Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 2015 -hva med all snøen?


olay

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Siden jeg ikke fisker mye legges årets hovedtur til Dovrefjell. Tar med speilrefleksen og kikkerten. Kanskje ser jeg Moskus på sikker avstand....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg la seg til litt nord for Haukeli. Masse snø og is der fortsatt. Han hadde snakka med en "fjellmann" der som mente det ville bli ekstremt sen smelting på vestvidda i år. Lukter Rjukan og østvidda lang vei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg la seg til litt nord for Haukeli. Masse snø og is der fortsatt. Han hadde snakka med en "fjellmann" der som mente det ville bli ekstremt sen smelting på vestvidda i år. Lukter Rjukan og østvidda lang vei :(

 

Det kommer litt ann på hvor redd du er for å gå på litt snø. Vannene i høyden vil nok ha is en stund til, men det kan være bra fiske i åpne råker allikevel. Vi så vak i den 10 meter brede råken langs land i Ulevåvatnet på 1000 moh natt til lørdag.

 

post-13206-0-31114200-1436181322_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hvor redd du er for å gå på litt snø. Vannene i høyden vil nok ha is en stund til, men det kan være bra fiske i åpne råker allikevel. Vi så vak i den 10 meter brede råken langs land i Ulevåvatnet på 1000 moh natt til lørdag.

 

attachicon.gifSveigen-2966.jpg

Ikke akkurat redd, men drømmer nok mere om grønnkledde heier istedet for arktiske tilstander på akkurat denne turen. Vil også kunne telte friere og ikke lete etter en grønn flekk i det vie og breie. Som sagt lenge før snøen går innover vestsida! Fint bilde forøvrig:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte selv å ta en ukes fisketur på Hardangervidda øst i sommer.

Er vel planlagt at avreise blir mandag 6 Juli.

Utgangspunkt blir Synken og ender vel opp på Vikbekkfjell og litt lenger innover, men er usikker på om snøsmeltinga har fått unna det værste innen den tid.

Sendte akkurat mail til Kalhovd turisthytte for å høre om de har "status" på området rundt Vikbekkfjell, om snøforhold og om snøsmeltinga har startet for fult i området. så får vi se hva vi får av svar :)

Jeg drar til Holken og Vibekkfjella tidlig i august.    Om det er av interesse legger jeg ut et par bilder av dyregraver.  De ligger rett ved stien på østsiden av Holken.    Og ett bilde av flotte vann

post-6671-0-05111800-1436266241_thumb.jp

post-6671-0-01312900-1436266274_thumb.jp

post-6671-0-96818500-1436266315_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat kontakt med en kamerat som har gått fra Synken, over Sletteid og videre forbi Viuvatnet. Ikke noe is på vannene og bare noe mer snø enn normalt. Derimot stor vannføring i småelvene. Det var for eksempel vanskelig å vade elva mellom Vesle Reksjåen og Nordfjorden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat kontakt med en kamerat som har gått fra Synken, over Sletteid og videre forbi Viuvatnet. Ikke noe is på vannene og bare noe mer snø enn normalt. Derimot stor vannføring i småelvene. Det var for eksempel vanskelig å vade elva mellom Vesle Reksjåen og Nordfjorden.

Etter slik tekst og bilder ble apsistensen vel sterk, så for å dempe den et lite hakk dro jeg raskt ned på Meny og handlet løk, gulrot, egg  og bønner i tomatsaus.    Løken godgjør seg nåi tørken, og bønner og egg tørker på lav temperatur i stekeovnen. 

 

Og med lyden fra tørken og en liflig duft av løk som bakteppe går jeg straks i gang med pakklisten.    "Holken, here I come"

post-6671-0-31925700-1436295642_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til andre enden av nabokommunen denne helga, Imingfjell altså. Men det er bart, fint å gå, vått der det er våte drag (myrhull og slikt) ellers tørt og fint. Mulig det er annerledes nede i dalen. Det borterste vannet man kan skimte på bildet er Lufsjå.

post-15860-0-90639800-1436721753_thumb.j

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føremeldinger fra DNT. De sier vel litt i alle fall

Litlos:

Fra 17. juli: Det har vore god smelting den siste tida, og det går folk langs alle ruter. Mest snø mellom Litlos og Valldalen, og mellom Litlos og Tyssevassbu. Greie forhold elles, men det er likevel snø nokre plasser på alle rutene. Snøen er elels heilt grei å gå på, fast og fin. Så ingen problem å ta seg fram til fots!
Fra 8. juli: Alle bruer rundt Litlos er lagt ut, bortsett fra i Grønekroken mellom Hadlaskard og Litlos. Her er det solid snøbru, og brua vil bli lagt før snøbrua er vekke. Ellers bra med snø sørvest og vest, og ski er fremdeles å anbefala her. Det kommer og folk til fots, og snøen er bra å gå på, så det går an på sko og. Det tar litt lenger tid til fots enn på ski. Det har vert ei enorm smelting, og det er det fortsatt. Har hatt regn og vind, som tærer skikkelig på snø og isen på vatna! Det nærmar seg meir sommarlige forhold med stormskritt!

Fra 7. juli: Fantastisk skiføre i vest og sør-vest: Valldalen til Litlos, og Litlos -Tyssevassbu og Tyssevassbu ned til Skjeggedal. Bestyrer på Litlos anbefaler på det sterkeste Tyssevassbu via Tolvtunga og ned til Skjeggedal her er det glimrende for de som vil gå på ski, helt fantastisk skiføre! I hvert fall en ukes tid til. Bruene som kan legges ut er lagt ut, og ellers er det fine snøbruer akkurat nå ingen problemer med elver og vann. Mot nord er det fremdeles mulig å gå på ski, men snøen minker fort i retning Sandhaug. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var i området rundt Litlos i dag. Isen er borte på omlag halve Kvennsjøen. Vest for Litlos er det mykje snø. Sør og vest for linja Litlos-Hellevassbu er det også mykje snø. I høgdene austover Saurflott og Stokkholmen er det mykje snø men noko bart innimellom. Men i lågare lende austover er det stort sett bart. Kvenno og vatna i Kvenno aust for Kvennsjøen er heilt isfri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk turen fra Middalsbu og inn til Litlos denne uka. Tipper du går 70-80% på snø. Holmavatnet er kun åpen i den Østre delen. Vi kom så sent avgårde at vi overnattet i den Vestre delen av Holmavatnet, og her var det minusgrader på natta. Var litt knotete å få tak i vann, så ble snøsmelting. Hvis det kommer mildvær og regn, så veit jeg ikke hvor lenge snøbruene oppe ved Bruafoss holder. Litlosvatnet er snart isfritt, og det taes noe fisk der. Grønndalen er bare nedre vannet fiskbart fikk jeg høre, slik at det ble ikke noen tur innover for oss. Får se om jeg får knotet frem en turrapport etterhvert. Uansett en fin tur med fin natur på vei innover :)

 

Ellers fikk jeg høre på Litlos at de hadde flydd inn ørret fra Litlosvatnet og inn til Holmavatnet og at det skulle være mulig å få fisk her også, men fortsatt litt vanskelig. Men det var tatt fisk der i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.