Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skal kjøpe fjellski!


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter årevis med vanlige langrennski på hei og fjell vil jeg kjøpe meg fjellski en gang for alle.

Jeg har sett en del på Åsnes Rago, som jeg antageligvis kommer til å velge. Skiene skal brukes i løype og utenfor løype. Hovedsaklig utenfor 8)

Med tanke på bindinger, hva er anbefalende? Jeg tenker på å kjøpe Rottefella BC Automatic. Holder denne mål?

I tillegg skal jeg ha en god skistøvel. Hva anbefales her? Er størrelsene i skistøvler omtrent like som i vanlige fjellstøvler/jaktstøvler?

Jeg er på jakt etter en god pakke pris. Noen som har noen tilbud å vise til? :P

Takker for svar :D

MVH

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rago er gode ski. Brukes av "mange" nord- og sydpolfarere...

Disse skia er også et godt valg:

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ASN4

Kortfeller er bra når du går med sekk og pulk. Litt glid og godt feste.

Jeg vill anbefale deg en manuell binding, "automatiske" bindinger har en tendens til å fryse når man er på tur -> det blir vanskelig å få på skia.

Kombinert med denne skoen:

Alfa Skarvet XA GTX og salamon binding, da tror jeg du kommer deg opp og fram her i verden :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Alfa Skarvet XA GTX er utrolig komfortable både til gåing med og uten fjellski. Sammen med en manuell BC gjør de susen!

Jeg ble selv litt overrasket over vekten på fjellskia som jeg kjøpte i år. Anbefaler at du forsøker å få lånt tilsvarende ski og prøver dem en tur slik at du ser hva du kommer til å kjøpe. Det er altså tyngre å gå med fjellski, bare så det ikke kommer som noen overraskelse :? Et viktig poeng for utrent sjeler som skal langt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Oslo Sportslager har de en fjellskipakke med Rago skien. Jeg har selv vært der og kjøpt dette, men har ikke fått prøvd de enda dessverre.

Når det gjelder kommentar fra knutis om at skiene er for kraftige og ikke passer for lette personer spurte jeg om nettopp dette på Sportslageret og de sa at det ikke var sant. De kunne finne ski med riktig spenn til lette personer også. En av de som jobbet der hadde selv Sondre skien og mente disse var alt for myke, og at Åsnes generelt lagde litt for myke ski. Så om du skulle velge Rago, bare sørg for at du får testet spennet i skiene før du kjøper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venner av meg som bruker Åsnes Rago, BS binding og Alfa Skarvet.

De er SAMTLIGE vanvittig fornøyde....

Jeg kjøpte Åsnes CCC og er veldig fornøyd med den. Den er litt kraftigere og mye dyrere.

Rago er nok ikke noe dårlig kjøp.

Skal du ha BC så bruk litt penger å kjøp Alfa Skarvet skoene.

Ikke kjøpt noe billig skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.