Gå til innhold
  • Bli medlem

Giftige allværsjakker


Håvard

Anbefalte innlegg

Ser i dagens VG (fant ikke linken på nettet) at vårt eminente :) regjeringsparti SV vil forby allværsjakker pga PFOS.

Løp og kjøp ny jakke før forbudet kommer, så vi slipper å daue av lungebetennelse.

Dog, hold dere unna isbjørn, slik at de ikke mister sin reproduksjonsevne, som jakkene tydligvis er årsaken til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det regjeringen ved miljøvernminister Bjørnøy ønsker å forby er et giftstoff som er svært farlig for dyrelivet og som nedbrytes svært sakte.

Dette giftstoffet er funnet i diverse produkter blant annet noen typer jakker. Det lar seg greit erstatte med helt ufarlige stoffer som fungerer like bra.

Bjørnøy vil altså forby et giftstoff som ikke har noen praktisk funksjon og som er farlig for miljøet. Det er det lett å være enig med henne i synes jeg.

Forøvrig Håvard: Alt dette står i artikkelen du henviser til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er helt enig i argumentene om å stille krav til produsenter av membraner og annet svineri til allværskakker.

Blir skikkelig forbanna når produsentene driter i miljø og kun er ute etter å tjene penger.

Bra om vi stille knallharde krav om at det må endres. Vi gjorde det på leker som inneholdt ftalater hvorfor ikke gjøre det samme med produsenter av allværsjakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gore har dumpet PFOA sammen med 3M og Dupont i vann og luft lenge.

Håper forbrukermyndighetene tar opp saken for det er ille. Leste at mye fulger og dyr har PFOA i kroppen som et resultat av produksjonen.

Men Gjeita, vi må ha et alternativ? Går du ikke litt drastisk fram. ;)

Kutter vi ut gore-tex i da blir det vell ikke mye utstyr for oss friluftsfolk igjen?

Ræv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper forbrukermyndighetene tar opp saken for det er ille. Leste at mye fulger og dyr har PFOA i kroppen som et resultat av produksjonen.

Ræv

Ja det kunne virkelig vært interessant å vite hva miljøvernministeren har gjort/iverksatt?

Hun gikk jo knallhardt ut og lovet tiltak for over et år siden, da en eller annen ungdomsorg brakte opp dette temaet.

Noen som kjenner til hva som er gjort, eller var det nok en gang kun et mislykket pr stunt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at man har gitt litt gass med tanke på den overodnede lovgivningen :shock: . Det er kommet en stortingsmelding som påpeker problemene rundt PFOA.Leste at flere innen tekstilbransjen selv er opptatt av dette.

Siden alle bruker Gore-tex, ja jeg bruker det selv når jeg labber til jobb, til alle formål og man vet hvor lenge PFOA forblir i kroppen og konsekvensene ved langvarig bruk er så usikre, begynner jeg å lure.

Hadde gore-tex kun blitt brukt på fjellet, hadde det vært et mindre problem, men alle brukere det til alt, hver dag. Det skremmer meg.

Hva sker når man vasker et allværsplagg, kommer PFOA i drikkevannet? Klarer de å rense det i så fall?

Ræv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er ikke Gore-tex i seg selv som er problemet. Det er enkelte stoffer benyttet i produksjonen for å gjøre produktet vanntett og -avvisende.

Problemet kan enkelt løses ved å erstatte PFOS/PFOA-forbindelser i produktene med andre kjemikalier som ikke har de samme miljøødeleggende egenskapene. Problemet er bare at det er vanskelig å finne en fullgod erstatter.

Det gjøres mye på dette området både nasjonalt og internasjonalt.

PFOS er allerede forbudt i norge, og de aller fleste forskningsresultatene som det refereres til her inne er basert på PFOS ikke PFOA.

Man vet ikke like mye om effekten av PFOA som PFOS, og bl.a. derfor er lovgivningen kommet kortere på dette feltet.

Når det kommer til den utrolig vittige åpningkommentaren til denne tråden, kan jeg bare kommentere kort at det også er gjort betydelige funn i menneskelig fettvev av disse miljøgiftene. Man vet at :

A) PFOS/PFOA hoper seg opp i fettvev hos mennesker og dyr.

:-) disse stoffene forårsaker nedsatt imunforsvar, reproduksjonsproblemer etc

C) Ved produksjon av morsmelk brytes fettvev ned og inngår i melken som nyfødte livnærer seg på den første tiden av sitt liv.

fullfør regnestykket og du skjønner forhåpentligvis at allværsjakken`s evne til å holde vann ute blir en bagatell!

NB: Hvordan i all verden overlevde folk i fjellet før "gore-tex tiden"? Har vi noe å lære av gamle kunnskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at man har gitt litt gass med tanke på den overodnede lovgivningen :-) . Det er kommet en stortingsmelding som påpeker problemene rundt PFOA.Leste at flere innen tekstilbransjen selv er opptatt av dette.

Siden alle bruker Gore-tex, ja jeg bruker det selv når jeg labber til jobb, til alle formål og man vet hvor lenge PFOA forblir i kroppen og konsekvensene ved langvarig bruk er så usikre, begynner jeg å lure.

Hadde gore-tex kun blitt brukt på fjellet, hadde det vært et mindre problem, men alle brukere det til alt, hver dag. Det skremmer meg.

Hva sker når man vasker et allværsplagg, kommer PFOA i drikkevannet? Klarer de å rense det i så fall?

Ræv

Hei

PFOA er heldigvis ikke farlig ved vanlig bruk. Det er først når jakkene/andre produkter havner på søpla at probleme starter. Ved forbrenning/oppvarming frigjøres stoffene til naturen. særlig gjennom avrenning fra fyllinger osv. dette havner i bekken, vannet, havet, fraktes med varme strømmer til arktiske strøk, akkumuleres og lagres i fettvev på veien og særlig i dyr i arktiske strøk.

Dette er såvidt meg bekjent ikke noe man renser ut av drikkevannet i maridalsvannet for å si det sånn. Er noen interesserte så ta en titt på sidene til SFT og gjerne også Naturvernforbundet. PFOS/PFOA er det nye PCB for verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for enkelt. ja jeg er enig i at dette ikke er verdens undergang, men alle produsenter har mulighet til å si nei. Det er alt for mange ubesvarte spørmål her som ikke ikke har tilfredstillende svar. at mor og barn undersøkelsen viser store mengder gift av denne typen hos gravide norske kvinner skremmer meg. 2012 er for sent. vi trenger forbud nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva blir for enkelt?

Uansett kan jo ikke stoffer forbys av norske myndigheter uten tilfredstillende forskningsgrunnlag til å støtte deres argumenter. Dette er noe det jobbes intensivt med. Men det sier seg jo selv at et forbud fra og med i dag ville virke ødeleggende for en hel del bedrifter. Det må jo gis muligheter til å finne erstatninger for PFOA til bruk i deres produkter, ellers ville det jo bli produksjonsstans og massenedleggelser over en lav sko. Jeg skjønner godt din frustrasjon, og tro meg; jeg føler det samme. Men det er slik det virker i praksis og derfor tar det tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i dagens VG (fant ikke linken på nettet) at vårt eminente :wink: regjeringsparti SV vil forby allværsjakker pga PFOS.

Løp og kjøp ny jakke før forbudet kommer, så vi slipper å daue av lungebetennelse.

Dog, hold dere unna isbjørn, slik at de ikke mister sin reproduksjonsevne, som jakkene tydligvis er årsaken til :-)

Regner med at du forstår at det ikke er av å lukte på jakka at de mister repr. evnen.........................?

Det er jo selvsagt avfallet fra produksjonen som er farlig. Mange skurker i kjemibransjen. Så en dokumentar om en miljøskandale der Ethyl Corporation var involvert i noe snusk og de eies av Dupont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten dokumentar ville ikke vært dumt!!!!

Jeg deler ditt syn på tap av arbeidsplasser og ja jeg fyrer meg mer opp over dette en kanskje nødvendig, men synes det er skremmende. Hvor mange plagg med Gore-tex har jeg ikke hatt, enormt mange. Har jeg vasket de etter turer i marka, ja. Hva skjer da?

Sprer PFOA seg i vann på grunn av det?

Selvfølgelig er det produksjonen som har hovedskylda for utslipp. Men jeg mener man må starte nå og ikke senere med å komme med tiltak. Så for øverig at en undersøkelse som folkehelsa har gjort viser at det er høye vedrier av PFOA og andre giftstoffer i blodet vårt. Derfor må dette tas veldig seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.