Gå til innhold
  • Bli medlem

Löpning mellan betjente hytter


vasaa

Anbefalte innlegg

Jag sprang från turtagrö-skogadalsbuen-leirvassbu-fannaråkken-turtagru i somras. Jag bodde på bemannade hytter och hade lätt ryggsäck, ca 5 kg. Det var en otroligt fin tur och jag kommer att göra en liknande i sommar.

Har någon förslag på en tur på ca 3 övernattningar? Terrängen får gärna vara mindre stenig än i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Noen kamerater av meg løp Trekanten i Trollheimen for en tid tilbake. (Gjevillvasshytta-Jøldalshytta-Trollheimshytta-Gjevillvasshytta). De løp imidlertid hele turen på en dag :wink: Dette er en kjempefin rundtur i flott natur, og definitivt mindre stein enn Jotunheimen. Ulempen er kanskje at det kun er 2 overnattinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För alla svar! Skall kolla upp närmare hur hardangervidda och området runt trondheim. :? Kommer inte att försöka mig på något rekordförsök, det räcker med ett rejält till nytt pers på vasaloppet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaasaa skrev:

Har ni några bra länkar till dessa områden?

Trondhjems Turistforening: http://www.tt.no/ har opplysninger om hyttene og stiene

Trollheimsporten: http://www.trollheimsporten.no/ har mye lokalopplysninger om Trollheimen

Utgangspunkt for en slik tur kan være Gjevilvasshytta der det er mulig å kjøre helt frem eller Jøldalshytta hvor parkering er på Jølhaugen, 4 km fra hytta. Trollheimshytta ligger midt inne i området uten vei i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vasa! Dette var for meg en ny vri på fjellturen som det ville vært interessant å prøve selv. Når det først er betjente hytter der ute med mat og seng og tak og det hele, hvorfor ikke benytte seg av dem fullt ut og bære på et minimum... Har du noen tips og råd angående denne formen for friluftsliv?

Lykke til den 5. mars. Regner med at du poster tiden din i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du liker Vasaloppet og litt lange løp, kan kanskje en tur til Rondane være tingen. Utfordringen kalles "Upper Ten", starter som oftest fra Rondvassbu, og går ut på å ta samtlige 2000 metre (10stk) innen 24 timer. Rekorden tror jeg ligger rundt 12-13 timer, med løping. Jevn gåing gir ca 24 timer. Lang tur som absolutt kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trollheimen så är väl inte sträckan Gjevilvasshytta-Jöldalshytta sådär

fantastisk, och kanske inte den sista biten tillbaka efter Gravbekken (som

dock kan vara *väldigt* intressant att korsa!). Vinterleden direkt

från Gjevillvasshytta till Trollheimshytta borde gå

att få med; mycket vild och dessutom stakad så

det är inga problem med orienteringen.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei vasa! Dette var for meg en ny vri på fjellturen som det ville vært interessant å prøve selv. Når det først er betjente hytter der ute med mat og seng og tak og det hele, hvorfor ikke benytte seg av dem fullt ut og bære på et minimum... Har du noen tips og råd angående denne formen for friluftsliv?

Lykke til den 5. mars. Regner med at du poster tiden din i denne tråden.

Tackar! :wink: Kan rekomendera upplägget att springa mellan betjänta hytter. Jag hade bara det allra viktigaste med mig. Min säck vägde 5 kg inkl. energibars och sportdryckspulver. Jag sprang med Icebug som har dubbar under. Det är nog en klar fördel. Hade stavar för att träna överkroppen inför skidsäsongen. Det var skönt att ha stavar också, speciellt när jag var uppe på fannaråken :wink:

Välj gärna ett område som inte är så stenigt. Jag fick problem med hälsenan efter min tur. Det berodde förmodligen ppå den steniga terrängen. Jag tror jag och min sambo väljer att springa i Trollheim eller på Hardangervidda i sommar.

Hör gärna av dig med rapport här om du springer 8) Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag sprang med Icebug som har dubbar under.

...

Jag fick problem med hälsenan efter min tur. Det berodde förmodligen ppå den steniga terrängen.

Hei,

Icebug er ganske kjent for å være hard mot achilles, så man bør kanskje passe på litt med å løpe for mye med disse. Andre som har erfaring med plager etter løping med Icebug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evenl skrev:

Som en kuriositet kan nevnes at Bjarne Espås fra Børsa i 1978 løp trekanten på 7 timer og 35 minutter :-( uten pause. Er visstnok fortsatt rekorden der rundt.

Mildt sagt uoffisielt. Sku likt å se hvordan det blei godkjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med 3-4 dagar sørvest for Jotunheimen? Rv. 13 Vikjafjellet (Voss - Vik i Sogn) - Åsedalen - Solrenningen - (Norddalen) - Ortnevik ved Sognefjorden, med utsyn mot Vest-Jotunheimen (inkl. Fannaråki) frå fjellet rett før nedgangen til fjorden. Dette er nord i Stølsheimen.

Helsing Stuttjukken.

Det låter spännande, är det mindre stenigt där jämfört med den sträcka jag sprang i Jotunheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje kor mykje stein det er på ruta di i Jotunheimen. I Stølsheimen lenger vest kan ein på ein måte dela området i to. I aust (Vikjafjellet - Åsedalen) er fjellet kalkrikt, med mykje grasmarker i fjellet og komfortable stiar mykje av ruta. Lenger vest (Åsedalen - Solrenningen - Norddalen - Ortnevik) er fjellet kalkfattig, med mykje myr i skogkledde fjelldalar, og mykje snaue og nake berg i høgfjellet, samt eit komfortabelt grasbelte mellom tregrensa og snaufjellet. Vestover er det myr-strekningar der støvlar er det rette fottøyet, især i regnvêrsperiodar. Når det er sagt, kan ein nestan alltid bruka vanlege fjellstøvlar, men rekna med noko myr innimellom.

Sjå på tråden som heiter "Stølsheimen", og på mi uferdige heimeside finn de nokre bilete frå Stølsheimen ( http://www.stoelsheimen.no ). Kanskje finn de stader som de vil sjå i Stølsheimen. Når det er sagt, er forholda for å springa best aust i Stølsheimen.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.