Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel gass


Jando

Anbefalte innlegg

Jeg har en 10-15 år gammel ubrukt gassboks (Primus, propan/butan). Den er oppbevart innendørs og ser helt fin ut (ikke rustet). Kan jeg bruke den, eller går sånt ut på dato? Det står riktignok ikke noen utløpsdato på den, men likevel ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjengene er nok ok, men når pinnen i midten trykkes ned av koblingen åpnes gassen. Det er enten en nåleventil eller en pakning som normalt holder den tett (eller begge deler). Det er sikkert også en fjær som holder den igjen.

Når boksen er på brenneren er det den som tetter, men skrur du boksen av brenneren igjen så må ventilen i boksen tette for at ikke gassen skal lekke.

Så spørsmålet er egentlig om selvtettingen av boksen fungerer etter så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visstnok hendt at dårlig boksventil i kombinasjon med annen ild (stearinlys, lampe, etc) og lett åndsfravær har ført til eksplosjonsartet brann.

 

Ofte når man skrur brenneren fra boksen, kommer det jo ofte en liten "pft"-lyd i et brøkdels sekund før boksventilen lukker. Dersom denne lyden skulle vedvare, må man altså ha åndsnærvær og situasjonsforståelse nok til å skru brenneren på igjen umiddelbart, og bruke brennerens ventil for å holde boksens innhold på plass. I hvert fall inntil man på et sikkert og luftig sted kan slippe gassen ut, eller rett og slett brenne den av. Slett ikke vanskelig, bare man vet hva man skal gjøre om det skjer :-) - og dette kan også skje med nyere bokser om fabrikantens kvalitetskontroll er slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg. Jeg bør nok teste det ut før jeg drar til skogs i morgen tidlig. Takk for oppklaring!

Redigert: Ved nærmere ettertanke lar jeg boksen være igjen hjemme og kjøper en ny boks på veien. Det er nok det sikreste. Så får jeg se nærmere på tråden om destruksjon av gassbokser når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en gammelt Primus gassbrenner, dobbel, etter foreldrene mine. Det sto 2 gassbokser i den, jeg vil tro de var fra tidlig 80-tall, altså rundt 30 år gamle. Jeg tente på (utendørs), og begge brennerne brant helt perfekt. Jeg skrudde ut boksene og satt dem i igjen, de brant like fint uten tegn til lekkasje. Så at gassbokser kan holde lenge er det ikke tvil om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare. Gass går ikke ut på dato. Skulle den lekke er det bare å sette den ut. Mengde gass i beholderen er lite og ufarlig om det står utendørs.

Ja, jeg er ikke så redd for gassen i seg selv. Men dumt hvis jeg våkner i teltet på morran og ikke har gass til de neste to-tre dagene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en gammelt Primus gassbrenner, dobbel, etter foreldrene mine. Det sto 2 gassbokser i den, jeg vil tro de var fra tidlig 80-tall, altså rundt 30 år gamle. Jeg tente på (utendørs), og begge brennerne brant helt perfekt. Jeg skrudde ut boksene og satt dem i igjen, de brant like fint uten tegn til lekkasje. Så at gassbokser kan holde lenge er det ikke tvil om :)

Jeg satser på å bruke den antikvariske gassboksen i nærområdet der jeg kan greie meg uten om det skulle oppstå lekkasjer (eller lettvint kan skaffe meg en ny boks) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.