Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur


Anbefalte innlegg

Annonse

Vanligvis har det vært luftig en stund og kanskje delvis med kliving før det går over i klatring. Betyr det at du ikke ønsker å ha utsikt, men at det samtidig skal være såpass bratt at klatring kreves?

Eller mener du kliving, men som ikke er luftig? Da må det eventuelt være topper med renner, f.eks Sokse ved Smørstabbbreen eller Midtre Torfinnstid ved Bygdin..

 

Kan du gi noen eksempler på topper du har vært på og som du synes ble for mye/lite ift luftighet og klatring så det blir mulig å finne noen passende hint. Alternativt at du sjekker peakbook.org hvor mange topper er beskrevet detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Klyving er nok mer rette ordet ja, har ingen topper å vise til.

Men en plass må jeg begynne, har også tatt brattkort. Men tanke på høyde, som jeg enn så lenge ikke er for glad i.

Hadde sett for meg noen topper for en nybegynner, med litt friske partier. Men ikke for voldsomt.

Takk for svar så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er i disse dager du tenker å gjennomføre, i Jotunheimen, bør du ha stegjern, og helst en snø/isøks. Det er betydelige mengder snø helt til topps på de fleste 2000-meter toppene, betydelig mer enn det normalt ligger i månedskifte april/mai. Noen passasjer blir lettere enn om sommeren nå, mens andre blir mer utfordrende. I alle tilfeller kreves det en god porsjon erfaring med slik ferdsel for å gjøre slike ture sikkert nå.

 

Dersom du derimot tenker å vente litt til sommeren har fått jobbet litt med snøen i høgda, kan jeg anbefalle Dyrhaugsryggen fra Turtagrø. Turen opp til 2000 moh er enkel i lett terreng og om man ikke venter for langt ut på sensommeren kan man få mye glede av snøfonner i den norvendte ryggen. Fra ca 2000 moh er det en fin og litt luftig tur utover tinderekken fra nordre til store dyrhaugstind og videre til søre. Samme vei tilbake. Her er enkelte partier med lett klyving men det meste kan løses enkelt med riktig veivalg. En "test piece" for høydeskrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.