Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fisker litt etter innspill på valg av størrelse på sekk, og prøver meg her og.

Jeg har sett litt på å handle meg en storsekk for turer over flere dager til fjells, og i den forbindelse har jeg sikta meg litt inn mot Arc'Teryx Altra-serien, da jeg synes denne virket å sitte litt bedre på ryggen enn de større modellene jeg har testet fra Osprey. Ser for meg at jeg hopper rett opp på 85l-sekk, da det ikke er mange grammene ekstra vekt fra 75 såvidt jeg kan se.

Men jeg sliter å finne ut eksakt hvilken størrelse jeg skal ha, såvidt jeg kan se har jeg en rygg som er sånn helt i øvre lengde av den korteste lengden, men overlapper et lite stykke inn på anbefalt rygglende av den lengste modellen. Hvis jeg måler noenlunde fornuftig er jeg sånn i øvre del av 50-51cm-området. Produsentens anbefalinger ser sånn ut http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?NO/pack-sizing-chart 

Prøvde litt i dag, og den korteste virka å sitte bra på med noen kilo i sekken. Jeg tror jeg skal prøve og tilpasse den lengre varianten litt bedre mens jeg prøver den og se hvordan det funker, men stussa på om noen her har noen gode innspill å komme med. Min storsekkerfaring har stort sett begrensa seg til å låne en 60literssak av gammel type for hytte til hytte-transport, men med litt mer stæsj i sekken vil jeg ha noe litt større og litt bedre tilpasset egen kropp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forhold til størrelse av sekk så se på hva du skal ha med deg. Hvor stor sekk må du ha for å gå alt oppi? Personlig klarer jeg meg ikke med noe mindre enn 85L sekk. Har også en større sekk til ukesturer med packraft og fiskestenger. I forhold til ryggtilpasning så er det viktig å teste sekkene på ryggen med cekt og se hva som funker for deg. Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ofte å gå for det største, men i dette tilfellet tok jeg sjansen på den korteste varianten. Karen jeg handlet hos virket hvertfall lite i tvil. Det virket som det lett ble litt glipe mellom skulderstropp og skulder på den lengste varianten, mens den korteste ligger mer inntil. Problemet er å avgjøre om det er for trangt, men det tror jeg blir vanskelig å avgjøre før jeg har kommet meg ut på tur med den :) Sekken virker nå komfortabel ved opplasting hjemme hvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av A-nala
      Hei. 

Lurer på om noen har erfaring med noen av følgende klær:
      norrøna recon, hvordan er buksa i all slags vær? Puster greit? Noen som har brukt den 2018 modellen eller vet litt om det er store forskjeller på de andre utgavene og 2018?

Arcteryx beta ar og eventuelt alpha ar?

skal kjøpe en skallbukse og da er jeg på utkikk etter noe som er holdbart. Også kanskje tåler en dags vandring med regn. 
      Eller kanskje har dere tips til andre merker enn de jeg har skrevet over her? Har ikke satt noen makspris så bare kom med tips. 
    • Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av pertm
      Heisann,
      Jeg har drevet noen år med innendørs buldring (sporadisk) og har brukt et par lite aggressive "5.10" til dette. Har slitt en del med å stå stabilt på små chips, så tenkte jeg nå skulle kjøpe et par sko som var litt mer aggressive for å ta buldringen til nye høyder. Til vanlig bruker jeg 46 i sko, dvs føttene mine er ca 29.5 / 30 cm. Mine gamle "5.10" er 45 i størrelse og var sånn at jeg kunne gå rundt med de påsnøret uten smerter i timesvis.
      Etter fjellsports størrelsesguide kjøpte jeg "Shaman" skoene i samme størrelse jeg bruker til vanlig, 46. Fikk de i dag og fikk såvidt presset de på (måtte virkelig jobbe), og smertene er til de grader sånn at jeg lurer på om jeg klarer å buldre noe som helst med disse. Jeg vet at de ikke er til å labbe rundt med, og jeg klarer såvidt å stå oppreist i mindre enn 10 sekunder. Skoene klemmer aller mest på 2. og 3. tå fra stortåen. Har også lest på nettet at de vil utvide seg, men hvor lang tid tar det? Må jeg brekke meg gjennom flere uker med buldring før skoene passer? Eller burde jeg bytte de til 0.5 nr større?
      Hadde lyst å prøve ut skoene i dag, men hvis jeg skal returnere de så må de nesten være ubrukt

• Av Are Mehus
      Hei.
      Da har min fjellreven kajka gått i retur. Ryggen min passet ikke til den.
      Lurer dermed på Osprey Xenith 88 som passet 100%.
      Noen som vet forskjellen mellom ny utgave (2018) og tidligere modell, annet enn at de har fjernet dagstursekk muligheten på den, og den klassiske myke lomma bak på sekken.? Fristende å lete opp gammel versjon da denne ser ut for å ha godbiter som er fjernet på ny utgave.
      Er det gjort andre relevante endringer som taler for at jeg skal kjøpe den nye modellen😳?
      Noen kommentarer til dette mottaes med takk🤔😊👍
    • Av Are Mehus
      Hei, alle sammen.
      Har kjøpt en kajka 85 liter som jeg forsøker å få justert inn rygglengden på , men opplever at det glir, og ikke sitter fast i posisjonen jeg ønsker. Når ryggen er justert, og den ligger på gulvet, så kan jeg bevege det opp og ned etter å ha "låst" det fast? Er det slik det skal være??? Opplever det ikke etter å ha fått på meg sekken, men synes dette er litt rart. Andre sekker har jo bombesikre innstillinger som ikke flytter på seg en mm...Har ikke så mye erfaring med nyere sekker, men er det slik det oppleves for dere med tilsvarende sekk?
      Håper på en oppklaring i denne problemstillingen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.