Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med baby


Jeanette93

Anbefalte innlegg

På sensommern har vi  planer om å sykle rallarvegen, og sove i telt 3-4 dager. Derfor tenkte jeg å begynne å trene på å sove i telt med sønnen min på 9 mnd ganske snart! Blir nok mange overnattinger i fjellet i løpet av sommeren, så håper dette går bra  :-D

 

Hva er deres beste tips? (Alt fra utstyr til rutiner og soving)

Del gjerne erfaringer fra egne turer med barn/baby :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg vet det ikke er helt det du spør om, men jeg drister meg til å si det likevel.

 

Det er 12-13 år siden jeg syklet rallarveien sist, men det var i alle fall da ganske dårlig veikvalitet i enkelte partier. Vær forsiktig så du ikke rister hjernerystelse eller nakkeskade på ungen. Jeg ville i alle fall unngått nedkjøringen fra Myrdal til Flom med en ettåring sittende i tilhenger eller barnesete. (Liggesete i vognen vil hjelpe, men likevel bør man unngå alt for mye risting.)

 

Kos dere med teltingen. Det har jeg nemlig ingen betenkeligheter med :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen Eksilbergenseren :) Vi har belaget oss på å bruke litt ekstra tid i hensyn til veikvaliteten, og kommer til å gå mye. Skal også ha med ei jente på 4, som skal sykle selv, så det blir nok mye pauser og lavt tempo :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt om sommeren er gøy for små krabater, for her nord blir det jo ikke mørkt om natta. Altså er det ikke natt, men dag. Og da må man jo krype rundt i teltet å ha det gøy uansett hvor trøtt man er. Ikke alltid like moro for trøtte foreldre. Men så lenge det blir mørkt om natta har det vært lettere å få krabatene til å sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok kjempefint. Så lenge dere har godt tid og har med nødvendig utstyr, så blir dette en opplevelse for dere alle sammen.

 

Mye av tips og gode råd er nevnt i denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/36073-soving-i-telthytte-uten-barneseng-tips/

 

Som nevnt både der og i denne tråden, kan utfordringen være å få ungen til å sovne. Nå er jo også unger forskjellige. Jeg har innimellom hatt med meg niesa mi på tur. Hun er ikke turvant, men hun er et A-menneske som som gjerne vil legge seg om kvelden og sovner raskt. Det ser ikke ut til å bety noe at det er lyst, at omgivelsene er uvante eller at mamma og pappa er borte. Min datter, derimot, kan hode det gående en evighet, både hjemme og på tur. Hvis været er bra, går jeg ofte ut av teltet sånn at hun ikke har noen å prate med, men ganske ofte er det lite hensiktsmessig. Da har jeg funnet ut at det som fungerer best er rett og slett å legge meg ned og slappe av. Har blitt noen lurer på den måten, og innimellom har det blitt skikkelig lange netter også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt om sommeren er gøy for små krabater, for her nord blir det jo ikke mørkt om natta. Altså er det ikke natt, men dag. Og da må man jo krype rundt i teltet å ha det gøy uansett hvor trøtt man er. Ikke alltid like moro for trøtte foreldre. Men så lenge det blir mørkt om natta har det vært lettere å få krabatene til å sove

Det er nok dette som er min største bekymring ja! Det blir litt mørkere rundt 23 tiden her (Nord-trøndelag), men ikke helt mørk. Får smøre meg med tålmodighet å håpe på det beste..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok kjempefint. Så lenge dere har godt tid og har med nødvendig utstyr, så blir dette en opplevelse for dere alle sammen.

 

Mye av tips og gode råd er nevnt i denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/36073-soving-i-telthytte-uten-barneseng-tips/

 

Som nevnt både der og i denne tråden, kan utfordringen være å få ungen til å sovne. Nå er jo også unger forskjellige. Jeg har innimellom hatt med meg niesa mi på tur. Hun er ikke turvant, men hun er et A-menneske som som gjerne vil legge seg om kvelden og sovner raskt. Det ser ikke ut til å bety noe at det er lyst, at omgivelsene er uvante eller at mamma og pappa er borte. Min datter, derimot, kan hode det gående en evighet, både hjemme og på tur. Hvis været er bra, går jeg ofte ut av teltet sånn at hun ikke har noen å prate med, men ganske ofte er det lite hensiktsmessig. Da har jeg funnet ut at det som fungerer best er rett og slett å legge meg ned og slappe av. Har blitt noen lurer på den måten, og innimellom har det blitt skikkelig lange netter også. :)

Vi bor landlig til så vi skal prøve oss på en "skogstur" rett bortom hjemmet først, så det er bare å spasere bortover om det er noe vi har glemt :-)

Jeg har tenkt på dette med liggeunderlag, er det best med luft eller skum til så små barn? 

Høres ut som din datter er ganske lik sønnen min, uansett hvor trøtt han blir, kan han holde på leenge før han sovner.. Men han sover utrolig godt i vogn, så jeg håper teltingen kan gi noe samme opplevelse ettersom dette også er ute. 

 

Kjempenyttig link! Tusen takk :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at han fortsatt er såpas liten: Sovner han i bæretøy og/eller vogn (antar sykkelvogna kan trilles)? I så fall kan det kanskje være en ide å la ham sovne slik, og deretter flytte inn i teltet. 

 

Jeg tror ikke madrassen betyr noe, og sikkert greit å bruke vognposen som han er vant til som sovepose. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at han fortsatt er såpas liten: Sovner han i bæretøy og/eller vogn (antar sykkelvogna kan trilles)? I så fall kan det kanskje være en ide å la ham sovne slik, og deretter flytte inn i teltet. 

 

Jeg tror ikke madrassen betyr noe, og sikkert greit å bruke vognposen som han er vant til som sovepose. 

 

Lykke til!

Han sovner i både bæremeis å sykkelvogn, så det skal absolutt prøves! :)

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med gutta på 3, 3 og 1 med på noen teltturer nå. Erfaringen er størst med de 2 eldre gutta, men der gjelder det å få roet dem ned fra turne rundt i telt modus. Beste er å legge seg mellom dem og late som man sover. Skjer jo at jeg sovner. Minste på 1,5 år som er vant med å sove i grindsenga er det litt verre med. Best er det med vogna, ellers må jeg nesten ligge å holde han fast til han sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på telttur med vår sønn siden han var liten. Ene gangen dro vi opp i bymarka her vi bor og har aldri tenkt så mye over rutiner. Etter en god spasertur så blir barna som regel sliten og faller til ro rundt bålet, og sover da godt innen rimelig tid. Men tidspress har vi aldri hatt.

Vi kunne vandre rundt sene kvelder og møtte andre som også var på tur som bare smilte. Vi snakket mye om naturen og det vi så. Og lagde eventyr om troll og tusser, og kunne sitte og fortelle ene historien etter den andre med full fascinasjon fra den minste.

En annen gang la vi til soveposen utenfor teltet ved bålet og lå og så opp mot stjernene og nordlyset. Helt fantastisk! :)

Nå har gutten blitt større og vi stresser fremdeles ikke med hverken det ene eller det andre. Minnene er der enda og de er verdifulle ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på telttur med vår sønn siden han var liten. Ene gangen dro vi opp i bymarka her vi bor og har aldri tenkt så mye over rutiner. Etter en god spasertur så blir barna som regel sliten og faller til ro rundt bålet, og sover da godt innen rimelig tid. Men tidspress har vi aldri hatt.

Vi kunne vandre rundt sene kvelder og møtte andre som også var på tur som bare smilte. Vi snakket mye om naturen og det vi så. Og lagde eventyr om troll og tusser, og kunne sitte og fortelle ene historien etter den andre med full fascinasjon fra den minste.

En annen gang la vi til soveposen utenfor teltet ved bålet og lå og så opp mot stjernene og nordlyset. Helt fantastisk! :)

Nå har gutten blitt større og vi stresser fremdeles ikke med hverken det ene eller det andre. Minnene er der enda og de er verdifulle ❤️

Åhh det hørtes jo helt fantastisk ut! :) På tur med barn er det fint å ta det med ro å bare nyte natur å selskap, gleder meg til mange fine turer som du beskriver! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.