Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold i Trollheimen nå


GreenRay

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge hatt lyst å gå trekanen i Trollheimen (Jøldalshytta -> Trollheimshytta -> Gjevilvasshytta-> Jøldalshytta) og vurderer å ta en tur nå i helga.

 

Jeg har lest at det er trugeutleie på en av hyttene, er det virkelig så mye snø at det blir nødvendig med truger nå? Noen som har sjekket forholdene nå i Juni/Juli.

Ser også at det er meldt litt dårlig vær fremmover, så litt usikker på om jeg skal utsette turen til høsten.

 

Mvh Jardar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :)

 

Ut ifra kartet, så er det nesten skiføre mellom Trollheimshytta og Gjevilvasshytta.

 

Hmm, mulig det kun blir tur fra Jøldalshytta -> Trollheimshytta -> Snota, og så samme vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trugene var til utleie på Gjevillvasshytta for de som ønsket å gå på Blåhøe. Trekanten går ikke over Blåhøe. 

 

Mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta har du 3 valg. Jeg ville iallefall  droppet å gå over Trollhetta p.t. Det er uansett en tøff tur, men med snø i høyden blir den veldig tøff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville utsatt trekanten til høsten, pga snøen. Rutene TT anbefaler i lenken til Ebj er etter min mening de kjedeligste alternativene. Svartådalen mellom Jøldalshytta / Trollheimshytta, og Foldalen mellom Trollheimshytta/Vassendsetra. Her er det mye myr og sikkert rimelig vått nå. Her går du glipp av 2 av de finere turen i Trollheimen, over Trollhetta og over Mellomfjell / Riaren. På turen over Mellomfjell/Riaren kan du også ta en avstikker opp på Blåhøe, og få en trivelig utsikt over Gjevilvassdalen. Var i området nord Gjevillvasshytta sist helg. Relativt mye snø over ca 1500moh, men det er godt med barflekker innimellom. Om værmeldingen for Trollheimen slår til i dag, kommer nok en del av snøen til å forsvinne. 

 

 

 

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette var den beste førerapportsamletråden (i «nyere» tid) jeg fant for Trollheims-området, så jeg legger ved dette, i tilfelle det kan være til nytte for andre:

Snømengde i Sunndalen/Innerdalen:

07.10.16 (Hovsnebba): Snøen starter på rundt 1000–1200 moh. Litt utfordrende å gå opp i skyggesiden i denne gropen vest for toppen, siden det er snø og is som gjør det glatt. Ingen snø i solsiden (gjelder hele fjellveggen nord i Sunndalen).

09.10.16 (Litlkalkinn): Samme som over. Litt is mens det fortsatt er bratt stigning på toppen av Litlhareimdalen. Snøen på toppen er uproblematisk og kan også unngås ved å gå på steinene. Litt for lite snø til å gå komfortabelt opp til stupet ved Skarvdalen. Snøen gjør det også utfordrende å klyve i de store steinene på vei opp lenger sør.

20.10.16 (Litjnebba/Trolla): Snøfritt helt til ca. 1500 moh. Varierende snødybde og føre, men helt OK å gå på. Hele Trolla-fjellveggen i solsiden er snøfri. Snø og is i skyggesiden. Det ser ut som at det nå er mindre snø på sørsiden av dalen (Litlkalkinn).

22.10.16 (Innerdalstårnet): Helt snøfritt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Følger opp med fersk førerapport for Trollheimen rundt Storlidalen.

Helga 24-25 Juni er det fortsatt mye snø igjen! Gikk turen fra Sandøysætra, Sandåtjønna, Gjærdhøa, Sæthøa, Storhaugen, Sandøysætra. Snøen er stort sett kompakt så den bærer greit. Lødrag kveld snødde det på ca 1400moh.

Sandåa er stor så det er vanskelig å krysse den. Prøvde flere steder, men endt opp med å gå over brua ved Sandåtjønna. Det ligger to snøbruer over Sandåa, men de turte jeg ikke bruke.

Innover mot Grynnongshøa og videre mot Slanglifjellet ligger det også mye snø. På avstand så det ut som det var mulig med ski opp Slanglifjellet ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.