Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet på fisk i bøtte?


sverto

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vil tippe at dette avhenger av i hvert fall tre forhold: 1)hvor lang tid tar det før du sløyer fisken og får den kjølt ned til lagringstemperatur, 2) hva er lagringstemperaturen: 2-3 grader kan gjøre stor forskjell, 3) hvor lenge/hvilken temperatur har du i transporten fra lagringstemperaturen til fortæring, evt frys, eller annen konservering.  Jeg har erfaring for at det går fint å lagre fisk i en plastbøtte i 2-3 grader (i rennende smeltevann rett fra en snøskavel) i 4-5 dager. Dette er fisk som er sløyd innen en time etter at den ble tatt opp, og lagret kaldt innen 3-4 timer. Vel kommet ned av fjellet er fisken deretter blitt lagt ned til rakfisk og/eller stekt som fersk fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-3 grader er god temp og fisken kan halde seg i fleire dagar. Eg vil sei at 5-6 grader er relativt varmt og du vil merka at fisken blir laus i fisken og byrjar å lukte fisk. Ved så høg temp vil eg kanskje lagra fisken over natta men ikkje lengre. Et heller det du får og fisk litt siste dagen som du tek med, ikkje noko vits i å bære med seg fisk som ikkej er god kvalitet. Evt så saltar du fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at dette avhenger av i hvert fall tre forhold: 1)hvor lang tid tar det før du sløyer fisken og får den kjølt ned til lagringstemperatur, 2) hva er lagringstemperaturen: 2-3 grader kan gjøre stor forskjell, 3) hvor lenge/hvilken temperatur har du i transporten fra lagringstemperaturen til fortæring, evt frys, eller annen konservering.  Jeg har erfaring for at det går fint å lagre fisk i en plastbøtte i 2-3 grader (i rennende smeltevann rett fra en snøskavel) i 4-5 dager. Dette er fisk som er sløyd innen en time etter at den ble tatt opp, og lagret kaldt innen 3-4 timer. Vel kommet ned av fjellet er fisken deretter blitt lagt ned til rakfisk og/eller stekt som fersk fisk.

 

Flott takker for opplysning, her sto alt jeg trengte å vite.

 

Skal på 5 dagers fisketur hvor det er meldt varmt i lufta, men med kaldt vann så går det nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til: jeg forutsetter at du vasker fisken godt og sørger for at det ikke er noe slogrester i fisken før du leger den ned.  Likevel vil det utskilles en del væske som legger seg i bunnen av bøtta.  Dette er en bakteriekultur av dimensjoner, så du bør sørge for å tømme ut dette med et par dagers mellomrom.  Et annet poeng som kanskje står i motsetning til det første jeg skriver her er at i følge mikrobiologer bør naturlige hinner  bevares så mye som mulig, DVs blodrand og bukhinner.  Disse beskytter mot bakterieinntrenging.  For min del har jeg ikke fulgt dette rådet, jeg synes det er greiest å gjøre fisken skikkelig ren med en gang.  Men vitenskapen sier altså det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mulighet så kan det være en bedre mulighet å grave fisken ned i ei myr. Kan fort være kaldere her enn i vannet, og du er også sikret konstant skygge. 

Ei snøfonn er selvfølgelig enda bedre dersom det finnes. Bare vær obs på tyver, som nevnt tidligere, fugler, rev, osv. 

Hvis du pakker det ned i ei myr er det greit å være sikkert på at du har pakket det tett slik at det ikke kommer i kontakt med jord, vanntett pakkpose eller lignende..

 

For selve kvaliteten på fisken så er et lite dryss med salt er en god idé, som andre har nevnt. Det beskytter mot bakterievekst, gir litt smak, men drar samtidig væske ut av fisken, så dette er en balansegang og smaksak.

Det er også bedre å pakke den inn i f.eks. avispapir eller noe annet som absorberer fuktighet før du legger den i pose, framfor å pakke den direkte i plastpose. Man vil unngå at fisken blir liggende i bløt. ( her er salt et paradoks, siden det bidrar til å dra væske ut av fisken). Husk også at det er mye bedre å bruke fryseposer/brødposer kjøpt i butikken, enn handleposer fra rimi osv. Dette er sistegangs plastikk som er dårlig kvalitet og er ikke så sunt å få i seg.

Sist, men ikke minst, gjør opp fisken så fort som mulig! Behold hode og hale på, ikke fileter den med mindre du må pga plassbesparelse. Ikke skyld fisken i vann mer enn nødvendig. La den heller tørke litt i vinden før du pakker ned. Da får kjøttet en hinne som hindrer bakteriespredning og beholder saftigheten i fiskekjøttet.

 

Avslutningsvis så er jeg enig med det noen andre nevner her. Spis og kos deg med fisken de første dagene og ta kun med det du får den siste dagen eller to hjem. Hvis du vil ha matauk og også god matkvalitet på fisken, så er det den fisken som er best og mest aktuell.

 

En annen måte å løse det på er jo selvsagt å bruke bøtten til å legge rakfisk i, hvis du er interessert i den slags. Finnes masse oppskrifter på dette. Sørg bare for at bøtta er helt ren! Fisken legges da i bøtta med litt press over seg sammen med salt og rakprosessen er i gang. Denne prosessen fortsetter når du kommer hjem, og etter en måned eller to så er rakfisken klar. På denne måten kan du iallefall få utnyttet all fisken du har tenkt å få ;) uten at kvaliteten forringes eller at noe går til spille.

 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.