Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur med 2 voksne, 2, tenåringer, 2 barn og 1 hund


Edle

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi planlegger tur i Setelsdalsheiene og ønsker å starte turen ved Bortelid. Minstejenta vår er 9 år, men vant med å gå ganske lange turer både på ski og fotturer. Første etappe er fra Bortelid til Gaukhei. Vi har tenkt å ha med telt slik vi kan dele noen etapper opp i to. For turen fra Bortelid til Gaukhei skal ta 7 timer, men jeg regner med at den vil ta ca 14. Noen som har gått denne turen med barn?

 

Til en slik tur er det mye som må kjøpes inn. Noe har vi, men vi trenger flere soveposer og liggeunderlag. Vi er mange og det blir jo derfor dyrt. Hvilke type soveposer trenger vi når vi skal ligge over i tremannstelt i juni? Hvor varme bør soveposene være?  Liggeunderlag?

 

Hvilke type sekk kan barna ha, de er 9, 11, 13 og 16 år?

 

Ønsker at dere kan komme med tips om både valg av vei etter Gaukhei, vi tenker jo da Josepsbu, Kvinen... Men er usikre. Turen kan være alt fra 5-8 dager.

 

Gleder meg, men blir litt forvirra av alt av ulike ting man kan velge i. + at ting blir veldig dyrt når man er mange.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått denne turen på lenge,men gikk den nå på videregående for 15 år siden. Det er et fint område der oppe. Det er det ingen tvil om. I forhold til sovepose så er det fjellområde og ville da hatt soveposer som kan takle ned til 0 grader eller litt under. Liggeunderlag finns det veldig mye å velge mellom og budsjett avgjør mye. Det enkleste og billigste er og kjøpe et godt skumunderlag som isolerer godt. Ikke like behagelig som de nyeste oppblåsbare,men de gjør jobben og du mister ikke varme til bakken. På sekkefronten så er det mye å velge i mellom. Dyrebsekker takker ofte mere vekt eller er meget lette. Hva som passer til dine barn er avhengig av hvor mye de skal bære. En person bør ikke bære noe spesielt over 20% av kroppsvekten sin på tur. Så det kan kanskje hjelpe i forhold til størrelse på sekk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til Gaukhei i fjor, med våre to tvillinger som da var akkurat blitt 5 år. Vi gikk ikke fra Bortelid men fra Ljosland. Så jeg kan ikke si noe om veien fra Bortelid, men fra Ljosland var det en super tur! Vi tok båten over Langevatn og sparte oss da for tre timer med gange. Det er en grunneier der som kjører dere over vannet for en billig penge.

 

Setesdalsheiene er rett og slett nydelig. Dere får nok en super tur!

 

Sekk, jeg ville anbefalt en Osprey sekk (vi har gode erfaringer med de). Drikkeblære i sekken gjør underverker, det er et must! Da kan voksne og barn drikke når de vil og på den måten holde humøret på topp hele turen uten at hele gruppen må stoppe i tide og utide for å fikle med flasker som må ut og inn av sekkene osv osv.

 

Ellers vil jeg anbefale å starte de lange turdagene med en varm porsjon REAL turmat havregryn, de er veldig energirike og gir veldig god energiboost til alle mann.

Gaukhei er jo en nydelig hytte, jeg vil anbefale dere å legge inn mere enn en natt der. Og det er mobildekning på fjellet bak hytta, hvis dere trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått denne turen på lenge,men gikk den nå på videregående for 15 år siden. Det er et fint område der oppe. Det er det ingen tvil om. I forhold til sovepose så er det fjellområde og ville da hatt soveposer som kan takle ned til 0 grader eller litt under. Liggeunderlag finns det veldig mye å velge mellom og budsjett avgjør mye. Det enkleste og billigste er og kjøpe et godt skumunderlag som isolerer godt. Ikke like behagelig som de nyeste oppblåsbare,men de gjør jobben og du mister ikke varme til bakken. På sekkefronten så er det mye å velge i mellom. Dyrebsekker takker ofte mere vekt eller er meget lette. Hva som passer til dine barn er avhengig av hvor mye de skal bære. En person bør ikke bære noe spesielt over 20% av kroppsvekten sin på tur. Så det kan kanskje hjelpe i forhold til størrelse på sekk

 

 

Har sett på en sovepose som er mcKinley sovepose for dame: 1.4kg, comfort +5, t-limit 0. Som jeg skrev over skrev jeg feil om når vi skal går, det er i juli  :D , og ikke nå i juni.

Er denne varm nok ?

Takk for tips angående liggeunderlag !

 

Mvh Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deuter Fox 40 er en barnesekk for større barn som mange anbefaler, finnes på Fjellsport feks. Denne sekken har et godt bæresystem til litt tyngre bører. Ellers så har Coop OBS billige og lette 30-40 liters sekker som er helt greie til litt større barn. 

 

Du kan også regulere temperaturen i en sovepose ved å sove i ullundertøy eller med en tynn fleece-laken-pose etc som Sea To Summit Reactor som gir deg noen ekstra grader. T-limit ned mot null burde holde på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i forhold til temperatur så er det slik at om det står t-lim 0 grader, så gjelder det for menn, og det er da ca 5 varmegrader for damer. en sånn pose som du nevner det kan nok fint holde,  det er litt avhengig av om du fryser lett eller ikke. mest sansynlig vil heller ikke gradestokken tippe under 0 grader heller. og det går alltid ann og ha på seg litt ull inni posen for varmens skyld. om en har et av de billigste liggeunderlagende krever det mye mer av posen fordi varmetapet til bakken vil bli stort. har du et ajungilak bamse underlag i steden for de billigste blir varmetapet lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for mange gode innspill. Om turen blir like kjekk som planleggingen så går dette rette veien.
Når det gjelder underlag så blir det nok ajungilak bamse underlag på meg.
Mat til så mange personer, er jo også spennende…

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bortelid - Gaukhei er en flott tur, men ganske lang og i en del ulendt terreng. Bl.a. tung stigning i starten med alpinbakken osv. kan bli litt tungt for barn så deling i to etapper er lurt. Gaukhei er en flott hytte med god plass. Turen videre til Josephsbu anbefales, den er lett og grei i fint terreng. For noen år siden gikk jeg med 9årig sønn fra Sirdal til Ljosland. Vi gikk ruta Dunsen-Kvinen-Josephsbu-Gaukhei-Langevatn/båt til Ljosland. En av de beste turene vi har hatt, veldig bra også for barn med relativt korte etapper.

 

Jeg skal til Bortelid nå i helgen og skal innover langs turistløypa. Blir spennende å se på snøforholdene.

 

God tur til Setesdalsheiene, husk fiskestang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortelid - Gaukhei er en flott tur, men ganske lang og i en del ulendt terreng. Bl.a. tung stigning i starten med alpinbakken osv. kan bli litt tungt for barn så deling i to etapper er lurt. Gaukhei er en flott hytte med god plass. Turen videre til Josephsbu anbefales, den er lett og grei i fint terreng. For noen år siden gikk jeg med 9årig sønn fra Sirdal til Ljosland. Vi gikk ruta Dunsen-Kvinen-Josephsbu-Gaukhei-Langevatn/båt til Ljosland. En av de beste turene vi har hatt, veldig bra også for barn med relativt korte etapper.

 

Jeg skal til Bortelid nå i helgen og skal innover langs turistløypa. Blir spennende å se på snøforholdene.

 

God tur til Setesdalsheiene, husk fiskestang!

 

Hei, vi skal til Bortelid nå til helgen. Hvordan var det med snø? Det lengste vi har gått på fottur innover i fjellet er til Skrivarknuten. På ski har vi gått litt lengre blant annet Pytten. Hvor langt gikk dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi skal til Bortelid nå til helgen. Hvordan var det med snø? Det lengste vi har gått på fottur innover i fjellet er til Skrivarknuten. På ski har vi gått litt lengre blant annet Pytten. Hvor langt gikk dere? 

Søndag 21. juni gikk jeg opp slalombakken og videre T-løypa innover. Jeg gikk til Finndalsfjellet som ligger forbi Skrivarnuten. Det var en veldig fin tur og det var ganske tørt i terrenget. Traff på noen mindre snøflekker ved Skrivarnuten, men ingen problem å gå over eller rundt. Lenger nord var det mer snø, men det var fullt mulig å gå lenger enn jeg gjorde. Om man kommer helt til Gaukhei er jeg usikker på, men sannsynligvis med litt omveier. Hør med Turistforeningen hvis dere har tenkt dere så langt.

 

Det er flott i fjellet nå. God tur

 

Et par foto tatt fra Finndalsfjellet. Ett sørover mot Skrivarnuten og ett nordover mot Glymsknuten og toppene rundt Gaukhei.

 

post-15749-0-93362700-1435124358_thumb.j

post-15749-0-87857300-1435124390_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.