Gå til innhold
  • Bli medlem

Lys og vann


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

To spørsmål:

1. Hvordan oppevarer dere vannet nå som det er kald ute, for å ungå at det fryser?

2. Hva bruker dere til å lyseopp inni teltet? (hodelykt, stearinlys, maglite...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Drikkeflaska i snor rundt halsen, slik at kroppstemperaturen hindrar frost. Forsvarets feltflasker fell godt inntil kroppen.

2. Stearinlys veltar lett. Kan hengast i ståltråd frå taket utan at eg har prøvd det noko særleg. Det finnst nokre små lykter for stearinlys som også er berekna til opphenging, litt mindre brannfarlege enn stearinlys, men bør uansett ikkje brukast utan konstant tilsyn. Hovudlykt er nok det mest brukte. Dei fleste vil klare seg med ei rimeleg diodelykt med 3-5 lysdiodar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Angående vann så er det opplagte svaret Termos. Drikkeflasker som ikke holder varmen er bare bortkastet kroppsvarme på lange og kalde vinterdager, evnt. netter. Og det er vel oppbevaring over natta i teltet du mener.( Ha heller varmt vann og putt i snø for å få det lunket hvis du er veldig varm mens du er ute å går. Generelt er det ikke å anbefale å drikke for mye kaldt vann på vinteren.) Mange vil varme opp vann til frokost kvelden før, bruke dette vannet om morgenen, og deretter varme mer vann for resten av dagen. Noen legger termosen i soveposen for at den skal miste minst mulig varme over natten. Det synes jeg ikke nødvendig, og bruker heller litt ekstra varme istedenfor risikoen med å få soveposen bløt. "Soveposen blir ikke våt!" er et godt prinsipp som jeg tror Nils Faarlund var den som først formulerte

Et annet tips til oppbevaring av vann i teltet over natten (hvis du finner en bekk eller overvann feks) så er det ikke dumt med en av de vantette pakkposene som er laget til padling, de kan fylles med vann og det skal litt til for at frysing blir et stort problem, men det kan det selvsagt. Vurder forholdene, men jeg synes dette er en veldig grei måte og bruker den så ofte som mulig. Du for mye vann med deg inn i teltet, og det er behagelig når uværet raser og det blir hviledag. Da er det jo ofte også mildt vær i mye av Norge som gjør at tempratur ikke er noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kaldt er det lurt å ha med drikkeflasker med stor åpning (lettere å fylle uten å søle) og som tåler en del varme. Hvis du da heller på varmt vann før du legger deg, skrur godt igjen, og legger de i soveposen, har du både varmeflasker og rikelig med lunkent vann til morgenkaffen. Pleier å ta med en liten termos også, men det blir for tungt å bare ha termoser med, syns jeg.

Lys: bruker bare en liten diodehodelykt. Tar kanskje med et kubbelys hvis jeg skal ligge i leir i flere dager, for å spare batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte primært på drikkeflaske lett tilgjengeleg under forflytting når eg føreslo flaske i snor rundt halsen. Litt tungvindt å hente fram termosen frå sekken kvar gong ein skal ha i seg nokre dropar. Viktig å drikke ofte og passe på væskebalansen på vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker camelpack med foret slange festet inne på kroppen. Ifm teltlys frarådes ovenfornevnte teltlykter med stearinginnsats. Disse er hyggelige i teorien, men med litt romstering og vind har man stearingørr over alt. Kjøpte en liten teltlykt på xxl tror jeg. Liten, kjekk ledsak til å henge opp i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys: Diodelampe eller liten Maglite. Finnes også gasslamper med glødenett, disse avgir også varme og er hyggelige å ha i teltet :cry:

Vann: Smelter snø og lagrer vannet i termosen som jeg legger ved beina på soveposen, blir varmt og godt der da! Ellers så har jeg vannflasker med karabinkrok som er festet på sekken til drikke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.