, og ved Via Ferrata). Der er mange måter å tilegne seg denne kunnskap, i gamle dager var det via mesterlærer, men i dag er mentaliteten en anden. Kursvirksomhet er satt i "system" av Klatreforbundet, som igjen er medlem av Norsk Fjellsportforum - som utarbeider normer og kursstiger innen fjellsport. Det samme er DNT, og de fleste andre seriøse aktører som tilbyder opplæring innen fjellsport.

 

Det ER lett at være sort/hvitt (nei egentlig ikke), også når man har med den praktiske utførelsen å gjøre (det har jeg). En kommer bare ut i grå gråsoner når en selger ut av sine verdier! Da blir man nødt til å gjøre noen valg, og noen ganger er valget ikke å gjøre nået!

Kompromisser er ALDRI det beste resultat for noen - det ligger i ordet. Særlig dårlig blir det når en skal sjå seg selv i speilet...!
Det må aldri bli en skam å ha solide holdninger og verdier i livet - og stå inne for dem på godt og ondt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for meg virker dette heller som en paralell til det fantastiske introduksjonsdykket som dykkerklubbene driver med.  Tror ikke interessen for klatring generelt blir noe mindre , tvert imot.  Skal ikke se bort fra at klatreklubbene får et medlem eller 8 extra på grunn av dette.  Synes absolutt slike tilbud er bra for folkehelsa og tror faktisk at klatresporten blir sett på med nyvunnet respekt etter en tur i wiren :)

Jeg legger merke til at Norges Klatreforbund er kritiske til at det lages via ferrataer. Man kan jo være enig i at ikke hele naturen skal bygges ned, men å irritere seg over at det tilrettelegges ei rute like ved Beitostølen virker ganske rart. Klatreforbundet mener i stedet at folk bør ta kurs eller klatre med guide. Kan vi anta at de bør ta kurs hos Klatreforbundet? Eller kanskje bruke guider som er medlemmer i Klatreforbundet?

Kan vi ikke heller glede oss over at flere kan få ta del i en sånn klatreopplevelse. Jeg tror at forbundet på sikt vil få flere medlemmer av at det fins noen få via ferrataer, fordi det vil være flere som får smaken på klatring.

http://www.nrk.no/ho/klatreforbundet_-_-jernstier-i-fjellet-bryter-med-norsk-fjelltradisjon-1.12434795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er en fin film som informerer om hva Via Ferrata er. Det ser kjempemoro ut, og jeg har lyst til å prøve :-)

 

Jeg kommer nok aldri til å klatre i bratte vegger på egenhånd, så for meg er Via Ferrata en glimrende måte å få innsikt i klatrernes verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ER lett at være sort/hvitt (nei egentlig ikke), også når man har med den praktiske utførelsen å gjøre (det har jeg). En kommer bare ut i grå gråsoner når en selger ut av sine verdier! Da blir man nødt til å gjøre noen valg, og noen ganger er valget ikke å gjøre nået!

Kompromisser er ALDRI det beste resultat for noen - det ligger i ordet. Særlig dårlig blir det når en skal sjå seg selv i speilet...!

Det må aldri bli en skam å ha solide holdninger og verdier i livet - og stå inne for dem på godt og ondt.

Så din løsning er at man sperrer av stien til Preikestolen og andre populære steder hvor folk gjerne vil gå?

Ja, for den saks skyld, hvorfor ikke bare sperre av all naturen, la kun menneskene få lov til å bevege seg på asfalt og sement, og da selvsagt bare på steder som allerede er asfaltert og sementert?

Det er ingen tvil at nettopp Turistforeningen har skylden for at Preikestolen og Besseggen er blitt så populære fotturer, men de har også vist ansvar for å minimere skadene på den omkringliggende naturen ved å tilrette legge stier på disse stede slik at menneskestrømmen blir styrt. Det er faktisk bedre med et 1,5 m bredt tråkk enn ett 50 m bredt tråkk.

Kompromiss er ett forsøk på å få det beste resultatet for flest mulig. Hvorvidt det lykkes eller ikke er forskjellig fra sak til sak.

 

At du nærmest påstår at du aldri har gjort ett kompromiss tror jeg ikke noe på, men dersom det medfører riktighet kan jeg dra følgende slutninger:

- Du er ikke gift.

- Du har ikke barn som du har det daglige ansvaret for.

- Du har ingen jobb.

- Du er ikke i stand til å komme deg fra ett sted til ett annet.

 

En eller flere, ja, sannsyngligvis alle sammen, er sannsynligvis feil, men at de er feil viser at også du må inngå kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, min løsning er at reiselivsnæringen inkl. DNT tenker seg om, å tenker langsiktet og bærekraftig når de planlegger markedsføring og potensiale for vekst generelt.

 

Prekestolen har økt sin trafikk, med nesten 350% på 10 år, det er ikke bærekraftig for naturen! Løsningen blir da heller å bygge motorvei, og så ellers fortsette med den enorme reklame for stedet - og dette er ikke DNT alene som står for dette!

 

Selvfølgelig har jeg inngått kompromisser i livet, men de grunnleggende verdier som ivaretagelse og bærekraftig bruk av naturen et ikke et punkt for kompromisser.

 

Til dine spørsmål:

Ja - forstår ikke konseptet, lever i et parforhold med gjensidig respekt og kjærlighet, det er alt jeg trenger. Jeg vil uansett ikke kunne leve med en person hvis grunnleggende verdier er i konflikt med mine.

Ja

Nei - og naturen er sentral for jobben min.

Nei - jeg har både to bein, ski, sykkel og til og med en bil.

Alt uten å gå på kompromiss med verdiene mine.

Hvor denne form for person-fnidder, passer inn i en debat om vern og bruk av naturen vet jeg ikke...?

 

Mener du @Arcticpeak at scenarier som på Prekestolen er oppstått av seg selv - og er bra for naturen? At folk bare plutselig begynte reise ditt? Eller er der fair at anta at det er et resultat av massiv markedsføring fra turistnæringen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.