Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplass i Sandnes/Bryne området.


andremelst

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ta med nevøen min ut på sin første telttur i helgen, og håpet noen hadde et godt tips om teltplass! Han er nettopp blitt 5, og er litt usikker på hvordan han takler det.

gjerne en plass ikke for langt fra bilen med fiskemuligheter.

håper på gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt Lutsi er det nok mange fine teltplasser. Jeg har ikke noen tips, siden jeg som oftest padler med kajakk der.

Du kan låne en kano av f.eks. Kronen Gård og paddle litt innover, da er det mye fine plasser å finne. Men uten kano/kajakk er jeg usikker.

 

Ut i Naturen leier også ut kajakker, hvis det er ønskelig fremfor kano.

 

God tur!

 

Alternativt kan dere parkere på Brekko og gå litt derfra, mange fine plasser der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal ta med nevøen min ut på sin første telttur i helgen, og håpet noen hadde et godt tips om teltplass! Han er nettopp blitt 5, og er litt usikker på hvordan han takler det.

gjerne en plass ikke for langt fra bilen med fiskemuligheter.

håper på gode tips! noen gode teltplasser som ikke er overbefolket rundt lutsi for eksempel?

Den vanlige plassen for "den første telt-turen" er ofte Røssdalen med "Parken".

 

Se for eks. her:

http://ut.no/tur/2.2122/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt deg PM om mine hemmelige teltplasser i Lutsivassdraget  :D 

Andre steder som kan anbefales; 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK da, ad Lutsi:

 

Generelt -- dersom man har kano eller kajak -- er Lutsi et eldorado hvor man egentlig kan finne teltplasser omtrent rundt hvert eneste nes og holme. Til fots er det adskillig vanskeligere, om man ikke er veldig glad i å slåss seg gjennom krattskog..

poenget med Lutsivassdraget er jo at selv om det for hytteeiere er paradis på jord, er det for oss vanlige dødelige litt vanskelig å finne fine plasser:

Hele nordsiden av vassdraget er stort sett tett i tett med hytter: Her er det fjell i ryggen mot nordavinden, og åpent mot sol fra sør. Sørsiden av vassdraget er langt mere glissent bebygd, men desto mere vind og skygge, også mye tett skog som skygger for sola. Jeg har mange ganger campet med kano i juli på sørsiden, med kone og barn, med to lag ull og vindtette regnjakker hele dagen, mens vi kan skimte det lovede land på nordsiden, hvor hyttefolket bader og ligger og soler seg...

Husk forøvrig at Lutsi knapt er "villmark"; særlig i sommersesongen kan det være mye ungdommer med heftige anlegg som fester til langt på natt i hyttene på nordsiden. Fred og ro får man finne i Femundsmarka.
 

Et lite utvalg av fine/OK teltplasser: Blå områder er (lettest) tilgjengelig med kano, røde områder er OK å gå til. Den lengst øst er nesten rett ved veien, lett tilgjengelig. De tre stedene på langholmen er ca. 30 minutters gange fra veien.
post-12824-0-50495900-1434620081_thumb.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.