Gå til innhold
  • Bli medlem

inReach SE - gleder meg til å teste


Dal-z

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg sitter og følger min InReach Explorer på worldwide shipmentracking fra UPS, egentlig ganske fasinerende. South Portland 1. juni, ankommet Oslo i dag via Manchester (US), Philadelhia (US) Köln, Glostrup --> Oslo. 
Til helt riktig estimert tid. Så får vi se da, om de klarer å få den det siste lille stykket fra Oslo og til meg i Kongsvinger, men det burde jo gå greit. Da skal jeg også tilbringe helga med å fikle :P

 

edit: og akkurat når jeg skriver dette tikker det inn melding fra sjåføren om å avtale tid for levering, får den levert på døra på jobb. MEGET fornøyd! :D :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å glede seg. Jeg vant (!) en denne uken og testet den i går. Fungerer utrolig bra. Veldig enkelt oppsett. Bare bruk litt tid når du setter den opp med å legge inn kontakter og standardmeldinger. Ellers fungerer det utmerket å sende melding via appen på iPhone, men med et god utvalg ferdigskrevne meldinger er den veldig hendig å bruke på egenhånd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått brukt min på et par turer nå og SE (samt explorer regner jeg med) har også et "virtuelt tastatur" som betjenes med mekaniske knapper (heldigvis ikke touch). Det lar deg skreddersy tekstmeldinger langt til fjells også uten å bruke batteri på å kjøre bluetooth og mobil-app'er.
Må si jeg er meget fornøyd med min så langt. Relativt hard bruk på to turer nå (ny gadget må jo selvsagt fikles med i ledig tid) klarte å tvinge batteriet ned fra 100% til 80% på to døgn.
Om man slår av automatisk tracking eller til og med bare slår den på for å sende en "alt ok" til ens nærmeste på kveldstid og ellers har den avslått varer batteriet fort noen uker uten opplading vil jeg tro.
Som nevnt over: Bruk tid fremfor PC-skjermen hjemme og konfigurer det som skal konfigureres. Det er ganske greit forklart i manualer og på nettsiden hvordan man går fram men det tar gjerne litt tid da enheten også skal registreres, abbonnementer må defineres (mange ulike å velge i), brukernavn og passord må lages, enheten vil utføre en selvtest opp mot delorme på om alt fungerer som det skal.
Å bytte over fra imperial til metriske måleenheter kan være greit, jeg skiftet også over fra lengdegrader og breddegrader til kartreferanser på enheten, man kan definere de to ulike kategoriene "ferdigmeldinger", linke opp mot mapshare/twitter/facebook for den som ønsker det, definere kontaktpersoner med navn, nummer og/eller e-post, lære disse opp i hvordan man kan svare på meldingene (nyttig om du vil at de skal kunne informere deg om værmeldinga fremover f.eks.). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått brukt min på et par turer nå og SE (samt explorer regner jeg med) har også et "virtuelt tastatur" som betjenes med mekaniske knapper (heldigvis ikke touch). Det lar deg skreddersy tekstmeldinger langt til fjells også uten å bruke batteri på å kjøre bluetooth og mobil-app'er.

Må si jeg er meget fornøyd med min så langt. Relativt hard bruk på to turer nå (ny gadget må jo selvsagt fikles med i ledig tid) klarte å tvinge batteriet ned fra 100% til 80% på to døgn.

Om man slår av automatisk tracking eller til og med bare slår den på for å sende en "alt ok" til ens nærmeste på kveldstid og ellers har den avslått varer batteriet fort noen uker uten opplading vil jeg tro.

Som nevnt over: Bruk tid fremfor PC-skjermen hjemme og konfigurer det som skal konfigureres. Det er ganske greit forklart i manualer og på nettsiden hvordan man går fram men det tar gjerne litt tid da enheten også skal registreres, abbonnementer må defineres (mange ulike å velge i), brukernavn og passord må lages, enheten vil utføre en selvtest opp mot delorme på om alt fungerer som det skal.

Å bytte over fra imperial til metriske måleenheter kan være greit, jeg skiftet også over fra lengdegrader og breddegrader til kartreferanser på enheten, man kan definere de to ulike kategoriene "ferdigmeldinger", linke opp mot mapshare/twitter/facebook for den som ønsker det, definere kontaktpersoner med navn, nummer og/eller e-post, lære disse opp i hvordan man kan svare på meldingene (nyttig om du vil at de skal kunne informere deg om værmeldinga fremover f.eks.). 

 

Hva har du funnet i forhold til å svare på meldinger? Jeg var langt inne på skauen i går uten dekning og sendte melding til samboer som bare svarte direkte på denne meldingen. Det fungerte strålende. Jeg ble litt overrasket da jeg trodde mottaker måtte trykke på linken og svare derfra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du funnet i forhold til å svare på meldinger? Jeg var langt inne på skauen i går uten dekning og sendte melding til samboer som bare svarte direkte på denne meldingen. Det fungerte strålende. Jeg ble litt overrasket da jeg trodde mottaker måtte trykke på linken og svare derfra?

Det fungerte i alle fall veldig dårlig å svare på meldingen direkte da vi prøvde. Satt ute i regnet og viftet med inreachen mot himmelen i over kvarter med hyppige manuelle forsøk på å oppdatere innboksen uten at svaret kom igjennom. Da vi etterpå prøvde å svare via linken som følger med melding/mail fungerte det utmerket og svar kom innen et par minutter. Hvis det viser seg at det faktisk fungerer å svare direkte på sms så må det ha skjedd et eller annet merkelig da jeg testet. Mulig bug i systemet som kommer og går? En aller annet teknisk brukerfeil med ny dippedutt er selvsagt også mulig i såfall uten at jeg her og nå kan komme på hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer med å svare direkte på melding,linken åpner kart med din posisjon.Nå har jeg Delorme 1.5 så jeg bruker Earthmate appen.Ver obs på å Synce app ved endring i kontaktlista,ved oppdatering av Earthmate app må Delorme fjernes fra Bluetooth(glem denne enheten)og så tilkobles på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere som vet og/eller bruker en slik, funker Inreach SE bare som en "sms-sender" eller virker den også som nødpeilesender, altså sender ut signal på en kanal som noen lytter og som de kan bruke til å peile seg inn på din possisjon? Forstår at den kan sende en nødmelding med possisjonsangivelse, til deres egen sentral, som så sender videre, men det blir jo ikke helt det samme, eller?  Og dersom man bare kan sende SMS med denne, så er man jo avhengig av at det er noen "hjemme" i andre enden, enten i form av en sentral som fanger opp dine nødmeldinger, eller i form av "noen" der hjemme som ikke helst ser at du bare forsvinner... :)   Forstår det også slik at Inreach har global dekning via sattelitter, mens Spot er (mer) avhenig av mobilnettet, riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som nødpeilesender, sos melding går til 24 timers bemannet sentral i USA (som videre kontakter hjelpemannskaper i det området du befinner deg)  

http://www.inreachdelorme.com/product-info/emergency-response.php

 

Takk, der var den biten forklart ja.

 

Lurte jo også litt på å om det finnes "rene nødpeilelsendere" for fjellfolk ala de man benytter i båt (men som ikke er avhengig av å havne i vannet for å slå seg på automatisk)?  Altså en sender for den som ikke trenger/vil sende "har det bra" meldinger, bare "jeg dør snart, kom å hent meg" melding. Men har nå forstått at man altså faktisk kan bruke en Inreach SE sender på den måten også, bare la være å sende "alt-vel-meldinger" om man vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, der var den biten forklart ja.

 

Lurte jo også litt på å om det finnes "rene nødpeilelsendere" for fjellfolk ala de man benytter i båt (men som ikke er avhengig av å havne i vannet for å slå seg på automatisk)?  Altså en sender for den som ikke trenger/vil sende "har det bra" meldinger, bare "jeg dør snart, kom å hent meg" melding. Men har nå forstått at man altså faktisk kan bruke en Inreach SE sender på den måten også, bare la være å sende "alt-vel-meldinger" om man vil :)

Ja det finnes rene nødpeilesendere, fastfind f.eks forhandles jo av nautiske butikker men kan også benyttes på fjellet .. http://www.nautiskfritid.no/products/mc-murdo-fast-find-220-personlig-nodpeilesender2, krever tillatelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til bruk. Du må vel utløse disse også selv regner jeg med, noe annet ville vel være upraktisk.

Men ja, Inreach kan brukes på samme måte, kun som sikkerhet og ikke til å kommunisere med omverden om man ikke ønsker det.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Forstår det også slik at Inreach har global dekning via sattelitter, mens Spot er (mer) avhenig av mobilnettet, riktig?

 

Begge har dekning via satelitter, men InReach bruker nettet til Iridium som har den beste dekningen. Spot har ikke dekning i polområdene og du kommer lettere i skyggen om en beveger seg under bratte fjell og det kan da gå lengre tid å få igjennom en melding. Spot har også bare enveiskommunikasjon mens InReach har toveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har dekning via satelitter, men InReach bruker nettet til Iridium som har den beste dekningen. Spot har ikke dekning i polområdene og du kommer lettere i skyggen om en beveger seg under bratte fjell og det kan da gå lengre tid å få igjennom en melding. Spot har også bare enveiskommunikasjon mens InReach har toveis.

 

Takk, da er det InReach SE som scorer best hos meg, dekning er avgjørende. At den koster mer enn Spot er den nok verdt da ja,.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fornøyd med min jeg også. De hjemme setter pris på oppdateringer og sitter ikke klar med direktenummer til seaking'en 24 timer før jeg har planlagt å returnere til sivilisasjonen som tidligere. I stedet fikk de roet ned og under siste tur i femundsmarka fikk jeg oppdateringer på værmeldinga fremover via inreach'en. Nyttig sak dette her. Batteriet varer virkelig lenge. Spesielt om man ikke benytter seg av tracking i hvertfall. Den ser jeg ikke noe særlig poeng med uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått brukt min på et par turer nå og SE (samt explorer regner jeg med) har også et "virtuelt tastatur" som betjenes med mekaniske knapper (heldigvis ikke touch). Det lar deg skreddersy tekstmeldinger langt til fjells også uten å bruke batteri på å kjøre bluetooth og mobil-app'er.

Må si jeg er meget fornøyd med min så langt. Relativt hard bruk på to turer nå (ny gadget må jo selvsagt fikles med i ledig tid) klarte å tvinge batteriet ned fra 100% til 80% på to døgn.

Om man slår av automatisk tracking eller til og med bare slår den på for å sende en "alt ok" til ens nærmeste på kveldstid og ellers har den avslått varer batteriet fort noen uker uten opplading vil jeg tro.

Som nevnt over: Bruk tid fremfor PC-skjermen hjemme og konfigurer det som skal konfigureres. Det er ganske greit forklart i manualer og på nettsiden hvordan man går fram men det tar gjerne litt tid da enheten også skal registreres, abbonnementer må defineres (mange ulike å velge i), brukernavn og passord må lages, enheten vil utføre en selvtest opp mot delorme på om alt fungerer som det skal.

Å bytte over fra imperial til metriske måleenheter kan være greit, jeg skiftet også over fra lengdegrader og breddegrader til kartreferanser på enheten, man kan definere de to ulike kategoriene "ferdigmeldinger", linke opp mot mapshare/twitter/facebook for den som ønsker det, definere kontaktpersoner med navn, nummer og/eller e-post, lære disse opp i hvordan man kan svare på meldingene (nyttig om du vil at de skal kunne informere deg om værmeldinga fremover f.eks.). 

Jeg har kjøpt inReach. Hva valgte du når du endret fra lengdegrader og breddegrader til kartreferanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har købt din inReach SE, skal du tegne et abonnement (for en måned), pas på med at aktivere din inReach for dit abonnement begynder når du aktiverer den.

 

Jeg gjorde den fejl at aktivere min da jeg modtog den med posten (fra England = 3 dage), for at se hvordan den virker, - men nu udløber mit abonnement midt i den periode jeg skal i fjeldet ØV...!!!

 

Hvordan forlænger jeg mit abonnement, inden jeg skal afsted..???
 

Kan varmt anbefale inReach SE, fungerer fint med sms og e-mail, dog skal du først sende en sms eller e-mail til din modtager, før din modtager kan besvare din sms/e-mail.

Der er en tekst-boks, hvor du kan skrive en besked (på engelsk) til SOS international som de modtager hvis du aktiverer SOS på turen, - jeg har beskrevet der område hvor turen går til ( f.eks at jeg er i et område i Norge i perioden 1/8 til 7/8 2015).

 

Super med 3 beskeder (e-mail) og 10 beskeder (sms) du kan lægge ind på din inReach, inden du tager afsted hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har købt din inReach SE, skal du tegne et abonnement (for en måned), pas på med at aktivere din inReach for dit abonnement begynder når du aktiverer den.

 

Jeg gjorde den fejl at aktivere min da jeg modtog den med posten (fra England = 3 dage), for at se hvordan den virker, - men nu udløber mit abonnement midt i den periode jeg skal i fjeldet ØV...!!!

 

Hvordan forlænger jeg mit abonnement, inden jeg skal afsted..???

 

 

Mitt abonnement løper fra måned til måned med automatisk trekk fra kredittkort (veldig enkelt, men greit å huske å kansellere når man ikke skal på tur på noen måneder) .. men du administrerer abonnement fra brukerkontoen din. Logg inn på https://explore.delorme.com/ med det brukernavn og passord du lagde da du aktiverte den og trykk "edit subscription" under fanen "home"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er det InReach SE som scorer best hos meg, dekning er avgjørende. At den koster mer enn Spot er den nok verdt da ja,.

 

Så var det det å få ut fingeren da. Var på tur i områder uten telefondekning igjen f.uke. og gikk da selvfølgelig å tenkte på at "nå burde jeg selfølgelig hatt en sånn InReach SE i lomma".   Så nå har jeg bestilt en.  Samtidig som jeg trykket på kjøp-knappen gikk tankene til mine forfedre - som klarte seg uten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det det å få ut fingeren da. Var på tur i områder uten telefondekning igjen f.uke. og gikk da selvfølgelig å tenkte på at "nå burde jeg selfølgelig hatt en sånn InReach SE i lomma".   Så nå har jeg bestilt en.  Samtidig som jeg trykket på kjøp-knappen gikk tankene til mine forfedre - som klarte seg uten. :)

 

Det er mye man klarte seg uten før i tida, og mye man kunne klart seg uten i dag, men akkurat når det gjelder nødpeilesender/sikkerhetsutstyr tenker jeg heller på dem som ikke ble forfedre til noen/ikke kom hjem igjen ... så akkurat den ser jeg som en bra investering.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.