Gå til innhold
  • Bli medlem

Preikestolen


SportySmurf

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å gå Preikestolen med barn?

 

Mine er 8,5 og 4,5, og vant til relativt enkle skogsturer. Vi gikk en liten topptur tidligere i vår, ca 2 km opp på ganske bratte skogsstier og noen partier med snø og is. Med oppoverdrops i lomma, gikk det overraskende nok som en lek. Og nå vurderer jeg da altså Preikestolen i sommer. Det er vel mest minsten jeg er usikker på. 

 

Vi skal fra Oslo til Haugesund, og stopper innom Gaustatoppen før vi kommer oss til Preikestolen, så jeg får jo testet han litt på den turen, men det er uansett greit å høre om andres erfaringer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har erfaring med å gå Preikestolen med barn?

 

:)

Jeg har da vært på Prekestolen med både barn og barnebarn, men ikke før de var 5-6 år.

Det gikk greit for oss, og stien er godt utbedret siden den gang.

Turen til Prekestolen er satt opp til 2 timer en vei, dette er egentlig "god" tid, - familietid.

Du vil ikke bare treffe andre familier med unger på veien innover, men også et assortert utvalg utlendinger med og uten utstyr og erfaring.

Beregn god tid og ta med mat og drikke, så går det greit.

(Men det er tross alt en lang tur for den minste.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg satser på å pakke en liten sekk med mat og drikke, og flytte den over på den eldste hvis minsten får behov for å sitte litt på ryggen. Så håper jeg at utsikten og opplevelsen kan lokke han til toppen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg var for pysete til å ta ungene mine med dit da de var små.  Var rett og lett redd for at jeg skulle miste oversikten over dem ute på platået. Jeg har vært der mange ganger og ungene mine også , på egenhånd , som tenåringer og siden.  Noen av gangene når det er mange titalls turister, unger og hunder som vimser rundt ute på platået synes jeg rett og slett det er skummelt. Men det er nå meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hvor lang tid du bruker opp til Prekestolen er avhengig av hvor vandt barna er til å gå på tur.

Jeg vil anta at 2 -2,5 timer er tilstrekkelig for de fleste barn i 8 års alderen.

Etter utbedring av stien er det ikke lenger så vanskelig å gå.

Men så må man huske på at barn ofte blir mye raskere trøtte i viljen enn i beina.

Del turen inn i etapper og premier med en seigemann eller en sjokoladebit.

 

Jeg har gått til prekestolen med en 18 årig jente fra Panama og en .................. (det er visst ikke lov å bruke det ordet mer, men han brukte det

om seg selv så ?) fra Etiopia og de hadde ingen tidligere erfaring med slike turer.

2 timer er nok tid for de fleste funksjonsfriske. 

Det jeg syntes var det verste var å komme til platået og oppleve at en 18 år gammel jente, som jeg hadde ansvaret for, ikke eide verken høydeskrekk eller noen som helst respekt for kanten på platået. Jeg kjente det skikkelig i magen når hun løp begeistret fra side til side og tittet ned.

 

Da jeg kom opp med min kollega fra Etiopia var det tykk tåke og det eneste vi så var en hvit vegg. 

I et forsøk på å løfte humøret et par hakk så fyrte jeg opp primusen og stekte pannekaker til alle som ville ha. Det var ikke så mange i det været, men før jeg var ferdig så åpnet det seg et hull i tåka og sola tittet frem. Det tok ikke mer enn 10 - 15 minutter så var tåka borte og Lysefjorden åpenbarte seg blank og fin flere hundre meter under oss.

Det var en fantastisk opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har film fra stien opp planlegger ett besøk med terreng rullestol.

Jeg vet ikke hva en slik terreng rullestol klarer, men den må klare høye trinn og bratte bakker, og selv da vil jeg tro at den må bæres over enkelte plasser.

Sjekk nettet for bilder.

Skulle jeg få gjette, ville jeg si at det blir litt av en ekspedisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et smalt parti like før du kommer ut på selve stolen og det kan kanskje bli litt vanskelig å forsere med en rullestol. 

Denne videoen viser litt av dette stedet.

http://outdoor.de/location/norwegen-wandern-auf-den-preikestolen

 

Hvis du Googler "tur til preikestolen" så får du opp en del bilder fra turen opp, og her ser det faktisk ut som at det er satt opp rekkverk ved det smale partiet like før stolen. De verste områdene med stein og ur har blitt laget om til store trappetrinn, men jeg har ikke vert oppe siden det ble gjort så jeg vet ikke sikkert hvordan det ser ut i dag.

 

Her er noen bilder:

post-4220-0-60687200-1437815650_thumb.jp

post-4220-0-48668300-1437815664_thumb.jp

post-4220-0-79979200-1437815679_thumb.jp

post-4220-0-76506700-1437815694_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stein og ur hele turen opp. Til å begynne med er det en litt grov steinete sti, så er det noe myr hvor det er lagt ut planker og lemmer til å gå på. Så kommer det en ur som nå, i følge de bildene jeg har sett, er laget om til en grov trapp. Så er det et stykke med relativt flatt berg før du kommer frem til de smale partiene like før selve stolen.

Normalt så bruker de fleste ca. to timer hver vei, men hvis du vil prøve med en rullestol så må du nok regne med noe mer. 

Men jeg vil ikke være overrasket om det skulle la seg gjøre å få opp en rullestol, Det er utrolig hva noen klarer bare de har sterk nok vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.