Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Nikon 1 til turkamera?


Bochkon

Anbefalte innlegg

Jeg har ett Nikon speilreflekskamera, som jeg fram til nå har tatt med på tur. Men når vekta, med diverse optikk runder 3,5kg er jeg nå på utkikk etter noe lettere alternativ.

Siden jeg er avhengig av å ha manuelle innstillinger og utskiftbar optikk, er Nikon 1 serien noe jeg synes ser spennende ut. Vet det finnes flere (bedre?) alternativ hos konkurentene, men siden jeg kan bruke optikken fra speilreflekskameraet vil jeg holde meg til Nikon.

 

Noen som har noen erfaringer med denne serien? Siden jeg vil ha innebygd WiFi, er jeg avhengig av at det er ett av de nyere, så jeg har sett litt på Nikon J4/J5, V3 og AW1

V3 er jo såklart det åpenbare valget, men er det virkelig verdt den nesten dobelt så høye prisen?

 

Noen med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv solgt alt mit spejlrefleks-udstyr og købt et Fuji x100s - det bliver vist ikke mere minimalistisk (objektivet kan ikke skiftes - så jeg har for evigt sagt nej til at købe nye objektiver) - men jeg nyder det ufatteligt meget. Jeg tager igen et rigtigt kamera med overalt - og billedkvaliteten er i top synes jeg.

 

Jeg har ikke så mange erfaringer med Nikons mindre kameraer, men ville bare lige byde ind med min oplevelse :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem som deg, så jeg er også på utkikk etter et turkamera. Selger ikke speilrefleksen min, men skal ha ett ekstra som blir med på tur. Det er dog optikken min som veier mye så det blir nok å kjøpe et superzoom eller lignende, selv om bildekvaliteten sikkert senkes så blir i alle fall kamera med på tur. 

 

Følger denne ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg gikk i flere år og bar på tungt Canon DSLR-kamera med dertil L-optikk og filtre. Det ble etterhvert klart at kameraet ble brukt mindre og mindre til fordel for et lite Canon Powershot S100. Tok derfor avgjørelsen om å selge alt utstyret for 2 år siden og kjøpe et lettere system. Canon og Nikon ligger et godt stykke etter de beste på speilløst systemkamera-fronten. Selv endte jeg opp med et Olympus-system (mFT) og er svært fornøyd. Nå er kameraet med overalt. En liten oppsummering av speilløse systemer her:

 

Sony: Har både fullformat og cropkameraer. Fullformatene har svært, svært god kvalitet, men så blir da også objektivene tyngre. Dessuten begrenset utvalg i optikk.

Fujifilm: Meget god optikk og et serdeles fint utvalg. Om jeg skulle kjøpt nytt system i dag vill jeg sterkt vurdert Fujifilm XT1. Vektmessig blir det noe tyngre.

MicroFourThirds (mFT): Panasonic og Olympus sitt samarbeidsprosjekt er absolutt verdt en titt. All optikken er tilpasset små sensorer, så her får man det letteste systemet. Mye god, lyssterk fastoptikk og nå begynner det også å komme en del gode zoomer i både normal- og teleområdet.

 

Den store ulempen med speilløst systemkamera har til nå vært (og er fortsatt) autofokus. Men det skal sies at de nye modellene er svært gode, selv om de ikke helt er på nivå med DSLR. De fleste modellene nå har wifi (veldig god app fra Olympus som muliggjør fjernbetjening av lukker/blender/iso/osv).

 

Så om du vil ned i vekt, ha mulighet for optikkbytte og ønsker fotoglede vil jeg sterkt anbefale et speilløst system av en av type som er nevnt over.

 

Lykke til med valget!

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere med meg et Nikon D90 + div optikk på tur. I vår så ble dette erstattet med et speilløst systemkamera, Sony a6000 og jeg har ikke savnet speilrefleksen et sekund. Kameraet i seg selv er mye mindre og med en vekt på bare 468g inkludert kit objektivet, så er det mye mer turvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med Nikon AW1 som turkamera er selvsagt at det er helt vanntett og delvis støtsikkert, det er nyttige egenskaper på et turkamera. Det kan også gi deg bilder som er umulige å ta med andre kameraer, f.eks. halvveis nedsenket i vann slik at du får med både under vann og over vann på samme bilde. Det kan gi supre fiskebilder :)

De to objektivene som også er vanntette er optisk meget gode, og gir veldig bra bildekvalitet.

Og siden det er vanntett kan det henge lett tilgjengelig rundt halsen uansett vær så du slipper å ta av sekken og finne frem kameraet når du ser et fint motiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony a5000 har en fantastisk sensor. Dynamikken er fantastisk for et kamera til under 3000.

Her er 2 bilder (1 før og etter løfting av bl.a skygger i lightroom)

 

post-12793-0-55765600-1434901130_thumb.jpost-12793-0-31743100-1434901162_thumb.j

 

Problemet med dette kameraet (og a6000) er at kit linsen er rett og slett elendig. Sigma 60 som er brukt her er kanskje en av de skarpeste linsene du får på APC. Pris 1355.

 

Alternativ nr 2 er Samsung nx500 med en enda bedre sensor og en kit linse som faktisk er brukbar. (Her er det brukt en 85mm)

Før og etter bilder her også:

 

post-12793-0-90376100-1434901346_thumb.jpost-12793-0-85514400-1434901359_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Slik jeg leser det, så er det ingen som har noe erfaring med Nikon1 systemet pga at det ikke er godt nokk? Har liksom ikke så lyst til å ha to kamerasystem å holde syr på.

Dette blir kun ett kamera nr 2, i tilegg til DSLR systemet.

 

Men såklart, om Nikon1 er helt håpløs mtp bildekvalitet og løsninger, så må jeg vell bare "bite i det sure eplet" å se på andre system

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Nikon V1 da den kom, men jeg solgte den igjen fordi bildekvaliteten var dårlig. Et kompaktkamera til samme pris tar bedre bilder. Nå har jeg Sony a6000 som tar like bra bilder som et speilrefleks, bare at den er mindre. Det endte tilslutt at jeg solgte speilrefleksen (Nikon D7000) fordi a6000 var like bra(om ikke bedre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Takk for tilbakemelding. Slik jeg leser det, så er det ingen som har noe erfaring med Nikon1 systemet pga at det ikke er godt nokk? Har liksom ikke så lyst til å ha to kamerasystem å holde syr på.

Dette blir kun ett kamera nr 2, i tilegg til DSLR systemet.

 

Men såklart, om Nikon1 er helt håpløs mtp bildekvalitet og løsninger, så må jeg vell bare "bite i det sure eplet" å se på andre system

 

Har du provat på att söka? Jag hittade denna testen och den säger inte att kameran är dålig.

 

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-nikon-1-aw1-tummen-upp-p-flera-s-tt?nodePage=3

 

Jag gick även in på Flickr och sökte rätt på just den kameran och det finns många bilder att titta på och själv avgöra om den ger tillräckligt bra bilder.

https://www.flickr.com/cameras/nikon/1_aw1/

 

Jag tror inte du kommer att bli besviken förutsatt att du inte pixelpipar och jämför med din stora kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Slik jeg leser det, så er det ingen som har noe erfaring med Nikon1 systemet pga at det ikke er godt nokk? Har liksom ikke så lyst til å ha to kamerasystem å holde syr på.

Dette blir kun ett kamera nr 2, i tilegg til DSLR systemet.

 

Men såklart, om Nikon1 er helt håpløs mtp bildekvalitet og løsninger, så må jeg vell bare "bite i det sure eplet" å se på andre system

 

De siste kameraene i Nikon 1-serien har aldeles utmerket bildekvalitet, ikke minst den vanntette AW1. Litt av æren for bildekvaliteten skal objektivene ha - de fleste Nikon1-objektiver er knallbra, og de to vanntette i særdeleshet.

På høy ISO vil du se mer støy enn på en vanlig speilrefleks, men det gjelder alle kameraer med såpass liten sensor.

Bildekvaliteten er milevis bedre enn det du får fra et vanlig kompaktkamera - det er ikke sammenlignbart.

Men det er klart, i forhold til en speilrefleks i toppklassen (f.eks. Nikon D810) kommer det til kort, men det skulle vel bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg søkt litt rundt, å jeg har vell overbevist meg selv om at å kjøpe ett annet system er det rette å gjøre. Sikter meg derfor inn på Sony A6000. Ser det er flere som skriver at kit linsen ikke er så god (16-50mm), så er det noen som har noen åpenbare valg når jeg skal handle objektiv? Hvilke produsenter bør jeg se på, å hvem bør jeg absolutt ikke se på? Zeiss er vell ett godt valg? Er stort sett landskapsfotografering, men vil også kunne brukes til fotografering av biler/lastebiler og kansje ett macro objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg søkt litt rundt, å jeg har vell overbevist meg selv om at å kjøpe ett annet system er det rette å gjøre. Sikter meg derfor inn på Sony A6000. Ser det er flere som skriver at kit linsen ikke er så god (16-50mm), så er det noen som har noen åpenbare valg når jeg skal handle objektiv? Hvilke produsenter bør jeg se på, å hvem bør jeg absolutt ikke se på? Zeiss er vell ett godt valg?

Sony 10-18 F4 evt. Samyang 12mm F2.

Sigma 60 MÅ du ha. Denne er kanskje mest linse for pengene overhodet. Riktignok kun F2.8, men noe av det skarpeste som finnes.

 

Jeg har brukt både a6000, a5000 og Samsung nx500. Klarer du deg uten EVF så er nx500 et vesentlig bedre kamera med 28mpix. 4k og BSI sensor.

A5000 gir forøvrig skarpere bilder enn a6000, men a5000 er litt ribbet på funksjonalitet og knapper/hjul.

 

Samsung har også billigere linser med veldig god kvalitet stort sett over hele linjen. Med Sony er det litt mere hummer og kanari.

Jeg savner dog Sigma 60`n når jeg bruker Samsungen. Samyangen kan du få til Samsung også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg søkt litt rundt, å jeg har vell overbevist meg selv om at å kjøpe ett annet system er det rette å gjøre. Sikter meg derfor inn på Sony A6000. Ser det er flere som skriver at kit linsen ikke er så god (16-50mm), så er det noen som har noen åpenbare valg når jeg skal handle objektiv? Hvilke produsenter bør jeg se på, å hvem bør jeg absolutt ikke se på? Zeiss er vell ett godt valg? Er stort sett landskapsfotografering, men vil også kunne brukes til fotografering av biler/lastebiler og kansje ett macro objektiv.

Sony 16-70mm (Zeiss) er jo ganske bra, men også ganske dyr. Jeg har dette objektivet og er fornøyd. Det er dessverre ikke så veldig mange objektiver å velge mellom til Sony, hvis man ikke skal begynne med adapter og alt mulig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Var i samma sits som dig. Tung systemkamera som jag ville ersätta med något lättare som gav bra bildkvalité. Funderade på Sony rx100 men blev inte nöjd med bildkvalitén, hade första modellen.

Efter att ha letat en hel del så föll valet på en Panasonic gx7 med 14-42 och 35-100 objektiv. Då har jag beskrivet i småbildsformatet brännvidd från 28 - 200 mm. På min köksvåg så väger allt detta in på 722 gram. Med extra batterier så räknar jag med ca 750 gram.

 

Skriver jag ut bilder och hänger på väggen så gör jag sällan det i större format än att de ryms i en 50x70 cm ram inklusive en passepartout. Det lär denna utrustning räcka till för.

 

Mitt val och utbudet av objektiv är dessutom mycket stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.