Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags Traverse bukse


REs

Anbefalte innlegg

Min nyinnkjøpte Lundhags Traverse turbukse ble brukt for første gang i dag.

Sakset fra produktbeskrivelsen til XXL:

Komfortabel turbukse i vind- og vannavvisende LPC-materiale. Stretchpaneler på strategiske steder, samt meshventilasjon langs sidene, for topp komfort.

http://addnature.com/traverse_award.pdf

 

At buksa er komfortabel å ha på kan jeg bare skrive under på, men om den er så vind og vann avvisende som beskrivelsen sier har jeg ikke fått testet tilstrekkelig enda. Det elastiske stoffet i setet og på knærne er nesten gjennomsiktig hvis du strekker det og ser mot lyset.

Jeg spurte i butikken om et sånn stoff kunne være vind avvisende, men damen mente at hvis det stod i produktbeskrivelsen at buksa var vann og vind avvisende så kunne jeg nok stole på det.

Buksa ble brukt på en kanotur som tok et par timer, og en ting er i hvert fall sikkert og det er at jeg ble merkbart kaldere på de stedene hvor buksa bestod av elastisk stoff. Hvordan dette vil virke når det begynner å blåse blir spennende å se. 

Det blir også spennende å se hvordan den takler regn.

 

Jeg skal forsøke å lage en fortsettelse så snart jeg har testet den litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er definitivt ikke vind- og vannavvisende på stretchpanelene. Men buksa er eksepsjonelt god. Bare så synd at ingen norske butikker tar den inn i "kort og tykk"-størrelse, slik at jeg er nødt til å dra til fabrikkutsalget i Järpen for å finne størrelser som passer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travers er en helt super sommerbukse / bruksbukse...

 

Den er ikke varm, den er ikke vindtett, og den er ikke spesielt vannavisende, men den tørker svært fort om den blir våt.

Bruker den både hjemme på tur og på jakt når været tillater det.

Brukt nesten daglig i over 1år, ingen skader eller bruksmerker faktisk.

Vært i vanskemaskinen kanskje 30-40 ganger?

Svært fornøyd, kostet 999kr. Nå er det vel 1200kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Traverse i noen år og av de turbuksene jeg har er det den jeg bruker mest. Veldig god låsing mot støvlene med lissekrok og plastspenne på en reim gjør gamasjer overflødig. Som de andre sier er den ikke vindtett og heller ikke vanntett, men den tørker fort og har god lufting på utsiden av lårene. Har brukt en tynn Bavac syntet super under når det er litt kaldere/ mye vind og det fungerer godt.

Eneste slitasje jeg ser er litt i sømmen i skrittet, det er samme type slitasje som jeg får på olabukser.

Traverse er en slags "Invertert" Fjellreven Keb, Traverse har stretch der Keb har forsterkninger og omvent.

Har vært såpass fornøyd med Traverse at jeg har to stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traverse er en god finværsbukse til dagsturene, men den er noe av det verste du kan ha på når det begynner å regne om du ikke har lårings eller regnbukse, regent pipler fint over det semi-vanntette stoffet og rett ned på innsiden og ned leggen når det kommer til nettingstoffet. Skal du bruke den aktivt til turbruk er det nettop i sete og knær du trenger vanntett, og de har en annen variant med nettop vanntett membran her, husker ikke navnet i farten. Skriver for øvrig under på at bootlocken deres er den foreløpig beste jeg har vært borti på denne typen bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buksa skal erstatte en lett Fjellreven bukse som heller ikke er vanntett eller vannavvisende, men hvis den nye buksa hadde vert som det står i beskrivelsen så hadde det bare vert en bonus.

@Omnilite:

Har hatt Traverse i noen år og av de turbuksene jeg har er det den jeg bruker mest. Veldig god låsing mot støvlene med lissekrok og plastspenne på en reim gjør gamasjer overflødig. 

Jeg bruker hovedsaklig gamasjer for å unngå å dra med meg søle og skitt inn i bilen eller teltet / hytta. Enten jeg bruker nikkers eller lang bukse så er gamasjene gode å ha. Jeg er kanskje "litt trang i skjæret" så hvis det er antydning til søle der jeg går så legger dette seg på innsiden av beina og ofte helt opp til knærne.

Da er det greit med lange gamasjer som kan tas av og evt. skylles rene i en bekk eller lignende.

 

Om den er myggtett eller ikke har aldri bekymret meg. Jeg reagerer ikke noe videre på myggstikk, og heller ikke på veps eller bistikk, jeg er mer opptatt av om vind og vær vil kunne gi meg en lokal nedkjøling på de stedene hvor det er brukt stretch materiale. 

 

Jeg hadde en gang en opplevelse med mygg som jeg aldri glemmer. Vi var på tur et sted i Hallingdal og overnattet på en hytte. Om kvelden satt vi ute og grillet og etter å ha fortært maten så var det en del flytende føde som måtte fortæres. Kvelden ble sen og jeg var kledd i en tykk syntetisk strikkegenser med en vanlig bomullsskjorte med opp bretta armer under. Neste morgen oppdaget jeg at myggen hadde hatt fest på armene mine, fra der skjorta sluttet og helt ned til håndleddet. De hadde stukket rett gjennom genseren og undersiden av underarmene mine så ut som en pose klinkekuler. Men i løpet av dagen så forsvant alle symptomer og det var faktisk ingen merker etter myggens fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.