Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringebufjellet


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Jeg tenkte at det beste tipset er at du tar deg en titt på kartet og så beregner en tur etter hva du vet din 4 åring klarer å gå.

Venabygdsfjell er stort sett lettgått terreng. Vest om rv. 27 er det en del vann og øst om Forrestad seter er det en liten elv hvor det er mulig å få fangst.

Det jeg kan opplyse deg om er at den lokale fiskeforeningen er flinke med å sette ut fisk og ta vare på fiskemulighetene. Men hvor det beste fisket er kan jeg ikke si mye om da jeg stort sett ikke fisker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Hirisjøen skal det være godt fiske. Kjør (Friisvegen) til du kommer til Brettingsdalen, her er det parkeringsplass og fin, lettgått sti hele veien til Hirisjøen. Etter ca. 4km kommer man til Brettingdalsbua, som er åpen for alle og med grei plass utenfor til å slå opp telt. En liten gåtur videre ligger Hirisjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er 2 voksne, et barn på 4 år og 2 hunder som planlegger ei natt på ringebufjellet i telt. Ønsker gjerne å gå til et vann med fiskemuligheter. Forslag til en grei tur med passe avstand å gå for en 4 åring?

.

Send meg en pm så skal jeg gi deg et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da begynner det å nærme seg en tur på ringebufjellet. Sitter å googler å prøver å finne fine plasser oppi der med fiskevann/elver og muligheter for oppstalling av hunder. Kansje like greit å ikke planlegge så mye, men bare se litt grovt over på kartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blr man gå ut i fra da? Kjører opp frisvegen? Mye mygg å knott?

 

Mygg: Vær forberedt på det, ja. Dette fabrikatet ble testvinner et sted - ikke DEET: http://www.chillout.no/index.php?menu=store&Yumenu=144&Yprodukt=2553

Supplér med myggnett. Jeg var i Gausdal og kunne knapt spise mat, myggnettet under skjermlua reddet meg på et vis. Men der var det en god del myr da.

 

Har også tenkt meg 1-2 dagers fiske på Ringebufjellet, blir vel å ta Friisveien her også. Jeg googler også og tar billedsøk på områder jeg ikke kjenner. På fiskevann sjanser jeg litt, blir ikke Hirisjøen når "alle" snakker om det :P

 

Surt og bløtt høyere opp, ja, kanskje blir å vente litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den brettingsdalbua som er åpen, kan alle gå innom der å sove over? Hvordan er det med soveplasser der? Ovn?

 

Sist jeg var der fantes det to senger med rimelig plass på gulvet for eventuelt underlag og sovepose. Åpent for alle og med ovn:

 

Dette er ei gjeterbu som eies av Sollia Fjellstyre, det er 2 sengeplasser og bua står åpen. Hvis man er gode venner går det nok an å ligge et par til inne i bua. Det er ingen utedo i nærheten så vis hensyn når nødvendige ærend skal gjøres…

Bua ligger innerst i Brettingdalen der den gjør en sving og ender opp ved Hirisjøen. Det går flere stier hit. Bua kan sees fra Friisvegen. Fra egnet parkering er det ca 4 eller 5 km å gå, avhengig av hvor langt man tør å kjøre. Det er en flott tur som absolutt er å anbefale. Og den kan også kombineres med fisking eller geocaching…

Et lite stykke ovenfor bua langs en bekk er det også mulighet for en dukkert for den som våger. Det går også stier så du kan komme igjen i Sollia, og en av plassene du kommer til der heter Bretningen… Kanskje det er en sammenheng? Tidligere gikk det både hester, kyr og sau her, men nå treffer du bare på en sau her og der. Det var et fjøs i tilknytning til bua, men den har rast sammen.

Den mest markerte stien hit kommer fra Hirisjøen. Den kan man tydelig se at er bearbeidet i terrenget slik at hest og kjærre kunne ta seg fram. Hvis man er riktig heldig så kan man også treffe på reinsdyr her. Og det er også et forholdsvis rikt fugleliv.

 

 

 

http://www.geocaching.com/geocache/GC2D2ZY_brettingdalsbua?guid=524c44fa-6227-4673-970b-60d7819fa99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.