Gå til innhold
  • Bli medlem

Hollandske/Nederlandske oppdagere/hvalfangere


Anbefalte innlegg

God kveld,

 

Jeg har i mange stunder kost meg stort med en god bok fra våre valfangere, polarfarere og forskningsmenn fra 18 og 1900-tallet. De fleste bøkene jeg har kommet over, har innvolvert Norske eller Britiske nasjonaliteter . Ettersom min samboer er fra Nederland, tenkte jeg å prøve å finne en god bok som omhandler historie fra Nederlandske fangstmenn/valfangere/oppdagelsesmenn/forskning etc. 

 

Noen som har gode tips til navn på personer, forfattere eller lignende jeg bør se etter? Roald Amundsen reiste vell på et Hollandsk skip til Sørishavet, før han slo seg opp som ekspedisjonsleder selv.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Willem Barentsz er det fyrste navnet eg kjem på. I alle fall ei bok om han er utgjeve på norsk ("Willem Barentsz' siste reise Etter Gerrit de Veers beskrivelse fra 1598")

Skipet Roald Amundsen reiste til Sørishavet med, heitte Belgica og var under Belgisk flagg (men båten var opprinneleg norsk). Adrien de Gerlache var navnet på ekspedisjonsleiaren. Du finn Frederick A. Cook sin beretning frå ekspedisjonen på: https://openlibrary.org/books/OL20514734M/Through_the_First_Antarctic_Night_1896-1899_A_Narrative_of_the_Voyage_of_the_Belgica_Among_...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Markus.

Spennende tema. Jeg har nordområdene som fagfelt, men dessverre feil tidsperiode for min del.

Men, for noen år siden fikk jeg en bok av Susan Barr, hun jobber hos Riksantikvaren i Oslo, og kanskje den kunne være interessant for deg. Omså bare gi deg noen nye ledetråder gjennom hennes litteraturliste.

Susan Barr. Jan Mayen - Norges utpost i vest: øyas historie gjennom 1500 år. Schibsted, 2003

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sir Martin Conway: "No man's land", en historie om Spitsbergen/Svalbard fra dens oppdagelse gjennom W. Barentsz. Det myldrer av nederlandske hvalfangere der :pirate: - blant engelske selvsagt :wink:.

Men om det var så mange man ville i dag kalle for „oppdagere“ hvet jeg ikke…

 

Hilsen, Philipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit svar litt utanfor det du spør om. Men dersom du fyrst og fremst er ute etter ei god bok, og utvidar horisonten og tar med Tyskland, kan eg anbefale "Kvinne i polarnatten" av Christiane Ritter (originaltittel: Eine Frau erlebt die Polarnacht). Ho overvintra saman med mannen sin, Hermann Ritter og tromsømannen Karl Nicolaisen, på Gråhuken på nordsida av Svalbard 1934-35. Det var ei fangstovervintring, men Hermann Ritter vart seinare kjent frå 'krigen om været' der han leda den tyske overvintringa i Hansabugt 1942-43 og kom i kamphandlingar mot sin tidlegare venn, Henry Rudi.

Det finnst også mykje svensk litteratur. Adolf EriK Nordenskiöld, Otto Nordenskjöld og Salomon August Andrée er aktuelle navn. Andrée rakk ikkje å skrive om ballongturen sine sjølv, man mange andre har gjort det. Blant dei, kan nevnast 'Med Ørnen mot polen' frå 1930, basert på dagbøkene som vart funnen på Kvitøya, og Per Olof Sundman si bok 'Ingeniør Andrées luftferd' som han fekk Nordisk Råds Litteraturpris for.

Dansk polarlitteratur er i stor grad begrensa til Grønland, men til gjengjeld er det mykje. Achton Friis si bok 'Danmark Ekspeditionen til Grønlands nordøstkyst 1906-08' er ein klassiker på nesten 700 sider. Knud Rasmussen er eit anna navn, mest kjent for 'Den store sledereisen'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.