Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til valg av utstyr


erikman

Anbefalte innlegg

Hallais!

Jeg skal no i år kjøpe meg nytt fjellutstyr. Har tenkt og innvestere i telt, sovepose og skikelige fjellsko, samt en skikkelig god vondtett jakke. Har vært rundt på forskjellige butikker her i Trondheim, men my folk med lite erfaring gjør at jeg heller spør dere her i forumet om tips. Trenger et telt og sovepose som jeg skal bruke både sommer og vinter. Er det noen som har noen tips? Også hvis dere har noen andre tips til annet bra utstyr som dere har bra erfaringer med (alt fra kniver, primus, ol.)

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke så lett å finne utstyr som passer til både vinter- og sommersesongen. Dette fordi utstyr som er beregnet benyttet om vinteren både er tyngre og tar mer plass rent volummessig.

Nå vet ikke jeg om du har tenkt å gå alene, men forutsetter at dere er to - bare for å ha et utgangspunkt for mine råd.

Når det gjelder tresesongs bruk (vår, sommer og høst), ville jeg vurdert telt fra norske Helsport eller svenske Hilleberg. Av Helsport-telt, kan "Fjellheimen 2 Camp" være et godt valg. Det veier ca. 2,6 kg og koster rundt 4.400 kroner. Også Hilleberg har en liknende modell i "Nallo 2 GT", med en vekt på 2,5 kg og en pris på rundt 5.300 kroner. Begge er meget gode telt til tresesongers bruk.

En god allround-sovepose, er Helsports "Alta", med en komforttemperatur på -5 grader (for menn, vel og merke), og en vekt på 1,8 kg. Av gode fjellstøvler ville jeg vurdert Alfa Walk King eller Crispi Besseggen. De gir ok ankelstøtte, og begge er tilpasset nordiske føtter. Begge er i lærutførelse og har goretex. Prisen for begge støvlene liggger på rundt 2.000 kroner.

Av vinterutstyr, kan Helsports "Svalbard 3" være aktuell - er i alle fall et godt og vindstabilt telt, som tåler en støyt. Det veier ca. 4,5 kg og koster rundt 6.000 kroner.

Sovepose: Helsports "Jotunheimen". Har en komfortgrense (for menn) på -16 grader. Prisen kjenner jeg ikke til.

Jakker er mer vanskelig å anbefale. Noen sverger til gore-tex-jakker, mens andre er fornøyd med ulike Bergans-modeller med dermizax-membran. Selv bruker jeg Norrønas microfiber-jakke "Sydpolen" året rundt. Regner det, så tar jeg bare på meg et regnsett fra Marmot.

Om du er medlem av Den norske Turistforeningen, så selger de endel fjellutstyr til rabatterte medlemspriser. Gå inn på www.dnt-turutstyr.no og sjekk ut. Der selger de Helsport-telt til gode priser, samt at de har fått spesiallaget en Bergans-jakke for Dnt-medlemmer. Min kusine har en slik jakke, og er storfornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå innom UTE i trondheim ved gamle bybro! Den eneste butikken i Trondheim der de har skikkelig peiling! Ellers ville jeg søkt litt rundt på forumet her på de aktuelle produkt gruppene. Det er lettere å gi tips hvis du er mer konkret på bruksområdet og angir en pris for hva du er villig til å gi. Mange har en tendens til å utstyre seg for Everest ekspedisjon for en tur i skogen, undertegnede inkludert. Man trenger ikke alltid det som er dyrest, men det er fort gjort å ende opp med det. Poenget er at hva som er best for deg kommer ann på din bruk og dine ambisjoner. Derfor anbefaler jeg en tur innom ute, så kan de hjelpe deg litt med å få en oversikt, og så kan du heller spørre her hvis du lurer på noe konkret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå innom UTE i trondheim ved gamle bybro! Den eneste butikken i Trondheim der de har skikkelig peiling!

Det er jeg ikke enig i. Har lagt igjen mye penger både hos Hank Sport og Axel Bruun, og spesielt sistnevnte har mange dyktige medarbeidere. De er neppe mest oppdatert på "ekstremsport", men for mer normalt friluftsliv sitter de nok på mer kompetanse enn mange andre. Svært god service og gode priser er heller ikke å forakte (spesielt dersom man er medlem i NTNUI eller DNT).

Men er det utstyr til vinterklatring eller toppturer på ski du er ute etter, finnes det nok bedre alternativer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter å ha blitt litt bedre kjent i byen må jeg desverre arrestere meg selv litt.

Jeg har funnet ut at både Sportsbua og Axel Brun er ganske ok, og fyller opp endel som Ute ikke kan tilby. Hank sport har jeg bare vært på en gang. Da synes jeg de hadde lite tur/fjellutstyr, men de virket flinke på sykkel, og sikkert ski om vinteren?

Man lærer så lenge man lever :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du søker på 'soverpose' her på forumet så finner du mange gode tips.

Mitt tips er at du ikke burde satse på å kjøpe en sovepose til både sommer og vinter bruk! Kjøp en rimelig ekstra pose du kan bruke sommertid, så tar du heller frem den gode, varme, dyre, store og tunge vinterpose sent på høsten når kuldegradene kommer om natten:

  • En vinterpose er mye tyngre og større å drasse rundt på om sommeren, det finner du ut etterhvert. Ikke kjøp dun pose, dun posen er lett og varm MEN den tåler ikke fuktighet like godt
  • En vinterpose er alt for varm til å bruke sommertid, selv om enkelte påstår det går greit.

  • En vinterpose er mye dyrere. Det er bortkastet å slite ut en god vinterpose om sommeren.

Du får en god vinterpose som i praksis holder ned til ca -14C med tynt undertøy på til litt i overkant av 2000.- feks Ajungilac Tyin Artic - Det har jeg selv og det duger til bruk her i Norge. Dersom det er kaldere kan du kle på deg litt ekstra ull klær (som du uansett mest sannsynlighet har i reserve). Dersom du skal ut i kulde ned til 30-40 kalde burde du kjøpe den råeste soveposen, men der er ikke JEG ennå :P Jeg har testet dette i -21 og det gikk helt greit.

Jeg kjøpte selv for noen år siden en Ajungilac 'vinterpose' som det stod -10C . DEN holdt ikke til vinterbruk. Vær kritisk når du kjøper vinterpose. Det er alt for mange som blir lurt til å kjøpe for dårlig pose og dermed blir tvunget tilbake til butikken for å kjøpe en ekstra pose. Så mitt eget 1000 kroners tips til deg er å begynne i rette ende;

1. Kjøp en SKIKKELIG vinterpose, det blir gjerne 5-10 grader kaldere på vinternatten i forhold til dagtid. Og

2. bruk noen 100 kroner på en ekstra 'sommerpose'. Du må selvsagt gjerne bruke mere dersom du har ubegrenset med pæng...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.