Gå til innhold
  • Bli medlem

Kullos, en usynlig fiende...


Svalin

Anbefalte innlegg

Skal si jeg ble overrasket av denne. http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

 

Dog var jeg klar over at det å koke inne i ett telt med mangelfull lufting ikke alltid er like smart, men at konstruksjonen på kjelene hadde en stor effekt på produksjonen av kullos, det var jeg ikke klar over.

 

Dette er så viktig i mine øyne at jeg velger å dele den her da en flott tur fort kan bli katastrofal.

 

PDF dokumentet tar opp flere typer brennstoff, og brennere.

 

 

Svalin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Randulf Valle (for øvrig en steikanes dedikert friluftsmann) skrev vel også en artikkel eller en test var det vel, for Villmarksliv om temaet her tidligere. Antagelig mer eller mindre samme innhold som du viser til her. Friluftsliv var jo han redaktør for tidligere. 

 

Ser at MSR Pocket Rocket (som jeg bruker) kommer dårlig ut i forhold til kullosrisiko.. Går på at den har en veldig konsentret og samlet flamme, som går høyt opp og ikke bredt ut, og dermed produserer mer CO. Men uansett hvilken brenner man bruker, er luftingen viktig. Hadde en episode i Forsvaret med Optimus 111 og kullos. Ramma et lag på 6 mann. Ordna seg til slutt. De ble ikke eksponert lenge nok til at det ble kritisk, før utslippet ble oppdaga. Primusen brant dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott artikkel @Svalin!

 

"Men det er forskjell på gryter. Ulvang og Aasheim hadde brukt en Primus EtaPower-kjele med varmeveksler. Denne kjelen sørger for en stor reduksjon i drivstofforbruket, men FFI påviste at den samtidig økte kullosutslippet 10-20 ganger i forhold til en vanlig, flatbunnet kjele."

 

"Dersom du ikke har pålitelige målinger på ditt system bør du ikke bruke kjeler med varmeveksler inne i teltet!"

 

Nyttig info å ta med seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott artikkel @Svalin!

 

"Men det er forskjell på gryter. Ulvang og Aasheim hadde brukt en Primus EtaPower-kjele med varmeveksler. Denne kjelen sørger for en stor reduksjon i drivstofforbruket, men FFI påviste at den samtidig økte kullosutslippet 10-20 ganger i forhold til en vanlig, flatbunnet kjele."

 

"Dersom du ikke har pålitelige målinger på ditt system bør du ikke bruke kjeler med varmeveksler inne i teltet!"

 

Nyttig info å ta med seg..

Takk for det @Ekspedisjonsmann

 

Ja det var det jeg mente med forskjellig konstruksjoner. Og det overrasket meg at de kjeler med varmeveksler produserte mer kullos tiltross for at forbruket var mindre. Hvem hadde trodd det?

 

Jeg har, må jeg innrømme, kokt og stekt mat inne i ytterteltet til Svalbard Camp 3. Dog ikke med Eta power, men med tradisjonell kjele. Uansett en wake up call.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan det er med MSR sin varmeveksler? (http://www.cascadedesigns.com/ie/msr/cookware/cookware-accessories/heat-exchanger/product) Denne ligger rundt kjelen i stedet for på undersiden, og er ikke i kontakt med flammene. Problemet med varmevekslere på undersiden er vel at de kjøler ned forbrenningsreaksjon som fører til ufullstendig forbrenning. Kanskje utenpåliggende varmeveksler er en bedre løsning på vinteren hvor man er nødt å smelte snø inne i lukket teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det overrasket meg at de kjeler med varmeveksler produserte mer kullos tiltross for at forbruket var mindre. Hvem hadde trodd det?

Forklaringa er jo veldig enkel, så dersom ein tenker etter, bør det ikkje verte nokon overrasking. Men det er forståeleg at dei fleste ikkje tenker i dei banane, så det er viktig med ei påminning.

Dette er diskutert her på forumet nokre gonger før, men for all del, det er eit så viktig tema, at det er bare bra å gjenta. Aktuell lesing, i tillegg til oppsummeringa til friluftsliv.no er desse to rapportane:

http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

http://www.ffi.no/no/Rapporter/2012-00404.pdf

Den praktiske konklusjonen av den fyrste rapporten er at avstanden til kjelen har stor betydning, pga nedkjølingseffekten denne har på flamma og at dette fører til ufullstendig forbrenning. Den andre rapporten tar for seg kjeler med varmeribber. Med endå meir effektiv varmeoverføring, vert det sjølvsagt også meir nedkjøling av flammene med det resultat at forbrenninga vert ufullstendig. Hugs også at snøsmelting er farligare enn koking, ettersom kjelen med snø har lågare temperatur.

Jeg har, må jeg innrømme, kokt og stekt mat inne i ytterteltet til Svalbard Camp 3. Dog ikke med Eta power, men med tradisjonell kjele.

Mange gjer dette, meg sjølv inkludert. Når ein er bevisst faren og passar på å alltid ha effektiv lufting, går det bra.

Sjølv om kullos er luktlaus, er det fleire signal ein bør kjenne og som ein derfor må ta alvorleg. Ufullstendig forbrenning fører også til lukt av uforbrent brennstoff, kjenner du dette skal du vera klar over at kullos også er til stades. Eg har brukt varmeribbekjel i fortelt, og då merka eg lukta av ufullstendig forbrenning. På grunn av dette, brukar eg no bare flatbotna kjele inne i telet.

Den minste antydning til vondt i hovudet, er eit tidleg varsel om kullosforgifting. Dersom du kjenner dette i forbindelse med primusfyring inne i telt, må du koma deg ut med ein gong. Å sova med primusen i gang, utan fyringsvakt, er sjølvsagt forbunde med den aller største fare, både med tanke på kullos og brann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan det er med MSR sin varmeveksler? (http://www.cascadedesigns.com/ie/msr/cookware/cookware-accessories/heat-exchanger/product) Denne ligger rundt kjelen i stedet for på undersiden, og er ikke i kontakt med flammene. Problemet med varmevekslere på undersiden er vel at de kjøler ned forbrenningsreaksjon som fører til ufullstendig forbrenning. Kanskje utenpåliggende varmeveksler er en bedre løsning på vinteren hvor man er nødt å smelte snø inne i lukket teltet. 

Bare en tanke som slo meg.

Når varmeveksleren ligger rundt kjelen vil den ikke da virke på samme måte som kjøleribbene på en luftavkjølt motor.

På en mopedmotor står kjøleribbene på utsiden av sylinderen og de bidrar til å lede varmen bort fra området hvor den produseres.

Med MSR sin varmeveksler får du vel fanget opp en del varme som ellers bare ville passert på utsiden av kjelen, men når primusen slukker så får du vel motsatt effekt?  :logik:

 

Jeg fyrer sjelden primus inne i teltet, men heller i forteltet med god lufting. I den tiden da jeg var nødt til å sove i knappetelt ble det en del primus inne i teltet, men jeg var da veldig klar over faren for ulykker hvis ikke dette ble gjort riktig.

Det er ikke bare CO som er farlig i slike situasjoner, men rett og slett mangel på oksygen. Etter hvert som oksygeninnholdet i lufta blir mindre så produserer også primusen mer CO på grunn av ufullstendig forbrenning enten man har varmeveksler eller ikke.

Fra min tid i Røde kors har jeg en opplevelse som var ganske skremmende.

I nærheten av vaktstasjonen vår var det et område med campingvogner. Disse vognene stod der hele vinteren og i påsken var det selvfølgelig mye folk her.

Tidlig påske kan føre til lave nattetemperaturer og derfor er det en del folk som lar snøen ligge opp etter veggene på vogna for å få bedre isolasjon.

Sånn var det også med en del av vognene på dett området. En morgen var det en vogn hvor det ikke ble registrert aktivitet og noen naboer begynte å banke på for å sjekke om alt var i orden. Det var det ikke.

To voksne mennesker og en hund lå inne i vogna akkurat som om de sov. Alle tre var døde.

Det ble senere konstatert at den lille gassflammen i det gassdrevne kjøleskapet hadde brukt opp mesteparten av oksygenet inne i den tette vogna og erstattet den med en god del Carbon monoksyd (CO).

Det trenger ikke være en primus for at man skal tenke seg litt om før man stenger igjen lufteåpningene i et forsøk på å holde kulda ute.

 

Hvis man blir CO forgiftet så er det ikke tilstrekkelig med frisk luft. Da er de røde blodlegemenes evne til å ta opp oksygen så redusert at det nok må en god del konsentrert O2 til for å unngå en katastrofe. Men hvis det bare er mangel på oksygen som er årsaken til tretthet og hodepine, og dette er forårsaket av for mye CO2, så er frisk luft tilstrekkelig, men det er det ikke alltid så lett for en amatør å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med MSR sin varmeveksler får du vel fanget opp en del varme som ellers bare ville passert på utsiden av kjelen, men når primusen slukker så får du vel motsatt effekt? :logik:

Jo, sjølvsagt. Men det same skjer om varmeribbene er under kjelen. Ein forskjell er at MSR sin varmevekslar kan takast av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo, sjølvsagt. Men det same skjer om varmeribbene er under kjelen. Ein forskjell er at MSR sin varmevekslar kan takast av.

Men dette er vel ikke noe problem av betydning. Mange kokekar som brukes ute på tur er laget av aluminium og blir uansett raskt nedkjølt når primusen slukkes.

(Aluminiumsfolie som ligger i en varm stekeovn eller over et bål kan du ofte ta med fingrene uten å brenne deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn aluminiumsfolie vert avkjølt langt raskare enn ein kjele fyllt med kokande vatn. Ein kjele med med varmeribber ver avkjølt merkbart raskare enn ein utan. Om det er ein problem av betydning eller ikkje, er heilt avhengig av bruken. Å trekke kaffe i ein halvfull kjele med varmeribber, fungerer veldig dårleg dersom ein vil ha kaffen varm. Dersom ein tømmer maten over på ein talerken rett etter tilberedning, betyr det fint lite om kjelen vert avkjøla raskt eller ikkje.

Å pakke kjelen inn i noko som isolerer, løyser eventuelle problem uavhengig av om kjelen har varmeribber eller ikkje. Å bruke ullgenseren eller soveposen til dette, kan vera ein dårleg ide, dersom ikkje ikkje sikrar seg mot at kjelen veltar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.