Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski, truger eller fjellsko mot Blåfjellenden?


REJOHN

Anbefalte innlegg

Sommertemperatur, og skiføre

115.JPG
I dag (fredag 12. Juni) tok jeg for første gang i sommersesongen 2015 turen opp til Hunnedalen.

Skiene var hjemme, men jeg hadde med trugene. På grunn av skade (achillesen) var jeg usikker på om jeg i det hele tatt burde ta turen oppover, men lysten til igjen å komme opp i heia var for stor. Jeg hadde pakket med mat og utstyr for å være til søndag. Det kjentes godt på vekta. Sekken var nok noen kilo mer enn vanlig.

Med bakgrunn i erfaring fra mer enn 20 år med turer i dette terrenget, var jeg sikker på at det fortsatt var mye snø. Og at det ville bli en stri tur - om jeg i det hele tatt kom innover. Det er litt annerledes å gå på fenner enn på vanlig sti. Andre muskler?

112.JPG
Trugene var med sånn for sikkerhets skyld. Normalt er snøen så pass hard at det er mulig å gå uten å synke for mye nedi.

Det som har hindret meg noen ganger er snøsmeltingen. Fossebekken har av og til vært så pass stor at jeg har snudd. Med tanke på snøsmelting, startet jeg tidlig hjemmefra.

Og med temperaturer opp mot tyve grader, så var snøsmeltingen endelig kommet i gang. Elva i Hunnedalen var ikke flomstor, men med mer vann enn vanlig.

131.JPG
Det var selvsagt ingen andre på vei innover. Jeg kunne se spor i snøen som antakelig var fra forrige helg. Det er andre enn meg som sterkt ønsker at sommersesongen må komme i gang.

Det var snø omtrent helt nede ved veien. Det ble ikke mindre snø oppover. Det er ofte slik at snøen helt nede er råtten og det er lett å tråkke gjennom.

Det skjedde noen ganger, men heldigvis uten noen skade.

Det var mer snø enn det jeg hadde trodd. Jeg har aldri opplevd så mye snø så sent. Et år - for lenge siden - gikk vi innover 3. Mai, og det var omtrent snøbart.

139.JPG
Jeg gikk til Fossebekken. Ca 1/3 del av turen inn til hytta. Da følte jeg at achillesen hadde fått nok. Og snudde.

Det hadde vært mulig å komme over bekken uten problemer, men videre oppover var det skiføre. Og jeg følte at det å vasse i snø ikke var helt det jeg burde gjøre.

Nedturen ble - nedtur. Selv om sola skinte, det var varmt, og nesten uten vind, var det trist å ikke komme innover.

Men det ble da et par timer i heia. Det går framover, og sommeren må da komme en eller annen gang.

 

 

 

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fin rapport. Har planer om å gå samme ruta om en uke eller to. Håper å kunne gå på fjellsko da ☺

Det vil temmelig sikkert gå bra. Det vil fortsatt være en del fenner, men de er greie å passere.

(Med så kalt vær som vi har nå kan det fortsatt være mye snø om en uke, men jeg håper sommeren kommer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger denne haer og

fra Stavanger Turistforening;

 

Det er unormalt mye snø i fjellet til å være midten av juni. Vi har derfor opprettet værtjenesten FØREMELDINGER hvor turfolkets siste nytt, rapporter og tilbakemeldinger fra vær- og føreforholdene i fjellet forløpende blir lagt ut.

Følg denne lenken så kommer du direkte til siden for FØREMELDINGER.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg oppover Fidjadalen på fisketur på lørdag: Har noen (én eller annen, @REJOHN) en peiling på hvordan det er med snø oppover mot Blåfjellenden den veien?

Egentlig så trenger jeg ikke svar -- jeg starter bare uansett ved Månafossen, og går så langt det er forsvarlig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg oppover Fidjadalen på fisketur på lørdag: Har noen (én eller annen, @REJOHN) en peiling på hvordan det er med snø oppover mot Blåfjellenden den veien?

Egentlig så trenger jeg ikke svar -- jeg starter bare uansett ved Månafossen, og går så langt det er forsvarlig :-)

 

Tror ikke snø er det største problemet, men vannføringen kan nok være veldig høy så mulig det er problemer å krysse. I ura ovenfor månvannet kan en krysse litt lengre opp dersom det er for mye der stien går.

 

post-13206-0-96841000-1434635674_thumb.j

(bildet er fra mai i fjor, regner med det kan være enda mer vann nå)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke snø er det største problemet, men vannføringen kan nok være veldig høy så mulig det er problemer å krysse. I ura ovenfor månvannet kan en krysse litt lengre opp dersom det er for mye der stien går.

 

attachicon.gifIMG_1338.JPG

(bildet er fra mai i fjor, regner med det kan være enda mer vann nå)

Og er det så pass med vann ved Grønatjødnå, så ken det være vanskelig å komme forbi Fidjafossen uten å bli våt på beina.

(Og er det så pass høy vann føring,ved Fidjafossen ,så stiger i hvert fall min puls - fossen er bare meter unna,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det så pass med vann ved Grønatjødnå, så ken det være vanskelig å komme forbi Fidjafossen uten å bli våt på beina.

(Og er det så pass høy vann føring,ved Fidjafossen ,så stiger i hvert fall min puls - fossen er bare meter unna,)

 

Er visst mulig å klatre rundt der uten altfor mye eksponering, en kollega av meg hadde ihvertfall gjort det en gang det var for mye vann.

 

Tenker jeg tar turen inn til Blåfjellenden i morgen, men blir nok overnatting i telt litt lengre opp i dalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst mulig å klatre rundt der uten altfor mye eksponering, en kollega av meg hadde ihvertfall gjort det en gang det var for mye vann.

 

Tenker jeg tar turen inn til Blåfjellenden i morgen, men blir nok overnatting i telt litt lengre opp i dalen.

Det er mulig å klatre rundt. Folkene på Fidjastølen sier det "går greit".

Om de sier "det går greit", er det for bratt for meg.

Det er mye stein opp i Blåstøldalen, det er muligens best å ligge nede ved Leitesånå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk flørli blåfjellenden øvre Espedal 23-24 juni. Fortsatt mye snø, brukte joggesko og sank nedi noen få plasser. Var selvfølgelig gjemnombløt, men med to par ullsokker var det ikke noe problem. Fullt snødekke når en var over ca 750 moh.

Var det enkelt å finne stien mellom Flørli og Blåfjellenden med så mye snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.