Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski-telemark


epp

Anbefalte innlegg

Har et par fischer 109 med riva 3

Ønsker et par til som er mer spesialisert telemark kjøreski. Åsnes har denne på tilbud:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/15/asnesweb//v12g_500_korr.jpg

V12 G

Topptur/telemarksski for den som hovedsakelig tar seg til toppen med feller.

Til bruk primært utenom løyper.

Egner seg sammen med telemarksbindinger og lærstøvler.

Eldre design.

Mål: 93-62-85 mm   Vekt: 2680 g (180 cm)

Har et par fine, høye og stive støvler og tenkte meg g3 bindinger.

Er disse målene helt utdatert?

Må man opp i 110-120 mm i tuppen for god flyt i løssnø?

Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min smak er nok desse i smalaste laget ja, men i tørr laussnø er det mykje som duger. Litt verre er det når ein hamnar bort i roten vårsnø, då er det kjekt å ha litt å flyte på. Ca 8 cm bredde på midten er ei god hjelp. Men det er sjølvsagt eit prisspørsmål. Tippar du må ut med omlag 5000,- for så breie ski, +bindingar. Er åsnesskia mykje rimelegare ville eg kanskje vurdert det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Tøni, dette er ikke en toppturski slik jeg ser for meg topptur hvertfall. Hvis du må bortover i flere km før du skal opp er nok denne grei, men som ren topptur/pudderski blir nok dette litt smalt. Da bør du nok kjøpe noe som er vesentlig breiere, f.eks Legend 8800 (89mm på midten).

Lykke til, ingenting er som en topptur i fint vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er også helt enlig med de overstående innleggene. Men når det er sagt syntes jeg V12-skia var grei å kjøre på, har hatt tre ulike par tror jeg. Grunnen til alle parene var at de ikke holdt særlig lenge, etter en tid løsnet sålen. Skikkelig surt, men jeg byttet ikke modell sålenge Åsnes sendte nye ski hver gang, uten kostnad -bra av dem!

-Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

No har det seg sånn at eg kanskje forlanger for mye, eller vil ha et bra kompromiss, men det er no engang sånn at det ofte blir noen km gåing bortover og... Derav Fisher 109 ene eg har, men de er nok litt på kanten gå-vennlige og veldig fine til mer lengre og varierte turer. De tok endel av budsjettet i fjor...

Så, kva med bindinger. Tenkte først på G3, men ser at det er lettere å finne brukt Chili og Cobra. Er chili et ok kompromiss når eg skal gå litt? Støvlene er høge lærstøvler Asolo ultimate.

Og eg har fått litt forskjellige råd når det gjeld lengde på ski. Er 180cm/80kg - kva meiner folket her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg fortsatt en knapp på nedover egenskapene, så anbefaler kobra. Husker godt når jeg byttet fra Chilli til Kobra, en vesentlig forskjell på stivheten! Men vet ikke hvordan de er å gå med kontra Chilli...

Ang Skilengde, så ville jeg godt for noe rundt 190cm. Tror dette er et greit kompromi mellom kjøre og gå egenskaper.

Men nå skal det sies at jeg har lite erfaring med å gå på ski, står mes:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei

Har selv e109 med 10mm plater og chilibinding, og jeg synes dette opsettet fungerer utmerket til gåing bortover, det er bare å slakke helt ut på stagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.