Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller til Fischer 109?


bo

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er ikkje om, men kor breie, det fann eg ut etter føste tur på nye ski i helga...

Platou i Bergen har nokre ganske smale, men billige, 30mm til 250,- vil desse hjelpe i det heile, eller må eg opp i 50mm ell lign for såpass breie ski? 109 er 60mm på midten..

Platou har også 50mm, men dei koster det dobbelte, og no har eg akk blakka meg på fullt skiutstyr..

Så: er 30mm hjelp i i det heile, eller bortkasta peng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gløym 30mm fellane! Litt gåing i skrått terreng på hardt underlag og du vil skønne kva eg meinar. Mine erfaringar tilseier at fellane bør dekke mesteparten av solen, iallefall midt under skia. Du kan kanskje klare deg med 50mm til ski som er 60mm under midten. Få gjerne med krokar til å feste fellane bak på skia når du fyrst investerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk!

Ser at nokre fellar har metallfeste bak, og andre berre har limen, det første er nok best, men kva erfaringar har folk utan slikt feste? Og kor mykje meir kostar det for ein ekstra metalldings?

Har sett at ein anbefaler å ikkje ha smurning på skia for at fellelimen skal sitte skikkeleg. Er det så vanskelig å få greiene til å henge? Og kva gjer ein i så fall når ein går i terreng med vekslande helling? Rekne ikkje med at folk går rundt med rensespray i sekken?

Sidan pengar er eit tema så vil eg helst ikkje ha svar av typen "to sett med fellar"... Eller er det uunngåelig? Eg vil ha både i pose og sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både selskinnsfeller og Montana sine, og begge har sittet veldig godt, uten noe feste bak på skia. Selv ved våte ski sitter de på.

En kompis av meg har Montana feller som er lengre enn skia, og festet i bak-kant med borrelås. Altså oppe på skia. Funker utmerket.

Om det løsner kan man jo legge på nytt fellelim.

Åsnes har en kortfelle variant som jeg ikke har prøvd, med egne fester som visstnok også er OK. Godt vist på Åsnes sine sider

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bo skrev:

Ser at nokre fellar har metallfeste bak, og andre berre har limen, det første er nok best, men kva erfaringar har folk utan slikt feste?

Jeg bruker 30 mm feller på mine Atomic BC ski og har foreløpig ikke følt savnet av bredere feller. Mitt argument for å velge de smale fellene var a) De var de eneste i butikken og :wink: Jeg kan beholde fellene nedover og fortsatt ha kontroll hvis jeg kommer på is.

Nå må det sies at jeg ikke går på de mest ekstreme turene, men med litt omtanke er det sjelden jeg glipper på vei oppover.

Limet har hittil ikke vært noe problem, men jeg tar med en liten boks rensespray hvis det er fare for klisterføre. Siste tur gikk jeg sammen med en som brukte kortfeller i fellelås og han hadde problemer med at fellene løsnet i løssnøen mens mine feller hang godt på helt til topps. Hadde litt grunnsmurning under, men det var ikke noe problem, og selv uten feste bak var det godt feste på hele skia. Men skal du få godt feste bak er det viktig at du tørker av skia både under og oppå og også at du etter bruk ruller fellene sammen slik at du vår riktig knekk på den bakerste delen(dvs slik at fellen naturlig ruller seg over bakenden på skia).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Er det kanskje ikkje så farlig med litt festevoks for fellelimen likevel? Det var vertfall det eg hadde håpa, at ein kan smøre for flatane og legge på fellar for turen opp. Viss ikkje så blir det jo litt mykje mas..

Og ang den borrelåspatenten, er det heimemekka greier, eller blir det levert slik? Må vel lime på borrelås på oversida av skia då? Høyrest vertfall interessant ut.

Men skal du få godt feste bak er det viktig at du tørker av skia både under og oppå og også at du etter bruk ruller fellene sammen slik at du vår riktig knekk på den bakerste delen(dvs slik at fellen naturlig ruller seg over bakenden på skia).

Vil det sei at det er vanlig å feste fellen ved å brette den rundt bakkanten av skia, omtrent som med den borrelåspatenten? Er fellane vanlegvis lange nok til dette? Mine ski er 188cm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hør nå:

Positivt med smale feller:

Billigere

Mindre friksjon = lettere å gå

Positivt med breie feller:

Bedre feste i skrått terreng og i masse løssnø

Når det er sagt;

Å gå i skrått terreng med feller som ikke dekker hele skia krever litt teknikk, men ikke noe mer enn litt logisk tankegang: Om å gjøre å ikke kante skia!

Feste av feller: Ikke tenk for mye på om du har litt smøring under skia. Jeghar brkt feller i 10 år, de fester jeg på uten å tenke over hva jeg fetser dem i, det går helt fint. Et par feller har jeg gjerne i 5 år (og da bruker jeg dem mye). Pass bare på å tørke dem godt etter bruk. Våte feller er hovedårsaken når man ikke får dem til å site. Så, hva gjør man egentlig for å få dem til å sitte best mulig? Jo, man kutter dem litt kortere(!) enn skia. Ca. 5 cm. Dette virker ikke logisk og er skummelt når man kutter dem, men de sitter veldig mye bedre. Rett og slett fordi man ikke får en momentarm oppå skia som gjør at resten av fella blir dratt av. Eventuelt kan man bruke en borrelås-variant.

Til slutt om kortfeller; kortfeller er GENIALT for tørt føre og ikke for bratt. I løssnø blir det værre

Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme ski. Bruker 50 mm og det funker til alt. Har dem ca. 5 cm. kortere enn skien. Funker til alt, henger alltid. Relativt billig og greit.

Ragnhild:

Lurer litt på bruksområdet til Åsnes kortfell. Hvilke ski har du? Bruker du fellen i stedet for smørning på kuperte turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er fortsatt litt nysgjerrig på den borrelåspatenten, har ikkje sett den typen i salg, er det eit produkt av nevenyttige fjellfolk, eller er det hyllevare? Ellers så høyrest det jo ut som om folk har ok erfaringar med å stole på limen. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellene bør være like breie som skia. Hele veien.

Hvis skia har litt timeglassform, ex 90-60-86, så bør fellene være 90 cm breie!

Så monterer du fellene (godt sentrert) på skia, bruker en skarp kniv, og skjærer bort alt som stikker utenfor sidene, og helst 1-3 mm inn . (helst skal stålkantene ikke dekkes, da blir sidegrepet dårlig.)

Fellene rakner ikke.

Hvis du bruker smalere feller enn det skia er brei, får du betydelig dårligere feste når det blir bratt. Hvis du i tillegg går på skrå oppover og må kante skia, får ikke fellene feste i det hele tatt!

Kutt fellene 5-10 cm fra enden av skia - det funker bra.

(Hvis du ikke skal gå så bratt/toppturer, eller for det meste flatt med feller, ex trekke pulk på flater, er smale feller 40-50 mm ok)

Ett annet alternativ er å la fellene gå opp bak skia, montere på 1 meter 2.5 mm nylonreim (type ryggsekkreim) i forlengelse av skifellen og skru fast en leppespenne eks( http://www.combatkit.no/products.php?g=100&p=21 ) 5 cm bak hælfestet bak bindingen. Så kan du stramme fella fast.

Denne løningen ble tidligere levert av montana, og jeg har gode erfaringer med dette festet.

I nødstilfelle, når fella er våt og det iser slik at den ikke fester seg under skia, kan du feste den med sportsteip 2-3 plasser rundt skia. Det hjelper en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss eg seie at skia mine har måla 78-60-70, altså ein del mindre timeglasforma enn 90-60-86 eksempelet til Gemajohn, har det då fortsatt like mykje å seie at fellen er kutta etter skia? Det er trass alt "berre" eit par fjellski med litt innsving dette, ikkje feite pudderplankar..

Kjem nok uansett til å lande på noko rundt 50mm, mest av prishensyn, men kanskje også litt i håp om at det ikkje skal vere altfor tungt å gå med fellane på i litt kuppert terreng. Det viktigaste er nok likevel å kunne labbe oppover fjellsidene utan glipp.

Prisen blir vel fort opp mot det dobbelte om eg skulle auke på til 70-80mm?

Kor kjøper folk forresten slikt, og kva er rimeleg å betale for 50 ell 70mm? Platou i Bergen er veldig tilgjengelig for min del, men er prisen ok? Trur 50mm montana koster 450 eller 500kr der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vits i å ha tilskjærte feller på slike ski. 50 mm. er mer enn nok. Du klarer deg sikkert bra med 30 mm. også, men hvis du skal gå mest oppover kan det være greit å ha 50 mm.

Skal du gå i småkupert terreng kan nok selskinnsfeller være en ide, da disse skal ha bedre gli enn for eksempel Montana. G3 har bakfeste, har bedre gli enn Montana, men er også noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ozzi skrev:

Det er ikke noe vits i å ha tilskjærte feller på slike ski. 50 mm. er mer enn nok. Du klarer deg sikkert bra med 30 mm. også, men hvis du skal gå mest oppover kan det være greit å ha 50 mm.

Da har jeg også kjøpt meg Fischer 109 og har tenkt å prøve dem i helga.

I Trøndelag er det stort sett bare grønne plener, så tar turen til Trysil og håper på skiføre der. Vet ikke om det blir behov for feller, men tar med mine gamel 30 mm og prøver dem viss det blir en anledning. Har tenkt å kjøpe 50 mm feller, men ikke før jeg har prøvd de gamle som har tjent meg godt til nå.

Kommer tilbake med rapport etter testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platou sine priser er helt greie.

50 mm klarer alt du klarer med disse skiene (om du ikkje er abnormt tjukk :shock: )

Ouch - følte meg litt truffet der :D

50 mm er sikkert bra på så smale ski

Men hadde du hatt feite pudderplanker på 140-40-140, DA :) måtte du hatt tilskjærte feller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal nok klare meg med litt mindre enn heilt vegg til vegg ja.

Var litt rundt i bergen i dag, Platou har Åsnes 45mm til 550, og Montana 30mm til 250. Turistforeningen og MXsport har Pomoca 45 mm til 500. 430 for medl hos dnt.

Det blir nok ein av dei på 45mm, sidan det ikkje var 50mm å finne på den runden min, viss det ikkje er nåken som har heilt grusomme erfaringar med desse merka då..

Vekta skal uansett ikkje skape dei største problema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
ozzi skrev:

Da har jeg også kjøpt meg Fischer 109 og har tenkt å prøve dem i helga.

I Trøndelag er det stort sett bare grønne plener, så tar turen til Trysil og håper på skiføre der..

Va de mæ du tenkt på me kortfellan ?? :lol:

Mine Åsnes Sondre har gitt meg en helt uventet og ubetinget ny glede på SKITUR i fjelle !

Dvs kortfellene!

De er ca 35 mm breie, og Åsnes har laget et spor framme på skiet som jeg hekter de fast i,

de er altså korte og dekker kun smøresonen /smørespennet på skiet - se her:

http://www.asnes-ski.no/skifeller2005.htm

Under null dvs. på skikkelig blåswix føre smører jeg med blåswix og går uten feller på normalt terreng.

Men alt over 0 / mykvoks/ klister - så blir det kortfeller - og jeg har da god gli - nettopp fordi fellene er såpass korte!

Det er nedigjen som er poenget her: enn så gøy å renne med ordntlig preppa glatte ski !

Det at de datt av her på en tur er min feil - fellene er drøyt årsgamle og mye brukt på skare - og limet er "borte". Driver nå og limer opp på ny.

Til fjells med bratte klyvinger bruker jeg 45 mm brede feller, kanskje i smaleste laget skal en traversere de bratteste heng, men det får duge til jeg får tak 5-6 cm selfeller...

"Grønne plener" ??

Kom dere ut folkens !

Jeg var på Omnsfjellet 830 moh idag - 5 minus og hele fjellet er dekt av 30-40 cm fin, plan (ikke drevbårat) hard skare med 5-10 cm heldekkende teppe av nyfallen nysnø

-- oh du himmelske skaper så gøy å cruise ned på !!

Nå kan jeg ikke vente med å få satt fellespor oppover Høghø /Gråfjellet eller et annet bratt fjell i Trollheimen :?:

post-511-133474409908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blei altså DNT-rabatterte Pomoca-feller 45mm på meg. Fekk prøvd dei på eit par korte turar sist helg, og det var morro, gitt! Smilte og lo heile veien opp, ingen glipp der nei, vertfall inntil det blei så bratt at det uansett ikkje var vidare behagelig å gå beint på. Å gå på skrå fungerte også greit, om ein kan akseptere å ikkje koble hjernen fullstendig ut så snart fellane er på plass..

Fellelimen forsynte seg kanskje litt vel grådig av festevoksen då eg tok fellane av, få håpe dei ikkje vert heilt meitta av voks med det første. Litt trist å sjå voksen som eg samvittighetsfullt hadde varma inn bli flerra av på store områder... Må eg til å herpe skisolen med P100 sandpapir for å få voksen til å henge, eller vil limet uansett jafse i seg ein del voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Har bare testet skiene en gang. Åsnes Breidablikk med kortfeller på 45mm.

Vassa rundt i løssnø i skogen på ved hytta. Både oppover og nedover. Satt mer enn godt nok oppover lia i løsnø.

Men gli var jo helt fraværende da. Skal kappe de lit på lengde. Fikk faktisk litt ising bakerst på de så noe slike fellevoks skal testes neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.