Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna tur/vandringbukse


Mizzy

Anbefalte innlegg

På jakt etter nye turbukser til hele familien. Medelev, far og gutt på 11. Skal gå for Norrøna denne gangen og står mellom Svabard flex1, bitihorn og falketind. Noen som har erfaring med disse?

Tenker først til sommer/høst bruk. Så må tåle alt fra varme, til dager med regn og vind.

Passform og funksjonalitet er også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Svalbard flexbukse. Fin bukse, men jeg synes den er litt varm til sommerbruk - savner utlufting / lange glidelås i siden.

Til de varmere dagene foretrekker jeg Finnskogen Hybrid, meget behagelig og god lufting.

Har også en eldre Falketind dri3 bukse - meget lett og tett - men noe klam i varmt vær.

Ikke lett å finne noe som passer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har reservebukser om jeg ikke finner noe annet. Er fornøyd med lundhags, men synes den til tider kan bli litt kald.. Så kanskje Svalbard blir den rette. Er litt skeptisk til softshell, men kanskje jeg skal prøve den. Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard Flex1 er ei fin allroundbukse, men som Steinar sier kan den bli litt varm på de fineste sommerdagene. Du kan jo ha med en shorts for de dagene. Svalbard Flex1 er ikke vanntett, men den tåler noen regndråper uten at du blir våt. Til gjengjeld tørker den veldig fort, og den puster mye bedre enn ei skallbukse,

Min favorittbukse til turer i tørt og ikke for kaldt vær er Norrøna Fjørå - den er lett (tynnere enn Svalbard), har veldig god lufting og er god å gå i. Men den er heller ikke vanntett. Vanntette bukser blir fort alt for klamme i tørt vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da fant jeg ikke fjørå sin damemodell der jeg skulle kjøpe. Så nå er jeg litt usikker. Liker ikke at lomma ligger på låret på den ene eller baklommene på den andre.. Dette blir ikke lett, synd ikke Norrøna har flere modeller å velge i. Finnskogen hybrid er unisex og finnes bare i grønn, så blir for maskulin. Kjedelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard Flex er en fenomenal bukse året rundt, med unntak av de varmeste dagene på sommeren. Ikke vanntett, men veldig komfortabel til de fleste forhold. Har også Fjørå og liker den godt til "treningsturer" og turer med høyt aktivitetsnivå, men foretrekker Svalbards lommeløsning. Lommene på Fjørå er litt upraktiske, syntes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan på det varmeste anbefale deg Trollveggen dri3. Selv bruker jeg den året rundt, men den blir selvsagt litt i varmeste laget på hete sommerdager. Genialt glidelåssystem som gjør det enkelt å regulere temperaturen, samt at det gjør toalettbesøk mer komfortabelt i ruskevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Svalbard heavy duty. I utgangspunktet en temmelig varm og svært solid bukse. Men atkket være lange ventilasjonsglidelåser på sidene så egner den seg til alt bortsett fra shortsvær. Svalbard Mid er tross navnet temmelig tynn, og egner seg ikke på vår og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjjjjj.. Jeg kjøpe Falketind flex1 og ser nå ut som den dessverre blir for kald for den planlagte turen :( Noen som vet? Planer om Galdhøpiggen førstkommende helg ;)

Passformen var dog perfekt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på været...
Men Galdhøpiggen uansett årstid bør man være kledd for høyfjellet. Omså du velger falketind buksa så ville jeg hatt en skikkelig skallbukse i båkhånd. Samme med dunjakke, etc etc. Alt kommer an på hvor fjellvant man er og generell erfaring. Turen kan bli en påsketur, men været kan skifte fort og du kan få full snøstorm. Er enda tidlig i fjellet.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falketindbuksa med ull/fleece under burde gå greit, så lenge du har gamasjer. Regnbukse (om du ikke velger å gå i vann/vindtett bukse) bør også være med. Impregner fjellstøvlene grundig. Dunjakke er lurt å ha med. Vindvotter også. 

 

Dunjakka kan vel komprimeres? Får plass til dunjakka i 35-literssekken min på dagsturer på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle de omtalte Norrøna buksene (jada, Norrøna fan!)

For en tur på Galdhøpiggen ville jeg valgt falketind flex eller fjørå i oppholdsvær. 

Meldes det dårlig vær, så velger jeg Trollveggen dri3 eller Falketind gore-tex.(hvis kald, med longs under)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.