Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange her inne bruker egentlig forsvarets...


Andreas Moen

Anbefalte innlegg

....ulike typer klær?

 

Jeg ingen militærmann, men har fått en del klær av min far som har vært ute en vinternatt før, bokstavelig talt. Jeg må si at jeg rett og slett har forelsket meg i mye av disse klærne. Det er jo et veldig fokus på klær og utstyr i disse dager, så jeg tenkte bare å høre om det er noen i tillegg til meg som blant annet sverger til forsvarets ullundertøy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feltbuksene er bra nok for de som finner noen de passer i, jeg passer ikke i de som Magasinet selger - kan være flere størrelsesalternativer fra forsvarsdepotutsalg ol. Feltstøvla kan jeg ikka anbefale som eneste alternativ å gå med på tur, altfor slaskete og liten støtte. Fordelen er lett vekt og en god såle på vått berg, dog nok ikke spesielt støtdempende såle. Forsvaret bruker de ikke i så utstrakt fordi det er topp støvler, men fordi de får en bedre pris for de. Topp støvler er i forsvaret er Lundhags, men min erfaring er at de er enda dårligere i kvalitet enn de vanlige feltstøvla (der er de fleste nok uenige i meg, lira av meg noen ord om det i en anna tråd her om støvler - bare å søke rundt). Jaja, etter litt negativitet så kan jeg si jeg synes forsvarets feltlue med, ligner ei slags hettelue, lange klaffer er god å ha -tar av for endel trekk på kinna sjøl om du bare lar de henge løst ned. Og feltskjorta er fin! Og mens jeg er i det positive drivet vil jeg anbefale ull-longsen "Anna"; tjukk strikka i ull - knall og ha i leir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bra av det nyere utstyret i forsvaret. Det veier gjerne en del, men er temmelig solid. Headover i ull bruker jeg mye. Finlandshetten i ull (vendbar hvit og grønn side) er også veldig bra. De tjukke grå ullstrømpene er slitesterke og varme og er absolutt en favoritt. Ullundertøyet er bra.

Og som nevnt lenger oppe er ikke minst fotposene verdt å anskaffe seg. De fungerer utmerket som leirsko om vinteren med såle klippet til av liggeunderlag og noen par med tjukke ullsokker oppi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte selvsagt det som to her nevnte; fotposene og balaclavaen! Jeg bruker str. 44 i skistøvler og får såvidt tvunget de ned i største fotposene, så om du er relativt "stuttføtt" så er det også en mulighet. Større str går ikke, de er egentlig ikke tilpasset 75mm skistøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fotposer, votter med nye type overtrekk, headover, sokker, feltbukse og feltjakke.

Fotposene er fine utenpå skitøvler ved pilikng. Votter med vanntette overtrekk, disse har ikke all verdens passform men fine å bruke ved hogging av bålved etc når en ikke vil slite på godvottene.

Headover er mye i bruk. Alt fra camp til vintersykling. Sokker er helt greie. Feltbukse og feltjakke bruker jeg bare som arbeidsantrekk på hytta, de er for tungt til turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullfrotté, netting t-skjorte og ullboksere henger fortsatt igjen av undertøy (såvidt), mye takket være slitestyrke og når det kommer til ullfrotte, oppsiktsvekkende få alternativer på der sivile markedet. Ellers er alkisvantene med på hver eneste tur og desperasjonen begynner å melde seg når de nå begynner å slites ut. Dersom noen vet om et sted der det finnes tilsvarende plagg, altså tovede vanter/hansker uten fingre, hadde denne karen vært evig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tur: Anna, Fotposene, noen grønne lange sokker (hatt tre par i snart 30 år nå) og BF så klart for de kalde leirdagene.

Til hjemmearbeid: støvla, ei feltbukse og feltskjorta. Natoplank dersom mye snø og flat anmarsj til isklatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av Forsvarets bekledning er meget bra. Det norske Forsvaret må bl.a ha noe av den beste vinterutrustning i verden, sammenlignet med de fleste andre væpnede styrkers utrustning. Selv bruker jeg mye: 

 

- Tykke grå ull/akryl-strømper 

- Ullfrottèundertøy, overdeler og longs

- Netting over og under

- Goretex-buksa m/seler og strikkstramming nede

- Balaclava (grønn/hvit)

- Fotposer

 

Odel&eie (selv om det ikke heter det lengre) etter 9-årig forsvarskarriere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av Forsvarets bekledning er meget bra.

Men slik har det ikkje vore alltid. Då eg avtjente fyrstegongstjenesten, var det meste utstyret direkte dårleg. Det aller verste var bomullsundertøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltbuksa og feltjakken har sin bruksområder de også. Driver man en del med lav åling på jakt f.eks. for å snike seg på skuddhold av gås på beite er det vanskelig å finne plagg som tåler like mye mishandling på det sivile marked. Kan tenke meg at en del fotografer også kunne hatt glede av de egenskapene. Til generelt turbruk er de ikke særlig egnet. Det blir for tungt å gå med og ikke er de spesielt vanntette heller. Godt brukt suger de vann som svamper og blir enda tyngre.
Istemmer at fotposer og loslue/BF er virkelige funn! Ullfrotte holder også mål i massevis og headoveren er virkelig en kjær eiendel hos meg. Selv er jeg også glad i M-77 og har brukt dem til turstøvler i årevis uten problemer. (innleggsåler anbefales så absolutt)
Dessuten liker jeg den "nye" stridssekken på ca 40L. Egner seg utmerket til støkkjakt da reimene er fine og flate og i liten grad er forstyrrende når man slenger hagla opp i skuldra. Passende størrelse også.

 

Men slik har det ikkje vore alltid. Då eg avtjente fyrstegongstjenesten, var det meste utstyret direkte dårleg. Det aller verste var bomullsundertøyet.

Haha! Det der bomullsundertøyet var virkelig sørgelige greier ja!! :D 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg, og bruker ofte:

  • Ullfrotté, både over- og underdeler
  • Nettingundertøy, både over- og underdeler
  • Anna-bukse
  • M-77
  • Jegerstøvler
  • Loslue
  • Ullsokker, grå
  • Ull-/akrylsokker, sorte, lange
  • Pulsvarmerne i ull ("alkishanskene")
  • Feltlua

Veldig mye bra kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik har det ikkje vore alltid. Då eg avtjente fyrstegongstjenesten, var det meste utstyret direkte dårleg. Det aller verste var bomullsundertøyet.

 

Ikke vanskelig å være enig der.

 

Er noe ute av terminologien og betegnelsene nå, eller for å si det slik; det er fryktelig lenge siden jeg åpnet et kleskap og tenkte "bukse, under, lang, vinter, hvit". 

 

Var på en rep. for mange år siden der noen hadde funnet det for godt at vi skulle tyne en siste bruk av noen gamle US uniformer (glemt betegnelsen, men det var noen fra 60 tallet [edit: M-65 tror jeg]) før de ble kassert. En ting var at etter utallige antall vask så var alle størrelsene for små, uansett hvor liten av vekst du måtte være. Og de ble gjennomvåte bare du tenkte på lett sommer regn! "Trekkapapir" sa vi om dem. Så ikke alt fra forsvaret er like bra da. 

 

Men tilbake til dagen i dag og hva jeg bruker av forsvarets......det er stort sett kun M/77, de bruker jeg stadig vekk og kjøper nye når de slites ut. Har ikke helt funnet ut om de som nå har leveransen til forsvaret (Protex se http://protexshop.no) lager like gode M/77 som Alfa gjorde   fremdeles gjør. Feltuniformen syns jeg som andre her blir for tung til det meste av vanlig turbruk. Ellers bruker jeg forsvarets headover ved behov, og en sjelden gang også et par veldig gamle, men fortsatt brukbare anklets   (til lave sko).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye: 

-M77

-drikkeflaskene med varmetrekk (klippet av metall til gru-feste)

-anna

-Ull-hals

-Sveisebriller (reservebriller på bre/påsketur, veier ingenting)

 

.. kommer ikke på mer i farten, men er godt nøgd med mye derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke se ut som en liksom-soldat på tur. Men har vel hatt noe ullgreier. Liker heller ikke så godt veldig skrikete Norønnafarger. Trives godt med grønt, svart og mørkeblå farger, eventuelt rødt på vinterfjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten liker jeg den "nye" stridssekken på ca 40L. Egner seg utmerket til støkkjakt da reimene er fine og flate og i liten grad er forstyrrende når man slenger hagla opp i skuldra. Passende størrelse også.

 

 

Glemte helt den ja!   Bruker den til samme formål, og har gjort det i mange mange år nå. Veldig bra sekk med todelt hovedrom. Perfekt til støkkjakt, som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er alkisvantene med på hver eneste tur og desperasjonen begynner å melde seg når de nå begynner å slites ut. Dersom noen vet om et sted der det finnes tilsvarende plagg, altså tovede vanter/hansker uten fingre, hadde denne karen vært evig takknemlig.

 

 

Jeg har et par ubrukte å selge deg. PM sendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade länge svenska försvarets tjocka undertröja. Mycket bra, men nu har jag på något sätt slarvat bort den. Tror jag glömde den på tork på en fjällstation.

 

Jag körde också länge med svenska försvarets M90-byxor. Bekväma och luftiga och ändå skapligt regntåliga. Dom håller inte linte lika bra som den gamla modellen M59 (som är nästan oförstörbara). Med tiden blev jag dock för fet för M90-byxorna som jag stulit, så jag kastade bort dom.

 

Just nu köra jag inte med några militära artiklar. Jag har inte koll på vad norska försvaret har för saker, men jag antar att det är som i det svenska: Blandad kvalitet och funktion med allt från "utmärkt" till "skräp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.