Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose som lukter fugl


ulfkri

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en rimelig sovepose av dun på salget hos XXL her om dagen. Posen scorer middels bra i diverse tester pga lav dunkvalitet. Produsenten beskriver dunkvaliteten som "70/30 White Duck Down Fill power 350 cuin/oz (720g)" og selger den for kr 3600 på sine nettsider.

Problemet er at den lukter... død fugl rett og slett. Det minner umiskjennelig om en rype som har hengt et par dager til modning.

Jeg tenker at dette med lukt kan være subjektivt. Det er ikke slik at den stinker, det er en svak eim bare. Om jeg ikke visste hvordan død fugl lukter hadde jeg kanskje ikke reagert, det er snarere assosiasjonen som trigger ubehaget hos meg.

Har jeg grunn til å reklamere eller må man forvente at det lukter fugl av rimelig dun?

Ps. Navnet på posen og produsenten er utelatt med hensikt enn så lenge jeg er usikker på om det er jeg som er krasen i nasen (er fin i nesen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring tilsier lever den inn. Tipper du aldri blir fornøyd er jeg redd. Det der hadde kvernet i mitt hode hver gang jeg luktet det...

Prisen du betalte på XXL bør være mye lavere enn 3600. Veldig mange gode kjøp på poser om dagen.

NB. Har 3 dunposer hjemme. Ingen av de lukter noe som helst av fugl. Men det er fra et annet merke som har en helt annen pris også er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer nok ikke til å bruke den mer uansett. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig. Men jeg har brukt den på en tur (3 overnattinger), så jeg antar jeg må ha en god grunn for å få igjen pengene. Original pris hos XXL er 3000, men jeg fikk den for 1875 på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den rimeligste helsport dunsoveposen og den luktet død og helvete av råtten fugl. Leverte den tilbake på xxl og fikk ny,men denne luktet faktisk ennå verre.  Hvorfor de luktet vet jeg ikke,men tviler på at man finner så mange dyre dunposer som lukter død og begravelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniffa runt ordentligt innan du byter sovepåsen, så får du ett enkelt svar på om det är påsen det är fel på eller näsan som är allt för välfungerande.

Oavsett väldigt dyr påse med tanke på den riktigt dåliga dunkvaliteten (bortsett från lukten då.)

Satsar du på en högkvalitativ syntetsäck hamnar du nog på omkring samma på allt, både pris, vikt och temperatur.

Garanterat utan död fågellukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips for å unngå hele luktproblemet eller risiko for det er å heller kjøpe fiberpose, de har blitt lettere de også. De gis ikke bort gratis akkurat, de heller. Så trenger man ikke å tenke på det dyreetiske også om man velger fiberpose. Jeg har kjøpt min første, eneste og siste dunpose for 15år sia mot bedre vitende - men ingen luktproblemer.

Ift det dyreetiske finnes det sikkert lister om hvilke produsenter som hevdes å ikke bruke dun fra levende fugl.

Men klag på posen du kjøpte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde klare å få en pose med 7-800 cuin for nesten samme pris som du betalte.

Selv har jeg kun erfaring med Western Mountaineering sine dunprodukter. Aner ikke hva død fugl lukter, men kjenner lett igjen kadaverlukt, og kan ikke si jeg har kjent det i min dunpose eller noen av de andre produktene.

Eneste som lukter der er årgangs-pungsvette :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ulfkri

 

Kjenner godt til den lukta du prater om etter modning av duer i kjelleren. Hadde byttet inn posen umiddelbart. Tror forøvrig kanskje den lukta kommer fra fjær (30%) og ikke dun (70%). Så en pose med mindre fjær lukter kanskje mindre - dette er ren spekulasjon fra min side.

 

 

@tronn

 

Sebamed-Baby-Cleansing-Wipes-300x173.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro tilbake med posen i dag. Jeg fikk to av ekspeditørene til å lukte på den, hun første mente det bare luktet sovepose, men han andre fikk et innbitt uttrykk i ansiktet og sa det luktet fjær ja. Jeg tror han var enig i at det luktet vondt.

De ville ikke ta det på garantien, men jeg kunne bruke 100% fornøyd-garantien og bytte til en annen pose. Jeg fant først en pose med samme dunkvalitet av en annen produsent, men syntes jeg kjente den samme eimen. Deretter fant fram til posen med høyest dunkvalitet. Jeg måtte legge til noen kroner, men endte opp med Haglöfs L.I.M DOWN (90/10 goose down, 800 fillpower) som ikke veier noe og tar latterlig liten plass. Komfortemperaturen er ti grader høyere enn den jeg byttet inn og posen får et annet bruksområde enn tiltenkt (2-sesong i stedet for 3), men da har jeg en pose jeg kan bruke iallfall, denne lukter det ingen verdens ting av.

Det var forøvrig Helsport Svadalen jeg måtte bytte, men som sagt kjente jeg den samme eimen av poser med samme dunkvalitet fra andre produsenter. Det kan være fjærlukta jeg reagerer på; at jeg assosierer den med død fugl.

Ser at flere av dere anbefaler fiberposer framfor dunposer med tanke på dyrevelferd. Om det blir en ny 3-sesong dunpose etter hvert skal jeg i det minste velge en produsent som kan bevise at de bruker dun fra matproduksjon der fuglene ikke tvangsfores. Tar gjerne i mot tips i forhold til hvilke produsenter som er flinke i klassen.

Takk for alle gode innspill!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv pris jo! Jeg bestilte i full fart i frykt for at de gikk tom :)

-50%

Haglöfs Leo -10 Mantis

Kampanjeprodukt Tilbudet er gyldig ut 31.12.19.

Fri frakt

 

 

haha, ikke spesielt begrenset tilbud    :thumbsup:   :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig Helsport Svadalen jeg måtte bytte, men som sagt kjente jeg den samme eimen av poser med samme dunkvalitet fra andre produsenter. Det kan være fjærlukta jeg reagerer på; at jeg assosierer den med død fugl.

 

Jeg har en lignende pose som jeg kjøpte for et år siden som ikke lukter/luktet noe som helst. Det er nok litt uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.