Gå til innhold
  • Bli medlem

Det primitive friluftslivet


Anbefalte innlegg

Annonse

Absolutt imponerende, det er nok ingen tvil om at det er mange kunnskaper vi har mistet på veien,  jeg er også enig i ganske mye av det som står i artikkelen. 
Likevel, jeg må bare si .. helt tilbake til steinalderen frister ikke, jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer det. Det må jo være en gylden middelvei her et sted. 

 

Men hver sin lyst :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt imponerende, det er nok ingen tvil om at det er mange kunnskaper vi har mistet på veien,  jeg er også enig i ganske mye av det som står i artikkelen. 

Likevel, jeg må bare si .. helt tilbake til steinalderen frister ikke, jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer det. Det må jo være en gylden middelvei her et sted. 

 

Men hver sin lyst :)

Helt enig der. Dette er en livsstil, ikke friluftsliv. Men absolutt en harding som får min respekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange veier til frelse...for meg personlig er kontraster viktig. Defor liker jeg store byer, og kontrasten i det å legge seg i naturen og nyte roen. Bra at han har funnet sin stil da. Men som med nonner og munker, som lever islolerte liv, så må man spørre seg...er den virkelige store utfordringen å stenge omverden ute? Jeg vil si at sameksistens er den virkelige vanskelige livsformen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt, men som sagt over - hver sin lyst. Og enig med @Peter F. at kontraster er viktig. Både det å komme inn i naturen og koble helt av fra det normale liv med rutiner og hverdagssyssel, og så komme tilbake til sine barn og kjære etter en uke i villmarka er bare herlig begge deler på hver sin måte. Og så er det det å ha noe glede seg til og se frem til ting, bare det å planlegge en tur og glede seg helt frem til man drar er veldig givende. Gjennom en lang vinter og endelig komme igang med sesongen på barmark igjen er fantastisk :) Men det er meg da, andre finner glede og mening med livet på andre måter så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag anser mig själv som gott över genomsnittet driven vad gäller friluftsliv, men här är det ju bara att böja sig i stövet. :-)

Har jag något gemensamt med Gaaren så är det nog viljan att hela tiden testa och lära nya saker, även om min nivå ligger på 2000-talet efter kristus och inte före.

Jag är imponerad, en aning frestad men kommer nog inte ändra mitt liv i denna riktningen.

Det som frestar mig mer är att utvidga den minimalistiska turstilen in i vardagen. Inventera hela hemmet på ett excelark och sälja eller ge bort onödiga saker och förenkla och minimera miljöpåverkan och konsumtion i varje dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt imponerende, det er nok ingen tvil om at det er mange kunnskaper vi har mistet på veien,  jeg er også enig i ganske mye av det som står i artikkelen. 

Likevel, jeg må bare si .. helt tilbake til steinalderen frister ikke, jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer det. Det må jo være en gylden middelvei her et sted. 

 

Men hver sin lyst :)

Det er ingenting steinalder over dette. Men bevares, utrolig imponerende at han orker!

Om målet virkelig er å få frem kunnskapen om hvordan man overlever i villmarka, så har han glemt det aller viktigste mennesket har lært gjennom vår lange historie, nemlig å samarbeide. Det sosiale er helt grunnleggende for å forstå hvordan mennesket har klart å overleve i alle slags miljøer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting steinalder over dette. 

 

Jeg hentet det fra artikkelen: "Hårkammen, sysakene og sylen har han sjølv skore ut i bein, matbollane i tre er hola ut med glør og oppbevaringsboksane lagar han av dyreskinn eller samansauma never. I det heile nyttar han mange teknikkar henta frå steinalderen"

 

Ikke noe galt med det altså, og gamle teknikker er bra og man ser jo at veldig mye av det de lagde før i tida har vesentlig bedre holdbarhet enn det som lages i dag.  Poenget mitt var bare at jeg personlig er glad for at verden har gått litt fremover, det er vesentlig enklere å leve i dag. Selv om vi helt sikkert har tapt noe på veien, men så er vel noe kommet til også :)    

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet det fra artikkelen: "Hårkammen, sysakene og sylen har han sjølv skore ut i bein, matbollane i tre er hola ut med glør og oppbevaringsboksane lagar han av dyreskinn eller samansauma never. I det heile nyttar han mange teknikkar henta frå steinalderen"

 

 

 

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men jeg er rimelig sikker på at om steinaldermennesket hadde hatt valget mellom steinkniver og beinnåler, og våre moderne løsninger, så ville valget falt på det moderne 99 av 100 ganger. Forutsatt økonomisk evne osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og all ære til Gaaren for hva han gjør, men jeg er glad det ikke lenger er en heldagsjobb å overleve.

 

Han kunne klart seg uten fiskegarn - det er teknikker fra steinalderen for dette med en slags ruser av flettede kvister. Børsa blir det verre med; pil og bue er ikke godkjent for jakt i Norge (i alle fall ikke den typen buer han måtte ha laget seg), og andre gamle jaktmetoder medfører mye lidelse for viltet.

 

Det kan ikke sammenlignes, men det er en parallel til lettpakking med hensyn til spørsmålet om hva trenger jeg egentlig på tur.

 

Regneark for hjemmet... hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig i hva ost sier.

Når han ser at han trenger en oppbevaringsboks, så lager han den. Neste gang han lager en boks så lager han en forbedret versjon, neste gang osv...

Det er helt naturlig å utvikle seg og å lage ting bedre. Det er derfor vi er der vi er der vi er i dag.

Når jeg begynte mitt friluftsliv, hadde jeg dårlig råd og det fantes ikke så mye fancy utstyr (høres ut som jeg er 200 år gammel... :D ), derfor ble mye sydd og kjøpeklær sydd om som passet mine spesifikasjoner. I dag syr jeg knapt noen ting lenger, fordi utstyret faktisk virker...rett ut av butikken.

All ære at han vil prøve å leve i "steinalderen", men i den tiden gjorde "alle" det og faktisk overlevde nok folk til at vi er der vi er i dag. Hadde det vært godt nok liv og de var fornøyd med slik det var ja, så hadde vi vært der ennå.

 

Jeg har en innstilling som er; har du det vondt/ukomfortabelt, gjør noe med det. Og det vil også han gjøre, han bygger en gamme/koie, begynner å konservere mat, dyrker grønnsaker, begynner å bytte mat med han andre galningen (!) som bygger en koie ved siden av og vips om noen 1000 år er han der vi er i dag :D  

 

Det kan/er ukomfortabelt, men likevel har han sikkerhetsnettet/redningen ved at sivilisasjonen er like ved og kan redde han hvis noe kritisk skjer...

Men jøss, jeg kunne godt tenkt meg et kurs hos han jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing, og en skikkelig hardhaus. Jeg ser at artikkelen er fra 2011. Lurer på om han fortsatt lever der ute på den samme måten?

Hvis du sjekker hans LinkedIn profil ser det ut som at han jobber offshore i 2/3ukers rotasjon og tilbringer tiden på land i naturen. Han holder også kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker hans LinkedIn profil ser det ut som at han jobber offshore i 2/3ukers rotasjon og tilbringer tiden på land i naturen. Han holder også kurs.

Kontrastfylt tilværelse med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.