Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrstips til sjøørret-fiske


Rino Holt Larsen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nytt fiskeutstyr til sjøørret-fiske, og lurte på om dere kunne gi meg noen tips til valg av snelle og fiskestang.

 

I utgangspunktet kunne jeg tenke meg en stang som er tre- eller firedelt mht kompakthet/transport, men ikke et must. Når det gjelder snelle, foretrekker jeg haspel. Prisen for dette samlet sett... vel, alt fra 500 til 2.500 kroner.

 

Jeg har null peiling på sjøørret-fiske, så alt av gode tips mht utstyr tas imot med åpne armer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stanga må være langtkastende også med lette sluker. Jeg vil anbefale ei 9-10 fots stang, beregnet for slukvekter fra 5-20 gram. Kanskje helt ned mot 3 gram. Det fins masse bra. Det beste sjøørretfisket foregår om våren, når det er ganske surt ute. Et godt korkhåndtak er et must når det er kaldt. Det fins noen nå som lager syntethåndtak på sånne stenger, og det synes jeg er tull.

På snella er bremsen og snøreføringen viktig. Bremsen må være jevn. Du bør nok opp mot den øvre grensen av prisrammen du har satt for å få til et OK sett. Det er mye tilbud på fiskeutstyr, så det bør være mulig å finne noe bra om man leter litt.

Dette er fiske i saltvann. Husk å alltid skylle snella i ferskvann etter bruk. Da varer den mye lenger!

Et eksempel på et godt sett:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett/Wild-Wings-Proffsett-9-6-5-20gr-4-delt-Som-sett-i-Alt-Om-Fiske-m-tube146997-p0000128758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa Takker for svært nyttig info og flott at du la ved et eksempel på godt sjøørretfiske-sett! Nå skjønner jeg mer hva jeg bør se etter av spesifikt utstyr. Men, skal heller ikke se bort ifra at jeg bestiller settet du linket til, det virker som et mer enn godt nok alternativ for meg som aldri har bedrevet denne type fiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen finner du mange gode kombinasjoner og sett. 

 

Bytter selv mellom et lett oppsett med Beastmaster 4-14 stang og Shimano Exage 1000FC snelle. God snelle med jevn brems og stang som takler små sluker (6-15 gram), og kjører stor fisk på en god måte. Fikk sjøørret på 1,9 kilo på den for en uke siden uten problem: http://www.tursiden.net/2015/05/drommestart-pa-helga-i-nord/

 

På mer vindfulle dager, dypt vann eller tunge sluker bruker jeg et rimelig fiskesett med Berkley 7-29 stang og Abu SX30 snelle. Koster ca 1000-1400 avhengig av hvilken butikk du kjøper den. Ikke fullt så følsom og morsom som det lettere settet, men takler sluker på 10-25 gram på en god måte. Kaster langt og kjører fisken fint. Mye for pengene. http://www.tursiden.net/2014/07/mer-friluftsliv-med-ferdigpakket-dagstursekk/ .

 

Genrelt som Lompa sier: En stang som takler sluker fra 5-22 gram. 9-11 fot for lange kast. Snelle med god brems. Og ikke glem Møresilda Holo svart sølv og gull/rød på 10 gram og 15 gram. Muligens sjøørreten er mer bitevillig på tidlig vår, men det er nå den begynner å bli feit og knallrød i kjøttet. Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til @Jan Erik Hansen og @Lompa for gode tips! Jeg bestilte meg det rimeligste sjøørret-fiskesettet

 

(http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett/Berkley-Phazer-10-7-29g-Cardinal-SX30-Sj%C3%B8-%C3%B8rret-allround-combo149255-p0000134025),

 

men, har bokmerket de øvrige forslagene. Greit å starte med noe som er OK+, og blir jeg bitt av sjøørretfiske-basillen (og kjenner jeg meg selv rett mht utstyrsdilla) så oppgraderer jeg til mer feinschmecker-saker :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville oppsøkt butikk, fks. har Skitt Fiske også butikk i Sandefjord og du har XXL m.m. i området du bor. Selv om det langt fra sier alt så får man et visst inntrykk av stanga ved å "tørrfiske" litt. På Gero i Lillestrøm fikk jeg gå utenfor og prøve. Forøvrig vil det normalt være stor kvalitetsforskjell på et sett til 500.- vs. 2500.- For ca 1500 vil du få et bra sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GeirMU Takk for tips! Ja, se fiskeutstyr "live" er helt klart det beste. Tror jeg har fått bestilt meg et godt nok begynnerutstyr etter tips her inne nå. Diverse sluker har jeg også tatt med i pakken. Går alt etter planen, kan utstyret hentes på Posten neste helg, og da er det ut og prøve :-)

 

Tittet nærmere på en dyrere stang og snelle etter tips lenger opp her, og kjenner jeg meg rett - dersom jeg får sjøørretfiske-dilla, så blir det nok utstyrsoppgradering om kun kort tid ;-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har gjort en kjøp som holder, der ja. Phazer-serien har fått skryt i tester, vet jeg.

 

Og som ex møring må jeg vel slå et slag for denne: http://www.elbe.no/fisk/andre_napp/sjoorretfiske/more-silda-best_i_stor_test/no

Salamander-sluken er også veldig bra.

 

Men - vel så viktig er det å lære seg selve fiskefaget: Hvor - når - hvordan - og ikke minst håpe på flaksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bestilte med et utvalg Møresild i ulike fargevarianter (blank/grønn/blå/rød) i 10 og 15 grams. Har også plukket meg ut andre typer for bestilling senere (Sølvpilen, Herring, m.m.). Helt riktig; utstyr er en ting, neste steg er å få erfaring med rett plass til rett tid og rett bruk av utstyret :-)

 

Utenfor kysten av Fredrikstad, har vi en skjærgårdsstripe hvor jeg ferdes mye på dagsturer og overnattinger. Svært mange fisker etter sjøørret der, så nå kaster jeg meg på denne type fiske også. Moro å utvide repertoaret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bestilte med et utvalg Møresild i ulike fargevarianter (blank/grønn/blå/rød) i 10 og 15 grams. Har også plukket meg ut andre typer for bestilling senere (Sølvpilen, Herring, m.m.). Helt riktig; utstyr er en ting, neste steg er å få erfaring med rett plass til rett tid og rett bruk av utstyret :-)

 

Utenfor kysten av Fredrikstad, har vi en skjærgårdsstripe hvor jeg ferdes mye på dagsturer og overnattinger. Svært mange fisker etter sjøørret der, så nå kaster jeg meg på denne type fiske også. Moro å utvide repertoaret :-)

 

Husk enkeltkrok. Du får langt bedre samvittighet med å bruke det; sluken får en lettere gange, mindre rusk og rask på kroken, færre bunnapp, enklere C&R ved mindre skader på fisk....

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp diskutert fiskeutstyr med naboen. Han er på jakt etter et lettspinn sett  til å ha med på fjellturer.

For  to dager siden kunne han opplyse at XXL og G-Max på Forus syd for Stavanger hadde salg på fiskeutstyr.

Jeg vet ikke om dette også gjelder andre steder, men du kan jo sjekke.

Når disse butikkene har salg på fiskeutstyr så har jeg selv opplevd å få utstyr til halv pris.

 

Ellers angående vektklasse på stang til sjøørret. 

Ser at Lompa nevner vekt helt ned mot 3 gr. Dette mener jeg er for lett til sjøørret. Dette fisket foregår jo ofte langs sjøen, strender og svaberg, og da kan det være en fordel med noe kraftigere utstyr.

Selv bruker jeg en Kinetic Discovery 10' stang med slukvekt 20 - 60 gr.

Snelle Tica GD 3559.

Dette utstyret passer meg bra til dette fisket, men jeg anbefaler ikke samme utstyret for deg.

Verken snella eller  ringene tåler sjøvann spesielt godt, og spolen på snella har, etter kun et par års bruk, stygge korrosjonsmerker på spolen. Ringene på stange er ikke heller like blanke lenger og dette kommer av at snøret drar med seg litt saltvann og når dette tørker så ligger saltet igjen og tærer på metallet.

Jeg har også hatt en lettspinn stang av samme merket, men den knakk tuppen av under en fjelltur. Så fikk jeg ny i butikken, men denne holdt bare et par sesonger før den øverste delen knakk i tre deler.

Jeg har et par Shimano beastmaster stenger og de er jeg veldig godt fornøyd med. Men disse har jeg kun brukt i ferskvann.

 

Har sjekket litt på nettet og fant denne som så ganske ok. ut.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett/Berkley-Phazer-10-6-20-50-Cardinal-SX60-Sj%C3%B8-Laks-combo149102-p0000132061

Denne snella har bremsen på toppen av spolen. Dette gir en mindre og lettere snelle enn hvis den sitter under snella. Om du liker det ene eller det andre er vel en vanesak, men jeg liker best at bremsen sitter på spolen på de små snellene, men når du kommer til denne vektklassen så synes jeg at det stort sett er det samme hvor den sitter.

 

Jeg bruker stort sett lange slanke sluker som f.eks. Tobis fra Jensen i forskjellige farger, men imitasjoner av børstemark fisker også bra.

Hvis du treffer når børstemarken gyter så kan du få en flott opplevelse. Da har sjøørreten fest og er ganske lett å få.

http://blogg.vm.ntnu.no/polychaeta/2013/05/09/svermende-borstemark/

http://fiskebloggern.blogg.no/1394564861_brstemark.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjarne H.S. Disse enkeltkrokene... er det noe man kjøper løst og setter på/erstatter selv?

 

@REs Mange bra tips og forslag! Takker! Flotte og interessante blogger du linket til :-)

 

Det som fascinerer med sjøørret-fiske nå i teorien kontra det stangfisket jeg har bedrevet tidligere (øvrig kystfisk), er at sjøørret-fiske synes å ha enda mer "greier" knyttet til seg mht utstyr, når/hvor/hvordan-kunnskap - og at sjøørreten synes å være en luring med ulike bevegelsesmønstre. Gleder meg til å få nytt fiskeutstyr i hus og ta sykkelen fatt ut til kysten.

 

Takk til alle så langt som har bidratt med verdifull kunnskap og nyttige tips til denne sjøørret-rookien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltkroker kjøpes i poser på 10 som vist på bildet i lenken jeg viste deg. Jeg får tak i mine her. Jeg bruker str. 2. Ta av treblekroken og erstatt med enkeltkrok. Et tips er gjerne å benytte en ekstra splittring mellom sluk og krok. Noen mener fisken vanskeligere vil slå seg av kroken med to splittringer. Jeg kan ikke dokumentere det og bruker både vanlig én og to splittringer avh. av tid og sted jeg erstatter treblekroken.

 

Jeg bruker også enkeltkrok på ferskvannsslukene mine.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.