Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Kaitum eller Keron, med eller uten GT - eller noe helt annet ?


knerten

Anbefalte innlegg

På tide med nytt telt og jeg trenger gode råd og moralsk støtte.

 

Har allerede et Hilleberg Nallo2 for de superlette sommerturene med liten oppakning/stæsj. Fornøyd med det teltet til sitt bruk.

Vurderer nå et Hilleberg 3-personstelt. Noen råd om jeg bør velge

  • Hilleberg Kaitum 3 
  • Hilleberg Keron 3
  • Med eller uten GT?
  • Eller et helt annet telt/produsent?

 

Teltet skal brukes av/til:

  • 2 voksne
  • skogs/fjellturer (mest fjell)
  • fotturer
  • skiturer
  • sykkelturer 
  • alle årstider (men minst på vinteren)
  • mest "på vandring/sykling" men av og til som "basecamp" for toppturer mm.

Er opptatt av:

  • kvalitet
  • funksjon og gode løsninger
  • hensiktsmessig vekt (fordelt på 2)
  • pris er underordnet kvalitet/funksjon men ikke uten betydning

 

Fyr løs med fordeler/ulemper og gode anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du leve med vekta på Keron 3GT så gå for det.

Har myggnett i GT døra og i ventilene, Kaitum mangler i alle fall dette i ventilene. Den buede døra i GT er genial, du reiser deg opp og ut av teltet og stiger inn og bøyer deg ned, unødvendig med krabbing altså. Om vinteren kan du begolde en terskel som du også kan legge snø intil ved at du bare åpner i toppen.

Suveren ventilasjon. Bombesikkert telt.

GT variantene krever selvsagt litt mer plass å sette opp.

Har Keron 3GT, så også på Helsport Svalbard og Svea, men gikk for Keron, nå har jeg flere Hilleberg telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt på teltene er netto/brutto:

  • Kaitum 3:       2,7 / 3,2 kg
  • Kaitum 3 GT: 3,3 / 3,9 kg 
  • Keron 3:        3,3 / 4.0 kg
  • Keron 3 GT:  4,0 / 4,8 kg

Tenker at Keron 3 GT begynner å bli i tyngste laget for bæring i sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangvekta er en god del av vekta, denne er ca 237g pr. stang og det er 4 stenger, og det er 22 Y plugger.

Denne vekten kan fordeles på to personer.

Det er også mulig å halvere vekten av bardunene ved å bytte til 2mm med samme bruddstyrke eller høyere (3mm er standard) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangvekta er en god del av vekta, denne er ca 237g pr. stang og det er 4 stenger, og det er 22 Y plugger.

Denne vekten kan fordeles på to personer.

Det er også mulig å halvere vekten av bardunene ved å bytte til 2mm med samme bruddstyrke eller høyere (3mm er standard) 

Gode poenger/fixes som gjør Keron mer attraktivt! 

Neste spørsmål er om jeg skal velge telt med eller uten GT.

  • Når er det behov for stort fortelt?
  • Er den ekstra plassen i forteltet verd ekstra vekt (7-800g), økt pakkvolum og behov for romslig teltplass? 
  • Hva er erfaringen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget standby i mitt i 1 uke på sommeren flere ganger, da er det kun de løse klærene og soveposer som er i innerteltet.

Det som er minst bruk for i det lille forteltet, og alt det andre er i GT delen. Er været bra foregår mye på utsiden av telter, men er det dårlig er GT'en gull verdt og om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å gjøre det ekstra spennende kan du jo slenge inn Keron 4 i vurderinga. 

Jeg ville heller gått for Keron 4 enn et Keron 3 GT - veier mindre, og jeg mener den ekstra plassen er mer nyttig å ha inni innerteltet, men igjen det kommer an på bruk. 

Det er også mulig å få en parispulk på tvers i forteltet på Keron 4. 

 

Men, sånn utover det så høres behovet ditt ut til å være dekket opp av Kaitum 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i mange år hatt en Nallo 3 og har nå kjøpt en Kaitum 3. Denne Kaitum har vi brukt på flere korte turer denne vinteren og noen sommerturer i fjor sommer. Den er kjempestor innvendig og den har også god plass i inngangene. Det er 2 åpninger, så det er masse plass til utstyr. Jeg hadde derfor ikke investert i GT. Noe annet er at footprinten allerede er stor, sammenlignet med Nallo. Om den blir enda større, blir det litt utfordrende å finne teltplass til den. Da vi brukte den på fjellet med vinterstorm fant jeg ut at jeg ønsket å forsterke den litt. Stengene til Nallo 3 passer til Kaitum og jeg har kjøpt 1 stang til, slik at jeg neste vinter kan bruke doble stenger. Jeg vet ikke om det lår seg gjøre med din Nallo 2. Vi har brukt den på sykkeltur også og det gikk bra.

Jeg er veldig fornøyd med teltet og kan anbefale deg å gå for lavest vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du faller for Kaitum eller Keron, ville jeg valgt GT. Det ekstra store forteltet er gull verdt om vinteren og på dager med dårlig vær. Den lille økninga i vekt blir i mine øyne ubetydelig. Har selv Keron 4GT og er kanonfornøyd. God plass og lik takhøyde i hele teltet. Om teltet primært blir et tresesongstelt tror jeg Kaitum er et bedre valg, pga. lavere vekt. Kaitum har også fordelen ved at en kan rulle opp GT-forteltet og få fortelt med stor utsiktsåpning (mener å huske at dette ikke går på Keron).

 

Ville anbefalt Kaitum 3GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her :)

Tror jeg lander på Kaitum-modellen da det nok primært blir 3-sesongsbruk. Eventuelt med innkjøp av ekstra sett stenger for vinterbruk.

Gjenstår å velge hvilken modell - GT eller ikke - eller kanskje Kaitum4 "jamez" ;)

 

Lindap: Hvordan opplever du det med plass for matlaging og fyring i Kaitum3 når været er dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her :)

Tror jeg lander på Kaitum-modellen da det nok primært blir 3-sesongsbruk. Eventuelt med innkjøp av ekstra sett stenger for vinterbruk.

Gjenstår å velge hvilken modell - GT eller ikke - eller kanskje Kaitum4 "jamez" ;)

 

Lindap: Hvordan opplever du det med plass for matlaging og fyring i Kaitum3 når været er dårlig?

Vi pleier ikke å lage mat inni teltet. Om dette er viktig, kan det være greiere med en GT Modell.

Fyring har jeg ikke prøvd i dette teltet enda. Vinteren har ikke vært så kaldt at det var nødvendig. Men du har et poeng. Forrige gang vi fyrte i et telt, var det et telt med en ekstra stang i forteltet.

Det finnes også en mulighet til å grave en grop i åpningen, slik at brenneren kan stå lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! Det endte med Kaitum 3. Gikk for lav vekt og pakkvolum.

Får heller fleske til med en Keron3 GT i tillegg om et år eller to dersom vi skulle ta helt av når det gjelder vinterturer.

 

Da er det bare å starte planlegging av sommerens tur(er)  8)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemstilling som deg for noen år siden og jeg valgte Kaitum 3GT fremfor Keron 3GT. Hovedgrunnen var at Kaitum 3GT er 25cm bredere i hodeenden i innerteltet enn Keron 3GT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kaitum har også fordelen ved at en kan rulle opp GT-forteltet og få fortelt med stor utsiktsåpning (mener å huske at dette ikke går på Keron).

 

Det er utrolig kjekt. Jeg elsker å kunne åpne opp hele enden for å ha fri utsikt fra innerteltet, selv når myggen herjer som værst. 

Det går i utganspunktet ikke an på Keron, men det er mulig å gjøre det likevel. Mangler bare loops for å få rullet opp og feste, men jeg bruker å rulle opp og legge det over stangkanalen bare. Funker når det er lite vind. 

 

Du blir sikkert knallfornøyd med Kaitum 3. Jeg savner mitt, men ble overkill å ha både Keron 4 og Kaitum 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemstilling som deg for noen år siden og jeg valgte Kaitum 3GT fremfor Keron 3GT. Hovedgrunnen var at Kaitum 3GT er 25cm bredere i hodeenden i innerteltet enn Keron 3GT.

 

Har du målt dette? 

Er nok kun midt i innerteltet det er ørlitt breiere, men har vanskelig for å tro det er så mye som 25cm. Da må det være mindre klaring mellom inner og ytter som gjør det? eller mindre takhøyde. 

Både Kaitum 3 sine lengste stenger og Keron 3 sine stenger er 328cm lange... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt - har bestemt meg for Kaitum fremfor Keron.

Jeg fikk imidlertid kalde føtter mht valget om ikke-GT. Bestemte meg derfor for å utnytte fordelen med netthandel og bestilte like godt begge teltene. Planen er å teste de ut i stua og prøvepakke i sekker før endelig beslutning blir tatt. Lever i spenning på pakker i Posten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt dette? 

Er nok kun midt i innerteltet det er ørlitt breiere, men har vanskelig for å tro det er så mye som 25cm. Da må det være mindre klaring mellom inner og ytter som gjør det? eller mindre takhøyde. 

Både Kaitum 3 sine lengste stenger og Keron 3 sine stenger er 328cm lange... 

 

Nei, jeg har ikke målt det da jeg aldri har eid Keron men målene står i katalogen til Hilleberg. Keron 3GT er 160cm i hoddenden mens Kaitum 3GT er 185cm. Jeg har også sendt e-mail til Hilleberg og fått det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge teltene er nå prøveoppsatt i stua og jeg gir jamez og lindap rett mht valg.

Kommer sikkert til å savne GT fra tid til annen, men Kaitum3's lavere vekt, mindre pakkvolum og mindre footprint passer nok best til vår planlagte bruk.

Da er det bare å komme seg ut på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.