Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om snøforhold i fjellet.


Anbefalte innlegg

Hei! Har planer om en tur med telt på et par dager med start førstkommende helg. Er usikker på snøforholdene i Trollheimen (Innerdalen med Innerdalstårnet eller Trekanten) Dovrefjell (området rundt Snøhetta) og eller Sylan. Er her noen på forumet som har ferske nyheter, erfaringer eller meninger om det er forsvarlig å vandre ut nå. Hører at det fortsatt er mye snø i høgden.

Med vennlig hilsen!

Nils Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte over Dovrefjell på lørdag, det er bart ned på "flaten", men Snøhetta er for det meste dekket av snø.

På Venabygdsfjellet var det snøfritt opp til ca. 1400 m, mens det lå snø på toppene i Rondane.

I Tydalsfjella og rundt Femunden var det bart med bare litt snø på de høyeste toppene.

Det bør ikke by på noen større problemer å gå på tur i det området nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom blant annet Forollhogna, Romsdalseggen, Patchellhytten/Slogen i forrige uke. Det er mye snø. Så lavt som 700–800 moh. enkelte steder. Problemet har ikke vært å gå i snøen (jeg har ikke følt behov for å bruke truger ennå), men å krysse bekker (eller elver som de har blitt nå). Høy vannstand og sterk strøm, usikre snøbroer og generelt vanskelig/farlig å krysse. Vær forberedt på vading og en del tid som sikkert går med på å finne steder å krysse. Noen steder må man gi opp.

 

Da jeg gikk opp Blåhøa i Trollheimen to helger siden, brakte det konstant fordi det raste snø fra toppen. Det er iallfall ett bratt parti i trekantruten Gjevillvasshytten–Trollheimshytten som ikke slår meg som koselig å gå i i denne snømengden. Jeg plukket opp to haikere fra Tyskland i forrige uke som hadde prøvd seg på trekanten. De snudde ved Trollheimshytten og gikk tilbake. De sa at det var slitsom å gå mellom Gjevillvasshytten og Jøldalshytten. – Men for all del, noen har sikkert gått hele trekanten og har detaljerte tilbakemeldinger. Jeg er også nysgjerrig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.