Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommersesongen startet i heia,


REJOHN

Anbefalte innlegg

Første tur til Blåfjellenden sommeren 2015.

113.JPG
Det var ikke langt fra at det ikke ble tur til Blåfjellenden i juni 2015.

Store mengder snø og dårlig fot har stoppet alle forsøk på å nå inn til hytta så langt.

Skulle det i det hele tatt bli en overnatting i juni måtte det bli fra torsdag til fredag.

Resten av måneden er “opptatt” - bestyrerinnen har lagt planer.

095.JPG
Det ble mye sjekking av værmelding og webkamera i begynnelsen av uka. Forholdene ville langt fra være gode torsdagskveld, men selv med en halvdårlig værmelding, og snø nesten over alt, så fant jeg ut at det burde bli tur.

Broderen hadde god lyst til å bli med, og heldigvis ordnet det seg slik at vi ble to.

Torsdag klokka to, startet vi fra jobben. Etter en time var vi på parkeringsplassen i Hunnedalen. Med regn og yr på bilruta nesten hele turen oppover.

Vi var heldige og slapp nedbør den første timen på turen innover mot Blåfjellenden.

Vi hadde ikke tanke for at det kunne være andre “galninger” på tur i heia en torsdagskveld, men det var faktisk spor i snøen.

077.JPG
Ved første stidele tok sporene av mot Stutaheia og Sandvatn. Med de snømengdene som fortsatt finnes oppe i høyden (og med tanke på været vi hadde), så håpet både broderen og jeg at folkene foran, både hadde med godt utstyr og GPS.

For vår del fortsatte vi mot hytta, og plumpet gjennom snøen ned i en grop. Uten skade, men mye mer forsiktig videre.

Av en eller annen grunn synes jeg det er vesentlig mer krevende å gå på fenner enn å gå i vanlig sti. På snø er det mulig å gå rett over, og holde grei kurs, men det er likevel krevende.

Det var det også mulig å se på tidsforbruket. Det tok tid innover.

146.JPG
Oppe i høyden fikk vi været i fjeset. Det var vind, regn og yr. Skikkelig surt syntes broderen. For egen del var det ikke verre en at det gikk greit.

Nedover går greit på snø….

Hytta var tom, også for vann. Broderen gikk ned til elva for å hente de sårt tiltrengte dråpene, mens jeg fikk varme i ovnen.

Det tok ikke lang tid før det var varm te på bordet. Frem kom også rosinbollene og de smaker ekstra godt med mye smør. Ovnen begynte å buldre, og slukte store mengder ved.

Varmen bredde seg i rommet, og det ble for første gang i sommersesongen en hyggestund i stua på Blåfjellenden.

Nå ble kvelden kort. Vi var begge trøtte etter en lang dag. Først jobb og så tur.

119.JPG
Men det ble ikke mye kveldsstemning ellers. Det er dagslys til langt på natt, og det ble ikke skikkelig mørkt i det hele tatt.

Tidlig til sengs betyr tidlig opp. Klokka var ikke mye over 8 da frokosten kom på bordet.

Etter en omgan med kost og klut, ble det avgang mot bilen. Det gikk smått og forsiktig opp de bratte fennene.

Vi traff ingen andre og så ikke folk, men det kan tenkes at noen først starter senere på dagen. De får en tur i mye snø…

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
 

Det var kjekt med en liten oppdatering angående snøforholdene i fjellet, jeg begynner å lengte veldig etter en skikkelig tur.

Bare i tilfelle du skulle mistenke meg, så kan jeg avkrefte alle eventuelle misstanker. Det var ikke meg som var på tur innover mot Stutaheia og Sandvatn, men jeg skal innrømme at jeg har tenkt veldig på om denne turen kunne være mulig eller om det var for mye snø.

Kanskje best å vente litt før jeg prøver igjen. Det ble jo litt "heise" sist gang jeg prøvde meg på denne turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hovedpersonen godt anbragt i varmen så jeg kan prøve å gi et svar som stand in.

 

Jeg la ikke spesielt merke til forholdene i Tveitabrekka.

Det bør ikke være stor forskjell fra Oleskaret til opp mot toppen av Tveitabrekka.

Noen fenner i kantene men stort sett bart.

Hvis forholdene er like etter at Oleskaret er passert, så er det

mer sammenhengende snødekke på flatene.

Det var fritt for snø på topper og rygg.

Lenger innover ble det nærmest sammenhengende snøflater.

Leitevatnet var snødekket og uten synlig vann i kantene.

 

 

Hvordan er forholdene i Tveitabrekka nå, la du merke til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdene i Tveitabrekka nå, la du merke til det?

  

Jeg sjekket ikke opp, men det lå snø in ovennevnte skråningen lengre nede, og det var snø helt ned til Blåfjellenden (noen fenner)

Det var kjekt med en liten oppdatering angående snøforholdene i fjellet, jeg begynner å lengte veldig etter en skikkelig tur.

Bare i tilfelle du skulle mistenke meg, så kan jeg avkrefte alle eventuelle misstanker. Det var ikke meg som var på tur innover mot Stutaheia og Sandvatn, men jeg skal innrømme at jeg har tenkt veldig på om denne turen kunne være mulig eller om det var for mye snø.

Kanskje best å vente litt før jeg prøver igjen. Det ble jo litt "heise" sist gang jeg prøvde meg på denne turen.

Jeg må innrømme at jeg tenkte på din historie, og lurte på om det kunne være deg. De må uansett hatt en stri tørn, men siden vi ikke har hørt noe, så gikk det godt. (Eller de tok bare en rundtur.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.