Gå til innhold
  • Bli medlem

Finske kart i Qgis


Anbefalte innlegg

Annonse

Danmark er også like unik. Og Sverige kjem etter.

Kva målestokk lasta du ned? Utan å ha studert sida meir enn overfladisk, ser det ut til at det er eigne lag tilpassa ulik målestokk. I utgangspunktet kan det vera lurt å laste ned for den målestokken du har tenkt å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har använt data från samma källa (men inte samma område) utan problem. Det ser ut som om rastret är i fel upplösning. Om du inte hittar en lämpligare upplösning fungerar kanske vektordatan bättre? Jag har använt terrängkartan för 1:100000 (vektor) tillsammans med höjddata som jag köre hillshade på. Blev bra men jag hittade ingen mall så det blir ju lite extra jobb med att definiera hur allt ska se ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har använt data från samma källa (men inte samma område) utan problem. Det ser ut som om rastret är i fel upplösning. Om du inte hittar en lämpligare upplösning fungerar kanske vektordatan bättre? Jag har använt terrängkartan för 1:100000 (vektor) tillsammans med höjddata som jag köre hillshade på. Blev bra men jag hittade ingen mall så det blir ju lite extra jobb med att definiera hur allt ska se ut.

Kan du gi meg en link til vektorkartene? På linken (https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta?lang=en) jeg skrev over, fant jeg ingen vektorkart, så jeg har kanskje ikke lett på riktig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er fleire alternativ med vektorar på sida du har oppgjeve. Eg valgte svensk tekst, og då er det i alle fall Terrängdatabas, Terrärrengkarta 1:100 000, Terrärrengkarta 1:200 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som afe säger så finns det flera alternativ. I stort sett är det de som det inte står raster på. Jag har använt topographic map i skala 1:100000 och den finns även i skala 1:250000 om du vill ha det lite mer överiktligt. Namnen på objekten var dock på finska men för det mesta gick det fint att gissa vad som ska vara vad när man ser hur de ser ut (lite hjälp av google translate underlättade).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg fått sett på 1:50000 raster. Og det såg greit ut når eg zooma inn, men det er nok ein kartografi som fungerer betre på trykk enn på skjerm. 5-meters høgdekoter og utstrakt bruk av tett skravur er ikkje det beste utgangspunktet for god skjermkartografi i så små målestokkar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg fått sett på 1:50000 raster. Og det såg greit ut når eg zooma inn, men det er nok ein kartografi som fungerer betre på trykk enn på skjerm. 5-meters høgdekoter og utstrakt bruk av tett skravur er ikkje det beste utgangspunktet for god skjermkartografi i så små målestokkar.

Nei du har nok rett i det, det blir mye tett i tett med raster. Nå har jeg vært inne og lastet ned vektorkart. Men når man skal åpne dem i Qgis, kommer det opp ca 100 valg.

Jeg velger "Legg til vektorlag" (i menyen rett over "Legg til rasterlag"), deretter kommer det opp et valg. Kildetype er "Mappe" siden jeg har lastet ned en zipfil, som når jeg pakker den ut inneholder masse filer i en mappe.

Så må jeg velge "Koding" og her er masse valg (over 100). Standard er at den står på "System", men det er kanskje feil, som sagt over 100 valg.

Under "Kilde" er det et valg på "Type" og fire valg: "UK.NTF2", "US Sensus/TigerLine", "OpenFileGDB" og "Arc Info Binary Coverage".

 

Så jeg lastet inn på standardvalgene, men det så ikke riktig ut. Deretter klikket jeg bort noen lag, og da fikk jeg inn vannene som grønt, reten er hvitt.

post-11221-0-51780200-1433340506_thumb.p

post-11221-0-64100300-1433340530_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er no jobben byrjar, for du sjølv definere korleis kvart einaste tema i kartet skal teiknast.

Det er derfor raster er så enkelt, forutsatt at det finnst raster som passar for formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag behövde inte all info så jag har inte identifierat alla lager men jag konstaterade iaf att Viiva är linjer, Alue ytor och Piste punkt data men det ser du ju på legenden också. VesiViiva är bäckar, VesiAlue sjöar och liknande, TieViiva vägar, KorkeusViiva är höjdkurvor, SahkoLinja tror jag är elledning, SuojmesaRaja tror jag är småvägar eller stigar, SuojaAlue och SuojeluAlue verkar vara olika typer av skyddsområden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jag behövde inte all info så jag har inte identifierat alla lager men jag konstaterade iaf att Viiva är linjer, Alue ytor och Piste punkt data men det ser du ju på legenden också. VesiViiva är bäckar, VesiAlue sjöar och liknande, TieViiva vägar, KorkeusViiva är höjdkurvor, SahkoLinja tror jag är elledning, SuojmesaRaja tror jag är småvägar eller stigar, SuojaAlue och SuojeluAlue verkar vara olika typer av skyddsområden."

 

 

Det jeg mente var når jeg fikk opp valgene i Qgis og skal laste inn vektordataene. Se vedlegg av screenshots!

post-11221-0-46812400-1433350033_thumb.p

post-11221-0-18657000-1433350035_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är osäker på hur mycket som är fritt (har blivit bortskämd med tillgång till licenser). Översiktskartan på 1:250000 släpps i alla fall fritt i vektorformat första juli http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Oversiktskartan/

Annars är geodataportalen ett bra ställe att leta på, men den fria datan där är kanske mindre relevant, även om där finns en del kul https://www.geodata.se/GeodataExplorer/index.jsp?loc=en

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kan vente til over nyttår, er det meir kart å hente i Sverige http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-pa-Lantmateriet/pressmeddelande-lantmateriet-slapper-smaskalig-kartinformation-fri/

Legg du inn eit filter på høgdekurvene omlag slik: NOT "HØYDE" % 20 får du redusert ekvidistansen til 20 meter. "HØYDE" må du sjølvsagt bytte ut med den eigenskapen som har høgdeverdien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jag var inne på https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta?lang=sv och valde där att ladda ner terrängkartan 1:100 000 i formatet Esri Shape. Laddar sedan upp mappen via "lägg till vektorlager" i QGIS, den plockar upp alla lager men resultatet blir inte riktigt vad jag hoppats på...56eef24bad455_Skrmklipp.PNG.7694d829a07f

Lagren är inte alls rätt kodade. Läst inläggen ovan och där ser det ut som om ni bara lagt till filerna och sedan har det sett bra ut i Qgis. Finns det någon fil man kan ladda upp för att koda lagren så att de visas rätt i Qgis? Var hittar man legenddokumentet som visar vad de olika lagren betyder, min finska är för dålig för att jag ska kunna läsa ut det..Tacksam om någon kan ge lite tips/vägledning hur gå vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, tyværr ær det inte bara att lægga till de finska lagren eftersom de dels hamnar i bokstavsordning och inte i någon logisk ordning och dels får slumpvisa færger istællet før något som går att tolka.

Børja med att avmarkera alla lager utom de grundlæggande lagren som ær identifierade ovan "VesiViiva är bäckar, VesiAlue sjöar och liknande, TieViiva vägar, KorkeusViiva är höjdkurvor, SahkoLinja tror jag är elledning, SuojmesaRaja tror jag är småvägar eller stigar". Høgerklicka på dessa ett efter ett, vælj Properties -> Style och definiera utseendet så att det ser ut som du vill. Nær du har gjort detta børjar du ha en anvændbar karta.

Behøver du mer æn de grundlæggande lagren kan du førmodligen gissa vad de flesta andra førestæller med hjælp av en kombination av google translate och att jæmføra form/position med existerande kartor øver området. Sæg gærna till om du identifierar några fler anvændbara lager. Spara gærna i filer med några olika namn eftersom QGIS ibland crashar nær filerna blir stora och om du har otur kan den senaste sparningen bli korrupt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Johanna, avmarkera allt och klicka i ett lager ett efter ett är som du skrev sättet att hantera det. Nu är jag ny i QGIS men använt Arcmap lite och då kunde man skapa en fil (LYR) som hade alla inställningarna hur lagren skulle visas. Kunde då ladda upp den och direkt få lagren i rätt färg etc... Saknar det för detta material. Hade varit smidigt.

Ska titta lite vidare och översätta lite ord. Skulle vara bra att ha en riktig variant av kartan brevid så att man kunde kontrollera emot för att se hur den borde se ut sen när man är färdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 21.3.2016 at 21.02, freppe skrev:

Tack Johanna, avmarkera allt och klicka i ett lager ett efter ett är som du skrev sättet att hantera det. Nu är jag ny i QGIS men använt Arcmap lite och då kunde man skapa en fil (LYR) som hade alla inställningarna hur lagren skulle visas. Kunde då ladda upp den och direkt få lagren i rätt färg etc... Saknar det för detta material. Hade varit smidigt.

Ska titta lite vidare och översätta lite ord. Skulle vara bra att ha en riktig variant av kartan brevid så att man kunde kontrollera emot för att se hur den borde se ut sen när man är färdig.

Hei, fikk du til med kartet i Qgis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.