Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fiskestang?


Imp

Anbefalte innlegg

Etter å ha fått litt penger i bursdagsgave, vil jeg gjerne oppgradere fiskeutstyret mitt. Jeg har bare en arvet stang og sølvkrokensnelle. Snella virker grei, men stanga...den er så stiv og det er umulig å kaste særlig langt. 

 

Noen tips til hvilket merke? Vi snakker primært ferskvannsfiske med sluk og mark.

Vil også gjerne ha sammenleggbar (med snelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bruke stanga primært til skogsfiske eller høyfjellsfiske. Litt begge deler kanskje? 8/9fots stang er kanskje greit da.

Hvor lang er den du har og syns du lengden er ok?

Burde velge en lett stang typisk 3-14/4-16 grams slukvekt.

Hvor mye hadde du tenkt å legge i de sånn ca?

Sammenleggbar med snelle? Tenker du da på sånn stangpose som også har plass til snella inne i trekket?

Eller mener du en teleskopstang?

Det var kanskje ikke svaret du ønsket deg, men litt ekstra info så er det lettere å komme opp med gode alternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke stanga primært til skogsfiske eller høyfjellsfiske. Litt begge deler kanskje? 8/9fots stang er kanskje greit da. Skogsvann

Hvor lang er den du har og syns du lengden er ok? Vet ikke....2 meter kanskje? Lengden er ok, men ikke under frakt. Går ofte i tett skog.

Burde velge en lett stang typisk 3-14/4-16 grams slukvekt.

Hvor mye hadde du tenkt å legge i de sånn ca? 1000 ca

Sammenleggbar med snelle? Tenker du da på sånn stangpose som også har plass til snella inne i trekket? Bingo! Det hadde vært fint.

Eller mener du en teleskopstang? Neinei, det har jeg plenty av etter min far. Not my cup of tea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker en 8' fots stang til skogsvann. Altså 240 cm lengde, noen vil ha 210 og andre 270. En smakssak, men det bør ikke være for langt da vegetasjon gjerne er tett inntil vannkanten.

Shimano lager en serie S.T.C (Shimano Travel Concept) som har en kort transport lengde.

Vengeance er en bra stang til en fin pris.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Vengeance/Vengeance-STC-Spinning-210-240L-3-14g-Transportlengde-56cm134980-p0000119286

Neste steg i denne serien er vel Beastmaster som jeg har hat i noen år nå og den er veldig forbøyd med den. Men denne er litt utenfor ditt budsjett med en pris på ca 1400kr hvis man ikke kommer over et tilbud.

Har sett de stengene med stang og plass til snelle men de selges da gjerne som sett. Husker ikke hvilket merke det var.

Lawson Norwegian series er et annet alternativ med kort transportlengde det er et godt tilbud på nå:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Lawson/Norwegian-Series/Lawson-Norwegian-series-8-5-18g-Haspel-5-delt131507-p0000116889

Har en kompis som skryter veldig av denne stanga. Har lånt den og likte den godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson norwegian er et veldig godt kjøp for tida ja. Denne utgaven bør passe: http://www.agdars.no/fiskeutstyr/slukfiske/slukstenger/awson-norwegian-series-haspel.html

 

Dette er litt avhengig av hvilken snelle du har også. Hvilken størrelse? Er snella kraftig bør du ikke velge for lett stang, ettersom den sitter på en stiv stang er det ikke utenkelig at snella er litt kraftig.

Og en kommentar til slutt. Selv er stiv og dårlig stang er mulig å kaste langt med, det kan derfor virke som om det er andre problemer enn kun stanga. Lite snøre på snella? Tykt snøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke stanga primært til skogsfiske eller høyfjellsfiske. Litt begge deler kanskje? 8/9fots stang er kanskje greit da.

Hvor lang er den du har og syns du lengden er ok?

Burde velge en lett stang typisk 3-14/4-16 grams slukvekt.

Hvor mye hadde du tenkt å legge i de sånn ca?

Sammenleggbar med snelle? Tenker du da på sånn stangpose som også har plass til snella inne i trekket?

Eller mener du en teleskopstang?

Det var kanskje ikke svaret du ønsket deg, men litt ekstra info så er det lettere å komme opp med gode alternativer :)

Selv har jeg bare forsøkt meg på et par billige teleskopstenger som står i kjelleren og samler støv.

Løse ringer var det første problemet, men stengene er stort sett for stive til å brukes på lette sluker og spinnere.

Her er en annen erfaring med teleskopstenger.

http://www.utstyrstest.no/?p=647

 

Jeg har to Shimano Beastmaster stenger med litt forskjellig lengde. Begge er 3 - 14 gram slukvekt. Til disse har jeg en liten Mitchell Avocet snslle.

Jeg kjøpte stengene på tilbud og betalte kr. 800,- pr. stk. Snellene ligger vel fra ca. kr. 300,- til kr. 500,- 

Jeg synes at disse stengene med en sånn liten snelle er helt suveren til ørretfiske. Den korteste ble kjøpt til bruk i kano. Der er det greit at ikke stanga er for lang når fisken skal manøvreres opp i kanoen.

Fiskeutstyr er ofte på tilbud og da kan du risikere tilbud helt ned til -50%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt litt forskjellig stenger. En Shimano Catana, som egentlig var ganske dårlig. KJøpte så en Steelhead 8" som var veldig god, billig var den også. Men ytterst ledd knakk etter 5-6 års bruk. Hatt en teleskopstang med futerale som snelle gikk i sittende på stanga. Den likte jeg godt da jeg kunne la bomber oppsett sitte på når den var pakket. Sparte mye tid på å slippe rigge på nytt. Den kastet helt greit. Desverre greide jeg å knekke tuppen. Og tidligere flere billige stenger som har gått istykker.

De jeg bruker nå er en 4 delt Slate stang 9" 5-20g som jeg er veldig fornøyd med. Bra pris på den også når den er på tilbud(699). kjøpt på www.slate.as

Så har jeg en Daiwa 6 delt reisestang. Lett og fin men best egnet til markaørret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte akkurat en beastmaster 3-14g, du har deler nok til å bygge både 8 og 9".

 

Veldig fornøyd til nå, men prisen er 1400ish. 

 

Det er kjekt å kunne kaste langt, men det viktigste er om du klarer å kaste dit du ønsker.Vel så ofte står fisk nærme land, og noe av det morsomste jeg vet er å gå i tett skog hvor man kaster noen meter fra land. Deretter går man nærme kanten og kaster fra den ene siden til den andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson norwegian er et veldig godt kjøp for tida ja. Denne utgaven bør passe: http://www.agdars.no/fiskeutstyr/slukfiske/slukstenger/awson-norwegian-series-haspel.html

 

Dette er litt avhengig av hvilken snelle du har også. Hvilken størrelse? Er snella kraftig bør du ikke velge for lett stang, ettersom den sitter på en stiv stang er det ikke utenkelig at snella er litt kraftig.

Og en kommentar til slutt. Selv er stiv og dårlig stang er mulig å kaste langt med, det kan derfor virke som om det er andre problemer enn kun stanga. Lite snøre på snella? Tykt snøre?

 

Den stangen du har lagt link til er en 3-delt stang med mye lengre transportlengde enn den hos Skittfiske. Ser at de også har tilbud på de 4-delte også, men da bare i 7 fot(210)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 3-delt blir drøye 30cm ekstra å dra på på en 8-foter, men fortsatt ganske så overkommelig. Men ser nå at 8-fotern 2-12g ser ut til å ha blitt utsolgt. Har en 5-delt selv og er meget fornøyd med den. Men det ser ut til at den 5-delte ikke er å få tak for øyeblikket. Står ubekreftet 13.06 på lagerstatus og slike ubekreftet kan fort forskyve seg en god del fram i tid.

Har du mulighet til en jessheimtur på fredag selger villmarksbutikken 4-delt berkley phazer 8,6 3-18g med snelle og snøre til 699 i anledning villmarkskampanjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ei Exage minitele fra Shimano siden 2010 og har ingen planer om å bytte.  Jeg har 210-varianten.  Prismessig er den vel omtrent i "nedslagsfeltet" ditt?

Link til stanga:  http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/teleskopstenger/16942/no

 

Ble anbefalt denne av Stein Grønberg og må si jeg var skeptisk i børjan til teleskopstenger generelt.  Nå er jeg ikke :)

I futteralet får jeg plass til: Stang,snelle,ex.spole,lite slukskrin og en spole med fluorcarbon.  Rimelig kompakte greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ei Exage minitele fra Shimano siden 2010 og har ingen planer om å bytte.  Jeg har 210-varianten.  Prismessig er den vel omtrent i "nedslagsfeltet" ditt?

Link til stanga:  http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/teleskopstenger/16942/no

 

Ble anbefalt denne av Stein Grønberg og må si jeg var skeptisk i børjan til teleskopstenger generelt.  Nå er jeg ikke :)

I futteralet får jeg plass til: Stang,snelle,ex.spole,lite slukskrin og en spole med fluorcarbon.  Rimelig kompakte greier.

Jeg har også den, og den er flott til sitt bruk. Har tatt ørret på godt over kiloen den, og det var spennende.. Men jeg ville aldri hatt den som eneste stang. Selv i skogsvann og småelver med mye vegetasjon vil jeg helst ikke under 9 fot. Det er bare en vanesak å manøvrere en lenger stang. En nifoter er i tillegg lang nok til å meite uten søkke i småelver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lengre stang kan faktisk, i gitte sitasjoner, gjøre det lettere å gå klar av vegetasjon. I tillegg så gir ei lengre stang "bedre" styring under innsveiving i vann med vegetasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at disse stengene med en sånn liten snelle er helt suveren til ørretfiske. Den korteste ble kjøpt til bruk i kano. Der er det greit at ikke stanga er for lang når fisken skal manøvreres opp i kanoen.

 

Jeg synes også at korte stenger og spinkelt utstyr er gøy å fiske med. Jeg har ei 6 fot 2-12 gram Shimano stang med ei bittelita Shimano snelle. Supert utstyr til fiske i små vann, og det er utrolig hvor langt man kan kaste med så kort stang dersom den har god aksjon. Tynt, tynt multifilament snøre hjelper også på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lawson Norwegian Spinning 9´ 5-25g. 

 

Tror den er delt i 4 eller 5. Veldig ergonomisk stang - god å holde i, lett, meget fornøyd. Minus er at selv med et aldrisålite forsiktig jokk, kaster jeg over vannet og henger spinneren fast i et tre på den andre sida. 

 

Skal tåle en kokefisk, så lenge du har bra snøre på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk netopp denne i posten : http://komplettfritid.no/product/shimano-combo-stc-traveler-%C3%B8rret 

Absolutt en grei pris etter min mening, den er 210/240 (er ett ledd som man kan bytte ut), den er ca 45cm sammenlagt.

Fra 7-14gr hvis jeg husker riktig. 

Det følger med stangpose og stangrør. Minuset er at snella må tas av først.

 

Jeg har ikke fått prøvd den ennå, skal sansynligvis på tur i morgen. Er bare å spørre om den kunne virke grei, så skal jeg gi deg en anmeldelse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger!

Jeg misforsto litt spørsmålet om  teleskopstang. Jeg trodde det mentes denne typen som min far har brukt, med laaang stang man vipper snøret ut i vannet med...

Så, det betyr jo at jeg har falt for teleskopstang!

 

Har brukt ei Exage minitele fra Shimano siden 2010 og har ingen planer om å bytte.  Jeg har 210-varianten.  Prismessig er den vel omtrent i "nedslagsfeltet" ditt?

Link til stanga:  http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/teleskopstenger/16942/no

 

Ble anbefalt denne av Stein Grønberg og må si jeg var skeptisk i børjan til teleskopstenger generelt.  Nå er jeg ikke :)

I futteralet får jeg plass til: Stang,snelle,ex.spole,lite slukskrin og en spole med fluorcarbon.  Rimelig kompakte greier.

Av alle forslagene her, må jeg si at jeg falt for denne. Vil gjerne unngå å måtte ta av snella, så å kunne pakke den ned med snella er helt gull. Men den får litt negativ omtale ser jeg, at stanga knekker fort. Det er jo dumt.

 

Lawson Norwegian, hvordan pakkes denne sammen da dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knutis: Ja, det er nok andre faktorer med i bildet. Har helt sikkert mye å vinne på bare å bytte snøret...

 

Men er det ikke litt slitsomt å måtte demontere stanga for hver gang man flytter seg?

 

Jeg kan ikke gå med stang i hånda der hvor jeg ferdes, skogen er for tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanesak, dette å pakke sammen utstyret raskt. Når du har gjort det en haug ganger så går det utrolig kjapt. Jeg har den exage minitelen, og jeg har flere tre og firedelte stenger til ulikt buk. Jeg bruker kanskje et minutt lenger på å montere ei vanlig stang. Hvis du skal forflytte deg litt i tett skog uten å pakke utstyret helt ned, så kan man ta av sluken, hekte svivelen i toppringen og dele stanga i to, tre eller fire, og gå med den i handa sånn. Da er det bare å sette den sammen og sette på sluken igjen på noen sekunder. Mye raskere enn å pakke ned den exage-stanga.

Hvis det er meitefiske du skal bedrive, så kan en gammeldags langteleskop være aktuell, men de er tunge og håpløse til annet enn meiting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.