Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjælp: Bunnduk passer ikke til Helsport Varanger


Simontb

Anbefalte innlegg

Er der nogle der har erfaringer eller tips angående min bunnduk til Helsport Varanger Camp-telt?

 

Jeg har i flere år forsøgt at justere teltet, så bunden passer - men nu har jeg givet op.

 

Er der andre der oplever, at bunden ikke kan lukkes ved indgangen? Der mangler ca. 30 cm før den kan lukkes. Det virker ganske enkelt som om bunden er for lille. Jeg har prøvet alle justeringer og slået teltet op og ned MASSER af gange. Teltet står helt perfekt og flot - og alligevel passer bunden ikke. 

 

 

Se vedhæftede billede - sådan har bunden altid opført sig: umulig at lukke sammen  :shocked:

 

 

Hjælp søges!  :logik:  :mad:  :no:  :geek:

 

post-11129-0-98263600-1434877535_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er den rigtige størrelse bund desværre :-( - den passer også perfekt på 7 af teltest sider, bare ikke i døren...

 

Jeg skrev til Helsport, de har givet hurtigt svar tilbage. De siger at bunden har 8 lige lange sider, og derfor bør teltets åbning også være lige så stor som en af de andre 7 sider i teltet (det giver jo god mening). MEN når jeg måler døren i mit telt, så er den ca. 195 cm. Og hvis jeg måler den ene side af teltet ret ved siden af døren, så er den ca. 175 cm - altså teltet har ikke 8 lige store sider...  :hmm:

 

Jeg har spurgt Helsport hvad jeg så gør. For jeg tænker jo, at det også vil give problemer med fx. et indertelt - når jeg køber et sådan  :shocked: - og så er det jo selvf. irriterende at købe et så dyrt telt og bund, som ikke rigtigt passer sammen...

 

 

Tak for svar - giver lige update når Helsport svarer igen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr ikke "camp" at det er et lite fortelt på den?

Da kan det ikke være 8 like lange sider på den, da må ett av hjørnene være større.

På den annen side, så kan du sette skoene/støvlene på gresset i inngangen uten at de skitner til bunnduken om du tar de av der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han kan hjelpe deg? https://www.youtube.com/watch?v=tL-aDAqVAXc

 

Tak, det skal jeg prøve at kigge på...

 

 

Betyr ikke "camp" at det er et lite fortelt på den?

Da kan det ikke være 8 like lange sider på den, da må ett av hjørnene være større.

På den annen side, så kan du sette skoene/støvlene på gresset i inngangen uten at de skitner til bunnduken om du tar de av der.

 

Jo, "camp"-modellen har en lille trekant bygget på okta-formen. Men selve teltet (og bunden) et ottekantet. Bunden sidder kun inde i selve teltets ottekantede del - og ikke i det tilføjede indgangsparti som camp-modellen har. I indgangen er der bare græs/jord. Her plejer vi også at tage skoene af...

 

 

Det er nok stengene til 'vindfanget' som skrever for mye. Enden av stengene skal stå i de små metalløkkene/piggen som er festet i stroppen ved marka på selve teltet.

 

Stængerne som danner buen i indgangen sidder i de små metal-stænger, som et festet til bund-stroppen der går på tværs. Så der er ikke rigtig tvivl om at buen i indgangen har den korrekte bredde - den kan ikke rigtig sidde på andre måder :-)

 

 

Tror nok det er siste taler som har rett. Hadde problem med å lukke døra skikkelig før jeg fant det ut. Har ikke testet med bunnduk enda.

 

Jeg har tidligere haft et telt med samme system, hvor man sætter stænger ned i de små metal-pinde i bunden, så jeg indangeen har altid stået korrekt. Men tak for tip :-)

 

 

 

 

 

 

Helsport skriver dette: Det virker som båndet ved døråpningen er for langt. Riktig lengde skal lik lengden på de andre 7 sidene. Lavvuen er 8 kantet og for at bunnen skal stemme må det være lik lengde mellom all 8 festene for bunnen.

 

 

Og efter at have målt, så er jeg ret sikker på, at der er noget galt med selve teltet...Indgangen er helt sikkert større end resten af siderne i teltet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vagvær har du samme telt? Varanger Camp 8-10 ? - Hvis du har lyst ville jeg utrolig gerne høre hvilke mål du har på dit telt - hvor bred er din indgang fra ene klips til bund til den anden klips på den anden side. Også gerne målet på din strop i bunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har forsket litt på dette, da jeg selv har Varanger Camp 8-10.

Det jeg gjorde var å finne lengden fra senter og ut til teltplugg. For Varanger Camp 8-10 er det 235cm.(470/2) Målene finnes på nettet. Deretter ble pluggene satt i en 8 kantet konfigurasjon ved hjelp av en "lavvodisk" i senter som har en 8 kantete inndeling. Siktet langs graverte linjer på "lavvodisken" og plasserte en plug ved knuten på tauet, som er festet i senter. Tilsammen 8 plugger.

Metode 1. Testet

Du trenger:

1. Lavvodisk.(Vist i videoen lenger oppe) Enkel å lage, ca 10-15cm i diameter og inndelt i 8 deler som ett kakestykke og med ett hull i senter til å plassere en plugg. Fungerer også godt som base for teltstang etter at pluggene er satt.

2. Ett tau med løkke i den ene enden og en knute på tauet som representerer målet for den aktuelle lavvo, for Varanger 8-10 er det 235cm (470/2)

La teltet over tidligere satte plugger, strammet teltinnfestning til 25-50% og monterte teltstang korrekt til vindfanget. Etterpå var det teltstangen sin tur. Inn med stanga og plasserte den over lavvodisken, som en bonus havnet i senter. Lukket alle glidelåser i teltet, og festet vindfang(ikke barduner). Gikk rundt og strammet alle innfestninger til teltet så mye som mulig. Åpnet vindfang og myggnetting. Monterte bunn med slakke reimer i de øverste innfestninger. Etterstrammet reimer fra utsiden. Litt knot å stikke armen innunder teltet og finne reimene. Og skulle du sett bunnen passet helt perfekt.

Metode 2. ikke testet

Du trenger:

Ett tau med løkke i begge ender og med en knute som viser avstanden der pluggen skal sitte.

Start med en senterplugg, og sett den første pluggen ved knuten(235cm for Varanger Camp 8-10)

Så tar du andre løkken og trer over den første satte pluggen, plugg 1. Dette målet fra plugg 1 til knuten representerer avstanden mellom pluggene(korden) i en 8 kantet konfigurasjon. Den er, så langt jeg kan finne ut av 156.6666cm(470/3) avrundet for enkelhet til 156,5cm med forbehold om regnefeil. Stram tauet og sett plugg 2 ved knuten. Flytt løkken til plugg 2, stram opp tauet og sett plugg 3. Fortsett til du har kommet rundt. Fortsett deretter med å sette opp teltet på samme måte som i metode 1.

Skal på ett seinere tidspunkt teste metode 2 fordi denne metoden vil sette pluggene i en mer nøyaktig posisjon enn "siktemetoden" med lavvodisk.

Konklusjon til metode 1.

Det var litt problematisk å sikte etter en kort linje på lavvodisken og få dette helt korrekt, så noen etterjusteringer måtte til(flytting av plugger). En oppdagelse jeg gjorde meg var at det å starte fra senter medførte en fordel ved at man kunne finne ut om teltet på ett tidlig tidspunkt ville lande på en stein, rot, tre, eller ett annet telt for den saks skyld.Det er lettere å flytte en plugg enn ett delvis oppsatt telt. Jeg la også merke til at alle storm matter kom helt ned mot bakken. At bunnen passet og ikke hadde noen glipe, forteller meg at viktigheten ved å sette pluggene i korrekt avstand og posisjon er grunnleggende for at bunnen skal passe. Dog skulle jeg ønske at Helsport hadde vist noe større slingringsmonn hva bunnen angår.

Lavvodisk er ett hjelpemiddel og samtidig en fot for teltstang så den er kjekk å ha, og samtidig enkel å lage. Tar liten plass og veier lite(aluminium). Dette er jo et base camp telt eller telt du har i kano, bil, motorsykkel, etc. og derfor er ikke vekt det store problemet.

Jeg ser at en kombinasjon av metode 1 og 2 er å fortrekke, og det er noe jeg ønsker å gjøre.

Når det gjelder målene så bør de sees på med noen justeringer i forhold til bunnforhold og ikke minst regne feil fra min side. Under testen ble teltet satt opp på en nyklippet helt flat plen. Og det er sjelden kost i villmarken. Hovedpoenget er uansett å starte fra senter for best plassering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport Varanger Camp 4-6 og tenkte i samme baner som deg @Svalin

Skal prøve å lage et snøre som en trekant, hvor to sider er 200 cm (for Varanger 4-6) og en side er 153,1 cm (avstand mellom pluggene for Varanger 4-6).

Ved å bruke dette snøret får jeg også riktig avstand fra senter med alle plugger samt riktig avstand mellom pluggene.

 

Bruker denne til å regne ut avstandene: http://rechneronline.de/pi/octagon.php

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for den grundige beskrivelse svalin! :)

Har du oplevet samme problem som jeg med bunden - altså før du begyndte at bruge en disk?

Jeg plejer at sætte teltet op meget groft med kun 4-5 pløkker og så justere og flytte pløkker indtil det står helt symetrisk... Det fungerer ganske fint... Men måske det ikke er præcist nok i forhold til bunden... Det er bare underligt at jeg rammer præcis samme fejlopstilling hver gang - bunden opfører sig på helt samme måde hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for den grundige beskrivelse svalin! :)

Har du oplevet samme problem som jeg med bunden - altså før du begyndte at bruge en disk?

Jeg plejer at sætte teltet op meget groft med kun 4-5 pløkker og så justere og flytte pløkker indtil det står helt symetrisk... Det fungerer ganske fint... Men måske det ikke er præcist nok i forhold til bunden... Det er bare underligt at jeg rammer præcis samme fejlopstilling hver gang - bunden opfører sig på helt samme måde hver gang...

Jada, om jeg ikke er meget nøye med å montere pluggene riktig så vil det bli en "split" i bunnduken, selv med disk. Det er derfor jeg skulle ønske at Helsport hadde laget bunnen med ett litt større slingringsmonn.

Og så er det dette med bunnforhold da. Ofte så må man flytte pluggene fordi en treffer en stein eller rot, og da er jo problemene der. Noen ganger er splitten stor, og noen ganger er den ikke der. Klarer vel aldri å sette lavvoen helt likt hver gang. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ENDELIG! Efter ca. 30 mails frem og tilbage har Helsport fundet ud af hvad der er galt. OG DER ER EN FEJL I TELTET - for pokker hvor har jeg brugt lang tid på det efterhånden. Jeg er glad for at fejlen er fundet :-)

 

Jeg er dog ikke super glad for løsningen. At jeg selv skal lime eller sy - eller sende teltet til reperation hos dem. For 7000 kroner (som jeg ca. gav for teltet) havde jeg virkelig håbet på en lidt anden kvalitet og service. Er der andre der har stået i samme situation?

 

Er det helt forkert at spørge om at få teltet ombyttet til en model uden fejl?

 

Hei igjen Simon!

 

Jeg har fått tatt mål og sjekket flere serieproduksjoner av lavvoen. Det ser ut til at du har vært uheldig og fått en serie hvor det båndet som går langs døren er kuttet for langt (ca 10cm). Som nevnt før så er dette egentlig ikke noe problem. Selve lavvoen er likevel identisk. Det betyr bare at når du setter opp lavvoen, så må du ikke stramme de ytre hjørnene ved døra slik at båndet blir helt stramt. Du må altså la båndet være litt slakt. Resten av lavvoduken vil likevel være stram og fin, akkurat som den skal. Om du vil, så kan du jo i tillegg korte inn båndet noen centimeter, så går det raskere å sette opp lavvoen neste gang. Det gjør du enkelt selv ved å for eksempel sy det selv om du har en symaskin som takler litt kraftig søm, evt kan du også bruke superlim (enten ved å brette båndet, eller kutte det og legge det med litt overlapp). Alternativt kan vi selvfølgelig fikse dette for deg, men det vil jo nødvendigvis ta noe lengre tid. Jeg beklager virkelig at dette har tatt så lang tid og at du har vært uheldig og fått en feilprodusert vare. Feilen skyldes at det på en tidligere utgave var justering på dette båndet, men da dette ble fjernet så ble ikke lengden på båndet også kortet ned for å ta høyde for dette. Dette har vi nå rettet opp i, slik at båndet har riktig lengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG! Efter ca. 30 mails frem og tilbage har Helsport fundet ud af hvad der er galt. OG DER ER EN FEJL I TELTET - for pokker hvor har jeg brugt lang tid på det efterhånden. Jeg er glad for at fejlen er fundet :-)

 

Jeg er dog ikke super glad for løsningen. At jeg selv skal lime eller sy - eller sende teltet til reperation hos dem. For 7000 kroner (som jeg ca. gav for teltet) havde jeg virkelig håbet på en lidt anden kvalitet og service. Er der andre der har stået i samme situation?

 

Er det helt forkert at spørge om at få teltet ombyttet til en model uden fejl?

 

Hei igjen Simon!

 

Jeg har fått tatt mål og sjekket flere serieproduksjoner av lavvoen. Det ser ut til at du har vært uheldig og fått en serie hvor det båndet som går langs døren er kuttet for langt (ca 10cm). Som nevnt før så er dette egentlig ikke noe problem. Selve lavvoen er likevel identisk. Det betyr bare at når du setter opp lavvoen, så må du ikke stramme de ytre hjørnene ved døra slik at båndet blir helt stramt. Du må altså la båndet være litt slakt. Resten av lavvoduken vil likevel være stram og fin, akkurat som den skal. Om du vil, så kan du jo i tillegg korte inn båndet noen centimeter, så går det raskere å sette opp lavvoen neste gang. Det gjør du enkelt selv ved å for eksempel sy det selv om du har en symaskin som takler litt kraftig søm, evt kan du også bruke superlim (enten ved å brette båndet, eller kutte det og legge det med litt overlapp). Alternativt kan vi selvfølgelig fikse dette for deg, men det vil jo nødvendigvis ta noe lengre tid. Jeg beklager virkelig at dette har tatt så lang tid og at du har vært uheldig og fått en feilprodusert vare. Feilen skyldes at det på en tidligere utgave var justering på dette båndet, men da dette ble fjernet så ble ikke lengden på båndet også kortet ned for å ta høyde for dette. Dette har vi nå rettet opp i, slik at båndet har riktig lengde.

 

Ser at Helsport ikke sier noe om hvilken produksjon dette gjelder, eller hvor lang den i utgangspunktet skal være. Sa de noe om dette? Skulle gjerne ha sjekket min egen lavvo. Har lagt merke til at den reima er litt slakk når pluggene er satt "riktig" og bunnduken er lukket.

 

Jeg takker for at du deler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Helsport ikke sier noe om hvilken produksjon dette gjelder, eller hvor lang den i utgangspunktet skal være. Sa de noe om dette? Skulle gjerne ha sjekket min egen lavvo. Har lagt merke til at den reima er litt slakk når pluggene er satt "riktig" og bunnduken er lukket.

 

Jeg takker for at du deler dette.

 

Jeg skal spørge dem - og vender tilbage med svaret her i tråden. Det kan tage nogle dage måske. Jeg købte teltet for 2-3 år siden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forholdsvis liten feil, men det er dog Helsport som har begått feilen. Da mener jeg at de bør rette feilen -eller gi avslag på prisen du betalte for teltet. Siden feilen er enkel å fikse selv bør et avslag i pris være OK. Mener jeg.

 

7000 kr er rigtig mange penge for mig. Og hvis man kræver 7000 kr for et telt - og man har lavet en fejl i produktionen, så bør man efter min mening erstatte det med et nyt. Havde jeg vidst, at dette telt ikke passede med bund og muligvis indertelt fra Helsport, så havde jeg jo aldrig købt det.

 

Jeg har virkelig skrevet mange mails til Helsport, taget mål og billeder og sendt til dem. Og det er først nu at de finder ud af at der var en fejl i produktionen. Hvis jeg selv skal fikse teltet med nål og tråd, så bliver denne oplevelsen bare endnu dårligere. Jeg synes virkelig det ville være på sin plads at bytte teltet til en model uden fejl. Desuden er jeg jo ikke sikker på, at dette er det eneste som er galt med teltet. Jeg har prøvet at slække på det bånd i midten - og teltet står ikke specielt godt med den løsning. 

 

Men uanset: når man har erkendt at man har lavet fejl i produktionen af et telt til så mange penge - så synes jeg i det mindste at man kan give sin kunde et nyt, uden fejl. I stedet for at bede ham bruge superlim :-(

 

Men jeg har skrevet til dem, at jeg foretrækker at ombytte teltet til en model uden fejl - så jeg håber det bliver til en god oplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente et nytt telt !?! De sier jo at de vil reparere feilen om du sender det inn, det er tross alt bare snakk om å korte inn et bånd ca 10 cm, når resten av teltet er bra.

Du må selvfølgelig være tydelig på at du forventer å få tilbake teltet innen et rimelig tidsrom, Helsport kan ikke bruke hele høsten på å fikse dette.

 

Hadde det vært meg hadde jeg bare fikset det selv, tar deg toppen ti minutter. Enten sy inn båndet for hånd, evt stanse inn noen metall knapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart en feil fra Helsport som du burde få reklamert på. Om jeg forstår deg rett, så har du tenkt å kjøpe innertelt. Det går kanskje an å spørre om å få et innertelt i stedet for et nytt telt. Og så fikse stroppen selv, slik Omnilite beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med til historien hører, at jeg første gang kontaktede Helsport 22. Juni 2013 ang dette. Jeg har forsøgt at finde denne fejl i meget lang tid. Og jeg mener bestemt at man kan forvente at få ombyttet en vare til 7000 kr - i stedet for at få den repareret. Den er jo ikke gået i stykker. Den er direkte produceret forkert... Havde jeg opdaget det på parkeringspladsen foran butikken så havde jeg jo heller ikke fundet saks og superlim frem. Så havde jeg gået tilbage og sagt at jeg forventede en vare uden fejl - specielt til den pris.

God ide at prøve at binde knude på stroppen. Så kan jeg jo teste om det virkelig kun er stroppen den er gal med... Eller om der er andre ting der heller ikke passer... Lige nu passer myggedøren fx perfekt med stroppen i bunden. Så hvis jeg korter stroppen af med 10-15 cm, så tror jeg myggedøren bliver for bred pludselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp min lavo i helgen som var, og tenkte på problemet du har med å få bunnduken til å passe. Jeg klarte å gjøre det samme når jeg hadde bardunstrammerene for slakke (for lange), og strammet opp duken med bardunstrammerene i ytterpossisjon. Da blir stormmattene på en måte, forlengelse av teltduken. Diameteren på teltet blir derfor for stort. Prøv å sett opp teltet slik at enden av duken ( der stormmattene er festet)kommer helt i bakken, og hele stormmatten har kontakt med bakken. Da vil diameteren bli såpass mye mindre at bunnduken vil passe.

Håper det var forståelig skrevet...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sett opp teltet slik at enden av duken ( der stormmattene er festet)kommer helt i bakken, og hele stormmatten har kontakt med bakken. Da vil diameteren bli såpass mye mindre at bunnduken vil passe.

Håper det var forståelig skrevet...........

 

Det er meget forståeligt :-) - det vil jeg prøve i denne helg. Storm-matterne har jeg nogle gange brugt med sten og brænde-knuder på, så de har været langt nede mod bakken før, men jeg vil prøve at være ekstra opmærksom på det. Desværre ændrer det ikke på at indgangen er væsentlig bredere end bunden - men måske det hjælper lidt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.