Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Alpinist brukerhøyde


Birk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kjøpte meg sekk i hui og hast da det var -25% på XXL tidligere i juni. Er en kar på 194 cm, og ble anbefalt Bergans Alpinist 110 L av ekspeditøren, og bestilte sekken senere samme kveld på nettet. Når jeg nå har mottatt sekken ser jeg at brukerhøyde er angitt fra 165 cm - 185 cm. Ser også at 130 L -sekken er beregnet for 175 cm - 200 cm.

 

Er det noen som har en formening om dette har noen betydning mtp. ergonomi? Jeg prøvde sekken på med ballast i butikken og syntes den satt bra. Det skal sies at jeg ikke prøvde på 130 L sekken siden jeg vurderte den som for stor for mitt behov. Bør jeg bytte den inn i størrelsen større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange takk for svar! Det stemmer nok som dere sier, at det er høyst individuelt hvordan sekken passer. Sånn sett litt rart at de angir brukerhøyde. Var og prøvde 130 litern og kan ikke si jeg merket noen forskjell. S får vi håpe at sekken sitter like godt etter noen timer på ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok som dere sier, at det er høyst individuelt hvordan sekken passer. Sånn sett litt rart at de angir brukerhøyde.

Sekken er laga for å vera justerbart innanfor visse rygglengder. Lengda på ryggen har ein viss samanheng med personlengda. Og ettersom folk flest har ei viss formeining om kor lang ein er, men ikkje har peiling på kor lang ryggen er, eller korleis ein skal måle rygglengda, er det ikkje så rart at ryggsekkprodusenten oppgjev personlengde som veiledande for kven sekken passar for. Dette er eit godt utgangspunkt for kva sekkar ein skal prøve for å finne ein som passar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, var nylig på 4 dagers tur i Reinheimen. Jeg bruker Alpinist 110, brukte mye tid på å få den rett innstilt for min rygg før jeg dro. Ble likevel noe annet når jeg hadde gått noen km. Måtte til slutt stoppe å justere ryggskinnen helt ned, sånn at hoftebeltet kom høyere opp, ble straks bedre etter dette. Jeg er bare 1,72 høy, 25 kg i sekken. Starten på turen med feiljustert sekk, gjorde at jeg hadde vondt i korsryggen hele turen videre, så rett innstilt sekk er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nyttig info i denne tråden for den som vurdere Bergans Alpinist. Har selv tidligere bommet på en Bergans Viking i Large som ble akkurat litt for lang for ryggen min. Løfter tråden frem fordi jeg ser at XXL har lagt Bergans Alpinist Medium 110L i billigkroken. www.xxl.no/billigkroken/villmark-hest-hund/ryggsekker/c/900011_8

Kr 2.899,- skal de ha, og  det er kanskje ikke noe røverkjøp når nærmeste konkurrent (G-Sport) bare ligger 100-lappen over www.prisjakt.no/product.php?p=916818. Men sett i lys av prislappen hos Skittfiske/Skittjakt (kr 5.200) så ser det jo uansett ut til at hos XXL (og G-Sport) får man "mye sekk" for pengene. Kiloprisen blir i hvertfall lav i forhold til en del nyere og lettere sekker (litt tung sekk m.a.o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.