Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal, skal ikke kjøpe Hilleberg Soulo


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen tilsier, går jeg og sikler på Hilleberg Soulo.

Har veldig lyst på et telt jeg kan være helt trygg på i fjellheimen sommer, høst og vår, som står fint og holder meg tørr selv om det skulle komme noen dager med skikkelig ruskevær.

Det Marmotteltet jeg har nå, er helt topp i marka og i fjellet dersom været holder seg sånn nogen lunde innafor, men jeg tør ikke stole på at det står like fint og er like tørt dersom det skulle bli skikkelig skitvær over lengre tid. Dette gjør meg igjen litt nervøs for å skulle dra ut på langtur i for eksempel Jotunheimen eller lign. Jeg er ute etter hvilke erfaringer folk har med dette teltet, samt hvilke tanker folk har rundt hva man trenger av krypinn for å kunne ta en lengre tur i litt grisgrent fjell. Er det overkill å kjøpe et slikt telt, eller er det en bra investering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke soulo, men er på teltjakt selv. Jeg er ikke en av de så bruker telt så mye til tider, men prøver å få til når jeg kan. Flere sier til meg at jeg klarer meg med et billig telt så lite det blir brukt.

Mener selv at det er tull tankegang, kan like gjerne havne utfor skikkelig uvær den ene gangen jeg er på tur. Så jeg ser på hilleberg telt som jeg skal kjøpe som en investering i sikkerhet til den gangen uværet kommer brått på.

sikker mange som er uenige, men det er nå min mening :) lykke til med telt valg! Ikke lett når det er snakk om mye penger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også på dette teltet, har hatt flere Hilleberg telt før og det er kvalitet, akk nå bruker jeg Staika og Allak. sover alltid trygt i Staikaen vært fall. men de veier mye men tåler så si alt. derfror jeg ser på soulo, men fordi jeg er litt feit så tror jeg det blir forlite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke soulo, men er på teltjakt selv. Jeg er ikke en av de så bruker telt så mye til tider, men prøver å få til når jeg kan. Flere sier til meg at jeg klarer meg med et billig telt så lite det blir brukt.

Mener selv at det er tull tankegang, kan like gjerne havne utfor skikkelig uvær den ene gangen jeg er på tur. Så jeg ser på hilleberg telt som jeg skal kjøpe som en investering i sikkerhet til den gangen uværet kommer brått på.

sikker mange som er uenige, men det er nå min mening :) lykke til med telt valg! Ikke lett når det er snakk om mye penger :)

Kunne ikke vært mer enig. Jeg tar meg selv i å sjekke værmeldingen og bli hjemme når det er meldt litt ruskevær over natta fordi jeg ikke stoler helt på teltet. Vet at jeg ville dratt mye oftere og lengre, dersom jeg hadde et telt som jeg var sikker på at stod igjennom _alt_. Dessuten er det et telt som holder i hundre år og kan selges igjen rimelig fort dersom man av en eller annen grunn skulle ville noe annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva, etter jeg så denne videoen:

så tror jeg at jeg skal skaffe meg ett stykk Hilleberg Soulo, liker styrken disse teltene har og jeg sparer ca 2 halvlitere i vekt med dette teltet. :P

Det er forresten på tilbud til 4999kr

http://www.fjellsport.no/hilleberg-soulo-gront.html

Haha, herlig å måle vekt i halvlitere! Ja, det så jo sinnsykt fint og romslig ut. Man kan sikkert overvintre en dag med møkkavær der inne, når man har litt ekstra plass på midten.

Jeg blir bare mer overbevist av den tråden her! Så tilbudet, men lurte på å kjøpe det røde. Er uansett nesten samme pris med fs rabatten. Hvordan har slitasjen vært på de andre Hillebergteltene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Soulo da jeg nylig kjøpte et lettere telt til aleneturer. Men det ble for klaustrofobisk innvendig - jeg liker å ha det litt romslig. Så jeg valgte Unna, det er betydelig større innvendig. Noen vil reagere på at det ikke har fortelt, men det går fint å løsne et par fester til innerteltet og lage seg et fint lite fortelt til koking og litt bagasje. Unna veier nokså nøyaktig det samme som Soulo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, herlig å måle vekt i halvlitere! Ja, det så jo sinnsykt fint og romslig ut. Man kan sikkert overvintre en dag med møkkavær der inne, når man har litt ekstra plass på midten.

Jeg blir bare mer overbevist av den tråden her! Så tilbudet, men lurte på å kjøpe det røde. Er uansett nesten samme pris med fs rabatten. Hvordan har slitasjen vært på de andre Hillebergteltene dine?

Samme her vil ha rødt :P har hatt Staikaen lengst og det tåler alt. på vinteren så er 6 snø plugger nok. har våknet og at teltet var snødd ned av vår snø. eneste det mangler for og være det beste teltet er storm matter, noen jeg vil få på sydd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Soulo da jeg nylig kjøpte et lettere telt til aleneturer. Men det ble for klaustrofobisk innvendig - jeg liker å ha det litt romslig. Så jeg valgte Unna, det er betydelig større innvendig. Noen vil reagere på at det ikke har fortelt, men det går fint å løsne et par fester til innerteltet og lage seg et fint lite fortelt til koking og litt bagasje. Unna veier nokså nøyaktig det samme som Soulo.

Har hatt unna selv og likte det men savnet fortelt. la oss si det er storm på fjellet vinterstid, du ligger værfast ett par dager. hvilket telt ville du hatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt unna selv og likte det men savnet fortelt. la oss si det er storm på fjellet vinterstid, du ligger værfast ett par dager. hvilket telt ville du hatt?

 

Helsport Svalbard 6 Camp kanskje :)

Nei, vinterstid tror jeg ikke jeg ville valgt verken Unna eller Soulo, men et større telt. I hvert fall på litt lengre turer eller på høyfjellet med risiko for uvær. Jeg har et Orion Extreme som er ypperlig til vinterbruk. Slike småtelt som Unna og Soulo ser jeg mer på som 3-sesongs telt (selv om de helt sikkert tåler uvær).

Men helt konkret tror jeg at jeg ville foretrukket Unna foran Soulo i en slik situasjon du beskriver. Men jeg har altså ikke prøvd Soulo selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt unna selv og likte det men savnet fortelt. la oss si det er storm på fjellet vinterstid, du ligger værfast ett par dager. hvilket telt ville du hatt?

Dersom eg skulle tilbringe eit par dagar værfast i Soulo, veit eg ikkje om eg hadde kome meg på tur att seinare. Eg har Soulo og det er eit solid telt, ingen tvil om det. Det treng heller ikkje så stor teltplass, og det kan vera viktig i høgfjellet på barmark. Men teltet er supertrangt og er derfor ingen opphaldsplass, kun ein soveplass.

Eg har teltet kun for dei turane eg veit det vert satt på prøve, anten med vind eller i terreng utan teltplassar for større telt. På enkle sumarturar foretrekk eg større og lettare telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også på dette teltet, har hatt flere Hilleberg telt før og det er kvalitet, akk nå bruker jeg Staika og Allak. sover alltid trygt i Staikaen vært fall. men de veier mye men tåler så si alt. derfror jeg ser på soulo, men fordi jeg er litt feit så tror jeg det blir forlite :P

Vekt har lite å si. Jeg veier nå 96 kg, men har veid mer, får uten problem plass. Høyde er viktigere. Jeg vil tro at er du høyere enn 190cm blir det trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg skulle tilbringe eit par dagar værfast i Soulo, veit eg ikkje om eg hadde kome meg på tur att seinare. Eg har Soulo og det er eit solid telt, ingen tvil om det. Det treng heller ikkje så stor teltplass, og det kan vera viktig i høgfjellet på barmark. Men teltet er supertrangt og er derfor ingen opphaldsplass, kun ein soveplass.

Eg har teltet kun for dei turane eg veit det vert satt på prøve, anten med vind eller i terreng utan teltplassar for større telt. På enkle sumarturar foretrekk eg større og lettare telt.

 

Veldig enig i dette. Soulo er et telt for turene du vet det blir mye vind eller vanskelig med teltplass. Et typisk telt nummer to eller tre. Men har du sovet en natt i Soulo med 20-25 sekundmeter vind blåsende utenfor teltet uten at du egentlig ble plaget av vinden så blir du svært glad i akkurat dette teltet. Selv om du vanligvis velger noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i dette. Soulo er et telt for turene du vet det blir mye vind eller vanskelig med teltplass. Et typisk telt nummer to eller tre. Men har du sovet en natt i Soulo med 20-25 sekundmeter vind blåsende utenfor teltet uten at du egentlig ble plaget av vinden så blir du svært glad i akkurat dette teltet. Selv om du vanligvis velger noe annet. 

Hm, mulig jeg er lite kresen på plass i telt, teltet mitt nå er 90 cm bredt så i mitt hode var Soulo veldig stort og fint. Mulig jeg undervurderer litt hvordan det kan være å ligge værfast, det har jeg aldri gjort. 

 

Er det mulig å se dette teltet oppslått noe sted, så man kan få et inntrykk av størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veldig stort og fint" er ikke det første jeg tenker på når jeg tenker på Soulo. Om du bor i Oslo kan du få se på mitt. Jeg tipper sportsnett slår det opp for deg, men kanskje litt kjipt å gå i en butikk og få full service også kjøpe teltet brukt etterpå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veldig stort og fint" er ikke det første jeg tenker på når jeg tenker på Soulo. Om du bor i Oslo kan du få se på mitt. Jeg tipper sportsnett slår det opp for deg, men kanskje litt kjipt å gå i en butikk og få full service også kjøpe teltet brukt etterpå... 

 

Enig med du. Eventuelt kan de guilt trippe deg til å kjøpe det hos dem, det skjedde sist jeg var på g-sport og så på akka dome 3.

 

Hadde vært helt konge å få se det oppslått! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Soulo da jeg nylig kjøpte et lettere telt til aleneturer. Men det ble for klaustrofobisk innvendig - jeg liker å ha det litt romslig. Så jeg valgte Unna, det er betydelig større innvendig. Noen vil reagere på at det ikke har fortelt, men det går fint å løsne et par fester til innerteltet og lage seg et fint lite fortelt til koking og litt bagasje. Unna veier nokså nøyaktig det samme som Soulo.

Supert, takk for tipset! Har kikket litt på Unna, men ved første øyekast virker Soulo litt brattere i sidene sånn at det blir bedre romfølelse inni teltet. Ser dog at Unna er høyere, så det kan hende det bare ser sånn ut på bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være Bjørn J har gått på en smell og pådratt meg et Unna..

Vurderer det til å være et lite hakk "større", så vidt lettere, men kanskje ventilasjonen er litt dårligere. De gangene jeg eventuelt har bruk for noe mer solid har jeg et annet telt som jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være Bjørn J har gått på en smell og pådratt meg et Unna..

Vurderer det til å være et lite hakk "større", så vidt lettere, men kanskje ventilasjonen er litt dårligere. De gangene jeg eventuelt har bruk for noe mer solid har jeg et annet telt som jeg kan bruke.

Bjørn J har indirekte gjennom sine vurderinger i sin tråd, overtalt meg til å gå på samme smell. Nå skal det sies at jeg var svært lett og overbevises om å gå for Unna... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn J leste at noen var misfornøyd med at det var kjelkete å gå inn og ut av teltet på regndager uten å få seg selv eller innerteltet vått. Hatt det problemet? Var noen her inne som hadde skrevet om det.

Sportsnett skal ha teltdag på lørdag og solgte souloen til fjellsportpris, så da kan jeg tillate meg å gå ned dit og få de til å sette det opp@Larsdx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år som Hilleberg- ambasadør har jeg mange Hilleberg- telt. Jeg bruker Unna som aleinetelt opp til skoggrensa på barmark der bål skal brukes. . Jeg bruker Nallo 2GT som viddetelt på barmark og der det kan tenkes at jeg vil fyre litt.. Jeg bruker Staika som et rent vintertelt (aleine) med påsydde stormatter, men to fortelt syns jeg da er litt unødvendig og som tomanns syns jeg det er for lite vinterstid. Soulo ser ut for meg som et kompromiss som kan brukes som 4- sesonger aleine i alle miljøer, selv om det kan bli litt trangt vinterstid. Allikevel er dette sikkert ikke noe dårlig valg for den som klarer utnytte egenskapene.

 

Det hele handler litt om personlige preferanser og hva man har i boden fra før. Man får sjelden ett telt til alt. Så jeg syns det ser ut som en bra investering: Løp å kjøp

 

J-EP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år som Hilleberg- ambasadør har jeg mange Hilleberg- telt. Jeg bruker Unna som aleinetelt opp til skoggrensa på barmark der bål skal brukes. . Jeg bruker Nallo 2GT som viddetelt på barmark og der det kan tenkes at jeg vil fyre litt.. Jeg bruker Staika som et rent vintertelt (aleine) med påsydde stormatter, men to fortelt syns jeg da er litt unødvendig og som tomanns syns jeg det er for lite vinterstid. Soulo ser ut for meg som et kompromiss som kan brukes som 4- sesonger aleine i alle miljøer, selv om det kan bli litt trangt vinterstid. Allikevel er dette sikkert ikke noe dårlig valg for den som klarer utnytte egenskapene.

 

Det hele handler litt om personlige preferanser og hva man har i boden fra før. Man får sjelden ett telt til alt. Så jeg syns det ser ut som en bra investering: Løp å kjøp

 

J-EP

 

Takk for bra innspill! Etter å ha lest veldig mye om teltet og sett det oppslått, har jeg kommet til samme konklusjon, så det er helt supert å få det bekreftet fra noen som faktisk har prøvd teltet :thumbsup: .

 

For meg så virker det som om dette er et telt som både er mindre og litt tyngre enn andre solotur-telt. Til gjengjeld er det veldig robust, tåler alt av vær og fungerer bra til det meste, jeg tenker det kan brukes både på fjellet og i skogen, at jeg kommer til å bære litt ekstra, men til gjengjeld sove trygt selv om det stormer. Det er et kompromiss jeg gjerne inngår. Dessuten virker det som det er den type telt som vil holde seg bra i mange år, dersom jeg passer godt på det, hvilket også er et pluss. 

 

Testet Soulo i oppslått tilstand, og det fungerer fint for meg. Nå skal det sies at jeg er 170 og ganske liten, så det skal ikke så mye til før jeg føler jeg har "god plass" i teltet  :wink: , var en annen fyr som prøvde som var 197 på strømpelesten og har touchet alt av innervegger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Soulo i oppslått tilstand, og det fungerer fint for meg. Nå skal det sies at jeg er 170 og ganske liten, så det skal ikke så mye til før jeg føler jeg har "god plass" i teltet  :wink: , var en annen fyr som prøvde som var 197 på strømpelesten og har touchet alt av innervegger. 

 

197 var kanskje litt voldsomt, er ikke høyere enn 189! :)

 

Fortsatt alt for lite telt da! :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.