Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Elixir 2


hildis

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt dette teltet i ett år så tenkte jeg det var på tide å komme med en liten rapport.

 

+ Dette er et forholdsvis lett telt, ca 2 kg +/-

+ Ytterduken kan taes av, så man kun har innerteltet oppe til beskyttelse mot mygg og andre dyr (veldig praktisk når solen steiker på morgenen). 

+ Maskene i nettingen er veldig små, holder det meste ute av innsekter, men sørger for luft.

+ Gode luftemuligheter.

+ Kan bruke kun yttertelt og bunnduk (sparer vekt).

+ Enkelt å sette opp, etter noen øvingsrunder vel og merke.

+ Store nettinglommer til oppbevaring på innsiden. Muligheter for tørkesnor.

+ Romslig telt til en person, helt ok for to personer uten å bli ufrivillig intim;)

+ To inganger/fortelt.

 

- Siden innerteltet har mye netting kan det raskere kaldt enn ved bruk av andre telt. 

- Ikke spesielt store fortelt, men får fint plass til sekk+ utstyr.

- Forholdsvis vindstabilt, men ville ikke vært på høyfjellet under kraftig vind uten en backup løsning.

- Vanskelig å få ytterteltet helt ned til bakken, blir en glippe.

 

Til mitt bruk har teltet vært helt topp. Det jeg liker best er at det veier lite, og dekker det meste av mine behov. Liker at det er luftig, og at jeg har god plass når jeg drar på tur alene. Synes teltet har gjennomtenkte løsninger, og flere smarte muligheter. Betalte vel ca 2500,- for det, og synes jeg har fått god kvalitet for den summen. Så om man er ute etter et telt til vår/sommer/tidlig høst så er dette et godt kjøp.

 

 
Hadde besøk av en ivrig liten hjelper. Liten leilighet, så senga var eneste stedet å gjøre et test oppsett. Mye plundring med opsettet de første tre gangene, nå går det på 5 minutt.
 
 
 
 
Finnmarksvidda kl 00.30, månedsskiftet mai/juni. Midnattssol er fantastisk.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Hei!

Jeg vurderer dette teltet i 3-personers varianten, for tur med barn og nå jeg drar alene på tur og vil ha god plass.

ER det veldig trekkfullt, sammenlignet med et "vanlig" tunneltelt med full duk?

Har bruke\t en MSR HUbba 1-mannst telt ved to anledninger på sommeren i Sørnorge - vil denne telttypen funke i Finnmark om sommeren også, i din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tilbakemelding, og god utstyrsrapport. prisverdig @hildis.

 

Har du prøvd å sette opp teltet i (tungt) regnvær? Går det da an å sette opp ytterduken først, eller er finmaskingen i nettet så bra at vann ikke trenger inn den korte stunden før du får på ytterteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@larserikm

Teltet er nok en del mer trekkfullt enn et "vanlig" telt. Men ikke "villa gjennomtrekk". Jeg bruker som oftest å ha med fjellduken, så jeg har det varmt og godt uansett. For meg personlig er gledene ved å slippe et telt full av kondens større enn at det kan bli "luftig". Siden fjellduken ofte er med, har jeg ikke lagt så stor innsats i å få teltet helt ned på sidene Til bruk på sommeren i Finnmark vil jeg si det passer perfekt, men ikke belag deg på å kun ta med en tynn sommersovepose. Det å kunne ha en luftig men innsektsfri sone er veldig praktisk på de dagene med mye mygg. Å sette opp innerteltet er gjort på noen få minutt, og kan da benyttes til pauser der man får spise i fred uten ufrivillig kjøtt tilskudd...

@ost

Forsøkte å sette opp kun ytterteltet i en del vind, og det ble en del plunder. Men oppdaget plutselig at det var med en bunnduk, som må brukes om man kun skal sette opp ytterteltet. DA ble alt så mye enklere... Innerteltet klipses på stengene, men de fire hjørnene skal festes i enden på teltstengene(vanlig på de fleste telt). Tror nok det skal gå greit å sette opp ytterteltet først, og med litt kreativitet klarer man å få opp innerteltet. Men ville ha gjort et prøveoppsett eller to i trygge omgivelser først... Innerteltet er nok ikke regntett selv om det er finmasket.

Takk for tilbakemeldinger, det gjør det motiverende å skrive flere innlegg. Henter jo mye informasjon og inspirasjon fra forumet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme teltet bare i 3-persons utgaven. Veldig fornøyd med mitt telt og har brukt det i godt med vind uten problemer. Så lenge setter barduner i de ekstra bardunfestene så holder det godt.

Elixir 3 passer perfekt til 2 voksne med LW underlag, da er det god plass til begge. Ikke noe problem å bruke gassbrenner i forteltet så lenge det ikke er av typen du skrur oppå boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Lurer fælt på om jeg skal bestille et slikt i 2 person utgave. Som med alt annet jeg skal kjøpe blir jeg sittende og vurdere og vurdere i det uendelige og blir mer og mer usikker jo mer jeg leser. Får kanskje bare hoppe i det snart. Det 4 kilosteltet jeg har nå er liksom ikke noe morsomt å putte i sekken for gåturer :P

Edit: Jeg bestilte liksågodt, med en pris på 2500 kr. skal jeg vel overleve om det viser seg å være et bomkjøp også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Heriks skrev:

Lurer fælt på om jeg skal bestille et slikt i 2 person utgave. Som med alt annet jeg skal kjøpe blir jeg sittende og vurdere og vurdere i det uendelige og blir mer og mer usikker jo mer jeg leser. Får kanskje bare hoppe i det snart. Det 4 kilosteltet jeg har nå er liksom ikke noe morsomt å putte i sekken for gåturer :P

Sjekk ut MSR Freelite 2 også. Helt ny modell, 1.2 KG. Jeg har tatt sjansen på å prøve et og etter prøvemontering i stua ser det ihvertfall veldig bra ut! 

Ellers kan kanskje Hubba Hubba NX være et bra alternativ. Litt tyngre, men noe mer robust duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, whistler skrev:

Sjekk ut MSR Freelite 2 også. Helt ny modell, 1.2 KG. Jeg har tatt sjansen på å prøve et og etter prøvemontering i stua ser det ihvertfall veldig bra ut! 

Ellers kan kanskje Hubba Hubba NX være et bra alternativ. Litt tyngre, men noe mer robust duk.

Rakk akkurat ikke den, bestilt og betalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Hehe. Da er du ihvertfall ferdig med vurderinga ;-)

Jepp, men har vel brukt hele vinteren på å vurdere opp og ned i mente og alle mulige parametre fra helårstelt til tarp, dyre, tunge,billige, lette, helårstelt, sesongtelt og jeg vet ikke hva jeg ikke har vurdert. Til slutt blir det stort sett en avveiing hvor pris teller endel. Satser på at det blir bra, skal jo ikke mye til for å være bedre enn det jeg har. Så får jeg heller kjøpe noe annet om jeg skulle få grådig lyst til å begynne å telte vinterstid (så lite glad som jeg er i kulde er det vel ikke overveiende sannsynlig) ... Leste brukererfaringer på rei.com og så ut som de fleste var fornøyd. Og det er jo flere + enn - i første innlegget her også :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.