Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til en god storsekk


Anbefalte innlegg

I forbindelse med skolen til høsten, så må jeg skaffe en ny sekk på minst 100L +

 

Har vært litt rundt på XXL, titta på Bergans Alpinist 110L, men fikk jeg ikke stramma inn hoftebeltet nok på (jeg var litt for tynn for den gitt..)  og så har jeg sett på Norrøna Recon Synkroflex 125L. Den satt greit, uten atter jeg fikk testa den no nevneverdig ut, for jeg fikk ikke hjelp av de folka som jobba der, så da tenkte jeg egentlig å få gått et annet sted. 

 

Men det jeg lurer på er om noen har erfaring med de sekkene jeg har nevnt over her, eller vet om noen andre gode? Den må være beregna til vinterturer og slikt. Og helst være mulig å få prøvd i nærheten av Østfold :) 

 

Føler meg totalt lost i denne ryggsekk verden, men har gått med en dårlig tilpassa sekk i flere år nå, så nå må jeg ha noe som sitter bra, siden ryggen min sliter litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregory denali pro er til salgs på oslo sportslager for tiden. De er også veldig behjelpelige med å fylle sekken med det som trengs så du får prøvd den. Også har de andre modeller i tillegg.

Stikk også innom sportsnett som har osprey.

De pleier å være behjelpelige. Bare fortell hvor tung du vil atsekken skal være, så finner de noe å fylle den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Borgern over her.

Endte opp med Reconpack selv etter å ha testet Alpinist og Recon.

 

For at Recon skal sitte godt på meg, må jeg gjerne ha endel kilo i den men da sitter den dønn.

Høy egenvekt men robust som fy, jeg har gitt min masse juling i løpet av de årene jeg har hatt den og har masse sekk igjen.

Nå har Reconpacken min blitt pensjonert til bare å være med på lengre turer med Ally'n så har gått til innkjøp av Kajka 85, denne får du vel også som 100l.

Ikke det at Recon var en dårligere sekk men følte det fort ble litt for mye sekk etterhvert:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dra inn til oslo en dag å prøve litt da. Som jeg glemte å skrive over, så er det viktig at sekken tåler en del juling, for jeg er skikkelig klønete, typ faller ned bratte bakker og slikt.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport.no har tilbud på alle vandresekker (25%) for tiden, så hadde sjekket ut nettsiden deres. (Følgende er på over 100l):

 

(*) Fjällräven Kajka 100 Black

(*) Klättermusen Granit Classic Backpack 100L

(*) Norrøna Para Ranger 120L

(*) Norrøna Recon 120L

(*) Osprey Xenith 105 Graphite

 

Et annet godt tips er å sjekke ut prisjakt.no (eller prisguide.no), da får du raskt en god oversikt over hvem som selger sekken, og hvor den er billigst. Når det er sagt, etter å ha fått god service i en butikk, så bør en vurdere å betale litt ekstra for den servicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut disse testene:

 

http://www.utemagasinet.no/Magasin/TESTET-Storsekker

 

og 

 

http://www.best-i-test.nu/Ryggsekk

 

Personlig er jo bærekomfort det viktigste når det kommer til en så stor sekk. Blir sånn som damer med store vesker: desto større veske de har, desto mer (unødvendig) fylles oppi (gjør det jeg kan for å unngå å bruke veske i hverdagen). 

 

Nok om det. Mitt egentlige poeng: så stor sekk - to andre viktige ting:

- mulighet til å ta av sidelommer (blir da mye mindre, slipper død-vekt og død-rom) noen sekker har også mulighet til å bruke topplokket som dagstursekk eller rompetaske, slik at man kan bruke det om man vil legge igjen storsekken på hytta når man skal ut å fiske eller ta en svipptur innom en topp.

- full blenderåpning. Å åpne ryggsekken bare ovenfra er helt meningsløst selv på 40-litersekker. Noen storsekker har glidelås rundt hele herligheten, andre har glidelås langt ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos Magasinet idag i Drammen hvor jeg fikk litt bedre hjelp. De hadde ikke Recon inne, men fikk prøve Alpinist 110, og 100 Lady der, og begge to utgår pga jeg er visst for tynn for hoftebeltet (får ikke stramma den nok så den sitter godt, for tar jeg vekt oppi, så sklir dem ned (blir ikke hvilende på hofta på en måte). Så får prøve å få til en Oslo tur på mandag for å sjekke ut sportslager og slikt, for tenkte hvis ikke de fungerer heller, så blir det å gå for Recon, men den har bare tilbud på Fjellsport frem til mandag ser jeg.. :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både reconpack i min ungdom og den "nye" recon syncroflex i voksen alder. Begge har fått juling og blitt ufrivillig brukt som både akebrett og airbag uten skade. Solide er de så absolutt selv om enkelte synes egenvekta er for høy.
Gode på ryggen er de også selv om børen er i tyngste laget en del turer (typ 35kg eller så når jeg skal unne meg uforbeholden luksus i camp samt har med både jaktvåpen og ammunisjon m.m.).
På "langturene" mine begrenser jeg gjerne vekta en hel del grunnet en del vandring og har da mye plass til overs uten at jeg ser poenget med å bla opp penger til en ekstra sekk av den grunn. Sekken fungerer til alle mine turer og da er jeg fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sekk ville dere ha valgt av desse ?

 

(*) Fjällräven Kajka 100 Black

(*) Klättermusen Granit Classic Backpack 100L

(*) Arcteryx Bora 95

(*) Osprey Xenith 105 Graphite

(*) Bergans Alpinist 135

Kommer helt an på hvordan du er skrudd sammen. En sekk som passer 9 av 10 kan være helt feil for den 10'ende.

 

Skal være 5 bra sekker dette, så hvis en av disse sitter godt på ryggen din, har du nok sekk i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv gått for Bergans alpinist da jeg har gode erfaringer med de Bergans sekkene jeg har hatt. Mange sliter med hoftebeltene til Bergans, men for meg er ikke dette noe problem. Liker også at du kan løsne sidelommene og få en liten dagstursekk.

 

Noe traust og kjedelig over den kanskje, men løsningene fungerer og den tåler mye vekt. Har heller ikke opplevd problemer med kvaliteten.

 

Kjenner ikke de andre sekkene godt nok til å vurdere om de er bedre eller dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med skolen til høsten, så må jeg skaffe en ny sekk på minst 100L +

 

Har vært litt rundt på XXL, titta på Bergans Alpinist 110L, men fikk jeg ikke stramma inn hoftebeltet nok på (jeg var litt for tynn for den gitt..)  og så har jeg sett på Norrøna Recon Synkroflex 125L. Den satt greit, uten atter jeg fikk testa den no nevneverdig ut, for jeg fikk ikke hjelp av de folka som jobba der, så da tenkte jeg egentlig å få gått et annet sted. 

 

Men det jeg lurer på er om noen har erfaring med de sekkene jeg har nevnt over her, eller vet om noen andre gode? Den må være beregna til vinterturer og slikt. Og helst være mulig å få prøvd i nærheten av Østfold :)

 

Føler meg totalt lost i denne ryggsekk verden, men har gått med en dårlig tilpassa sekk i flere år nå, så nå må jeg ha noe som sitter bra, siden ryggen min sliter litt :)

Hei

 

Eg hadde same problem. Tok tlf til Bergans. Om du sender sekken til dei, ordnar dei hoftebeltet til deg kostnadsfritt, om du betalar porto.

Då kortar dei inn så mykje som du treng på kvar side.

 

Ang Kajka; Eg prøvde den med 24 kg, kjempegod. Lessa i 30....og då kom svakheita ti sin rett. Den toler ikkje så tung last, og falt rett gjennom for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Xenith 105.

Har den selv. Digger den.

(Men det er sikkert mange andre gode sekker der ute også...)

Ospreyen er lett, har lure løsninger og en drikkeblære jeg ikke klarer meg uten nå når jeg er vant til den.

Hoftebeltet på den er også veldig komfortabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør deg selv en tjeneste og ikke gå deg unødvendig vill i sekke- jungelen. Som så mange andre skriver her; prøv sekken på i butikk. Ikke sitt og les test ditt og anmeldelse datt. De sekkene du har nevnt over er alle knallgode sekker, men det har ikke et dugg å si hvis den ikke passer din rygg:)

 

Så mitt råd er, uten å blande meg for mye eller gjøre deg helt forvirret, å prøve sekken i butikk.

Kun på denne måten kan du være sikker på å finne riktig sekk.

 

Lykke til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Apropos Alpinist 110L. Den er tiltenkt høyder opp til 185cm, og derfra tar 130L over, viss jeg har forstått dette rett?

Jeg er 185cm, og jeg ser den 110L er gunstig priset nå. Jeg løper vel ingen risiko ved å handle den vs 130L som 185 høy?

Noen som er i sjiktet rundt 185 cm som har 110L og føler for å kommentere? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Alpinist 110L. Den er tiltenkt høyder opp til 185cm, og derfra tar 130L over, viss jeg har forstått dette rett?

Jeg er 185cm, og jeg ser den 110L er gunstig priset nå. Jeg løper vel ingen risiko ved å handle den vs 130L som 185 høy?

Noen som er i sjiktet rundt 185 cm som har 110L og føler for å kommentere? :)

 

 

Størrelse på sekken har ingenting med størrelse på brukeren å gjøre. Det er rygglengden din som avgjør. Jeg er eksempelvis 189 cm lang, men relativt kort i ryggen. Bruker medium rygglengde hos Gregory. Hvis teorien din stemmer, skulle jeg brukt large eller XL. Du må prøve sekken for å vite hva som passer deg, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar det mange har sagt før: Du må prøve den med vekt selv. Jeg kan for eksempel ikke bruke Bergans' sekker fordi hoftebeltet er for tykt og "lammer" beina. På min kropp er Recon suveren til turer med mye stæsj. Bedre dess tyngre vekta blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Apropos Alpinist 110L. Den er tiltenkt høyder opp til 185cm, og derfra tar 130L over, viss jeg har forstått dette rett?

Jeg er 185cm, og jeg ser den 110L er gunstig priset nå. Jeg løper vel ingen risiko ved å handle den vs 130L som 185 høy?

Noen som er i sjiktet rundt 185 cm som har 110L og føler for å kommentere? :)

 

 

Jeg har hatt Alpinist 110L siden 2002 eller noe slikt. Min høyde er 191cm, og sekken passer akkurat når den er regulert til den lengste lengden. I Gregory må jeg ha den lengste lengden i Denali og Baltoro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.