Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard alene


Anbefalte innlegg

I juli drar jeg til Svalbard i 11 dager for å forberede for en lengre (sponset) tur i samme område vår/sommer 2016/17. Målet da er å gå på tvers av Spitsbergen enten fra Kapp Payer eller Agardhfjellet til Kapp Linné. Jeg vet ikke om en slik tur er gjort før? I luftlinje er det ikke allverdens avstander (ca 197km respektive 125km), men en større utfordring, slik jeg ser det, er isbreer og vinter på østkysten og vanskelig snøfattig terreng jo lenger vestover du kommer. Turen i år er forberedelser og testing av utstyr og teknsike (sikrings)løsninger. Vekt på sekken, inkl. våpen ligger på rundt 45 kg.

 

En bekymring er isbjørnen. Våpen, signalpenn og snublebluss er jeg godt kjent med. Jeg har teltet alene på Svalbard tidligere og har kjent på bjørneskrekken. Men da var det bare få dager og mangelen på (god) søvn utgjorde ingen større utfordring. Denne gang blir det elleve dager og jeg lurer på om noen har gode tips til å få en adekvat søvn/hvile i telt alene på Svalbard? Blir man noengang vant til isbjørnfaren når en ferdes alene i arktiske områder?

 

Neste bekymring er isbreer. Jeg har gått på isbre før og har grunnleggende kunnskap om isbreer og hva jeg skal være obs på. Men all informasjon jeg finner (bøker, internett osv) om emnet omhandler sikring i taulag. Det beste er så klart å unngå isbreen, men hvis en ikke har noe valg, hvordan sikrer en seg best alene på isbre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det er forholdsvis trygt å følge bre-elver.

En gang vasset jeg til midt på låret, i slush på bre, ganske lenge. Regnet med at det var trygt da :)

Er du trøtt så sovner du likevel....

Har fått lånt meg hund av og til, men da er det greit med pulk (mtp hundemat), da slipper du all rigging med snublebluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det med vilje at du har 45 kg på 11 dager, eller er det så mye utstyr du må teste?

Hva trenger du å teste egentlig, som du ikke kan gjøre hjemme?

 

Gode spørsmål. Turen opp nå i juli er for å forberede en lengre tur til neste år. 45 kg er inkl våpen, som alene veier ca 4 kg med ammunisjon. Det blir fort tungt når du skal ha med mat for 2, kanksje 3 uker. I tillegg kommer sikringsutstyr som snublebluss, satelittelefon, siganlpenn/signalpistol. Ekstra primus, ekstra teltstenger, klær... osv osv, det blir fort mye utstyr å dra på.

Jeg har ikke nok erfaring til lange turer på Svalbard og trenger bla å teste hvor mye klær og utstyr jeg må ha og hva jeg evt. kan la ligge igjen hjemme. Men like viktig for meg er å teste er hvor mye jeg klarer å bære og hvor langt. Dette blir helt avgjørende for om jeg skal kunne planlegge og (forhåpentligvis) gjennomføre en lengre tur på tvers av Svalbard senere.

Breelver er et godt tips og som du sier, hvis vann kan renne der, så skal det nok litt til for at jeg trår gjennom en snøbro eller ned i en bresprekk.

Ang. hund, så har jeg tenkt tanken selv også. Men jeg vet ikke hvor mye mat en hund kan bære i kløv selv (jeg har liten erfaring med hunder), men neppe for to-tre uker vel? I så fall blir det enda mer vekt å dra på for meg. Pulk er ikke mulig på vestkysten på sommeren. Det er jo også litt av hensikten med mitt lille ekspedisjonsprosjekt; å gå på tvers over skiftende føreforhold.

Takker for svar. Kom gjerne med flere innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mye revolver, ca 1,1-1,4 kg.

Jeg hadde nok ikke giddet å dra på ekstra primus på "sommertur", rep.sett og god primus bør holde. Dessuten er det ikke lengre unna sivilisasjonen en at du kan gå etter hjelp selv hvis alt svikter.

Det er nok flytende vann på breen så du dauer ikke av tørst, men kanskje du blir lei av kald frysetørret mat.

I verste fall får du fyre med drivved :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fortsette, glem ekstra teltstenger, ta med et eller 2 skjøtestykker evt et par ekstra ledd. Klær, du har kanskje sett hva jeg har skrevet i tidligere poster. Et par tykke sokker og tørt ullsett til å ha i leir, en fleecejakke/ullgenser, muligens en liten dunjakke, ellers lue, buff votter etc da er du i mål. i volum bør ikke klærne pakke mer enn 2-4 liter.

signalpenn/pistol, for hva egentlig? Har erfart diverse +/- med dette mot isbjørn, og helikopteret har lokalisert deg for lenge siden med termisk/lysforsterkning før du rekker å skyte/varsle....

Mat i sekken din for 3 uker blir for mye for både deg og hunden.

Blir det ski på breen? Du må ha 2 par forskjellige sko da?

Evt bruke forsvarets bindinger på fjellskoene, stort sett bruker du skiene som truger likevel og breene er så slakke at det ikke blir noe telemark-kjøring nedover :D 

 

Kommentaren om mat gjelder hundemat... det blir for tungt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne ca 500 g tørrfor pr dag som utgangspunkt for en hund. Tørrfor for 21 dager blir da 10,5 kg.

En godt trent hund vil klare å bære omkring 1/3 av sin egen vekt i kløv. En hund på rundt 30 kg vil da bære ca. 10 kg, altså omtrent sin egen mat for tre uker. Kløven blir naturligvis lettere for hver dag som går og etter noen dager kan kanskje hunden overta noe av din vekt og dermed avlaste deg noe.

Du trenger selvfølgelig litt tilleggsutstyr til hunden som kjetting til å forankre om natten, skål til mat og drikke, potesokker hvis den blir sårbeint, førstehjelpsutstyr osv. Det utgjør fort et par kg og kløven veier litt den også, men det er ikke snakk om mange kg. Det er dermed ingen umulighet å få til denne turen med kløvhund om du ønsker. Fordelene er selvfølgelig at hunden vil være svært godt selskap og den oppdager trolig isbjørn lenge før du gjør det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på at hunden alltid vil oppdage bjørnen før deg, men at hunden vil oppdage den først når du sover i telt, det gjør den :hmm:

Det er flere ganger jeg har oppdaget bjørn før hundene, men det har med at menneskene aktivt ser etter bjørn.

 

Opplevde en gang at 2 hunder vi hadde med oss hadde kjempefokus, og bjeffet, på en isbjørn et godt stykke unna, plutselig kom det en annen isbjørn opp bak en høyde, knapt 30-40 meter unna hunden, akkurat da tror jeg at det kom en brun klatt ut av rumpa på hunden... vi som så på dette holdt på å le oss i hjel av den stakkars hunden som ble så skremt :D

Vi mennesker visste at det var mye isbjørn her og fulgte mye med (dette var nede ved Hornsund), vi så vel 5-6 bjørner på en gang på det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du nok spare inn en god del om du ikke planlegger å starte krig.

 

Ja, vet. Jeg vil nok vurdere grovrevolver på neste tur. Det er flere år siden jeg var aktiv med pistol og revolver, og for øyeblikket har jeg ikke lisens for revolver. 357 Magnum er grovt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fortsette, glem ekstra teltstenger, ta med et eller 2 skjøtestykker evt et par ekstra ledd. Klær, du har kanskje sett hva jeg har skrevet i tidligere poster. Et par tykke sokker og tørt ullsett til å ha i leir, en fleecejakke/ullgenser, muligens en liten dunjakke, ellers lue, buff votter etc da er du i mål. i volum bør ikke klærne pakke mer enn 2-4 liter.

signalpenn/pistol, for hva egentlig? Har erfart diverse +/- med dette mot isbjørn, og helikopteret har lokalisert deg for lenge siden med termisk/lysforsterkning før du rekker å skyte/varsle....

Mat i sekken din for 3 uker blir for mye for både deg og hunden.

Blir det ski på breen? Du må ha 2 par forskjellige sko da?

Evt bruke forsvarets bindinger på fjellskoene, stort sett bruker du skiene som truger likevel og breene er så slakke at det ikke blir noe telemark-kjøring nedover :D 

 

Kommentaren om mat gjelder hundemat... det blir for tungt

Ekstra telstang er kanskje greit når alle stengene er like (slik det er på teltet jeg har med denne gang), men på telt hvor det er forskjell i lengden er sikkert ett ekstra ledd og et par skjøtestykker bedre. Når det gjelder klær syns jeg det er viktig å ha minst ett sett tørt ullundertøy og fleece el. pakket i vanntett pose. På sommerstid er det vel ganske mye vannføring i bekker og elver? Sist jeg var der var det plent umulig å unngå å krysse bekker. Da blir en ofte bløt. Men ja, hva jeg skal ha med av klær må jeg bruke en del tid på å planlegge nøye. Liten vits å dra med seg mer enn nødevendig, men enda verre å ha med for lite?

Når det gjelder signalpenn/pistol i denne sammenhengen, så forstår jeg det slik at det er mest for å skremme bjørn, ikke så mye å varsle ved uhell/ulykke? Men jeg har aldri møtt bjørn selv og prøver bare å være best mulig forberedt. En signalpenn veier lite og jeg syns det høres fornuftig ut med lys og lyd mot bjørnen før den kommer for nærme. I motsatt fall må jeg skyte varselskudd og da ser jeg for meg at den kanskje ikke blir redd nok og jeg blir tvunget til å skyte mot den. Jeg vil aller helst ikke komme i en situasjon hvor det bare er få meter mellom meg og en bjørn :(

 

På isbreen bruker jeg stegjern. Valgte det denne gang pga liten plass og lav vekt. Men ski skal jeg vurdere på neste tur, særlig om jeg velger å gå helt fra Kapp Payer hvor det er mye snø og isbreer. Men ski + skisko veier det også, så det blir en vurdering. Jeg må prøve meg litt frem på dette området.

Takk for tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne ca 500 g tørrfor pr dag som utgangspunkt for en hund. Tørrfor for 21 dager blir da 10,5 kg.

En godt trent hund vil klare å bære omkring 1/3 av sin egen vekt i kløv. En hund på rundt 30 kg vil da bære ca. 10 kg, altså omtrent sin egen mat for tre uker. Kløven blir naturligvis lettere for hver dag som går og etter noen dager kan kanskje hunden overta noe av din vekt og dermed avlaste deg noe.

Du trenger selvfølgelig litt tilleggsutstyr til hunden som kjetting til å forankre om natten, skål til mat og drikke, potesokker hvis den blir sårbeint, førstehjelpsutstyr osv. Det utgjør fort et par kg og kløven veier litt den også, men det er ikke snakk om mange kg. Det er dermed ingen umulighet å få til denne turen med kløvhund om du ønsker. Fordelene er selvfølgelig at hunden vil være svært godt selskap og den oppdager trolig isbjørn lenge før du gjør det selv.

Åja, den kan bære såpas mye, ja? Det visste jeg ikke. Men da er jo det klart noe jeg bør vurdere på en senere tur. Jeg liker særlig det at en hund er mer oppmerksom på lukt og lyder enn meg, så det vil jo helt sikkert være økt sikkerhet å ha med hund. Men som "kav" nevner, så skal en nok ikke stole blindt på at hundene oppdager i tide de heller. Det er vel uansett ikke anbefalt å telte uten snublebluss rundt teltet, hund eller ikke? Det beste er vel å være flere og sitte på bjørnevakt? Men jeg trives best alene på tur og har best erfaring med det. Med flere så er det mer hensyn å ta og det blir fort forskjell på hvor mye hver enkelt ønsker og vil presse seg med vekt og dagsetapper. Da blir det nødvendig å tilpasse seg det svakeste ledd...

Hvordan er det å få lånt hund der oppe? Dyrt? Forsikringer? Er det stor forskjell på hunders personlighet og temperament? Ting jeg bør være oppmerksom på (blant annet å sikre at de ikke stikker av osv?) Jeg har ikke mye erfaring med hunder og vertfall ikke type brukshund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig vanlig tur å gå. Går mange slike hvert år med ulike guide firma. Er ingen problem å holde seg unna vanskelige breer på denne turen. 

 

Om du kjenner på bjørnefrykten er hund en veldig god investering så lenge du vet at den larmer på bjørn. 

 

Signalpistol er et must da den fungerer mye bedre for å skremme bjørn enn rifleskudd. 

 

Har selv møtt bjørn som ikke lot seg skremme av 70 signalskudd, men i de fleste tilfeller går det greit å skremme de vekk. Problemet dukker opp om den buser inn ileiren din mens du sover. Snublebluss fungerer ikke alltid. De siste ulykkene med bjørn har alle vært med snublebluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje godt sagt, har berre ein ting å føye til: Den siste ulykka med han tsjekkeren var pga turfølgjet hadde vore gnien med blussa kring teltleiren....alt for lang line, som vart vanskeleg å spenne, og blusset gjekk ikkje av.

Eit slags fire eller femkantsystem med bluss i kvart "hjørne" er vel tilrådd. Eg gjekk utan bluss i fjor, men med bikkje. I år skal eg ha med kidsa mine på Prins Karls, og då vert det både bikkje, bluss og vakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere isbjørner på vår vei. Et problem jeg opplevde med signalpenn/pistol, med eller uten knall er at av og til kommer smellet/lyset BAK bjørnen og den blir skremt mot deg.

Etter det brukte jeg rifle/revolver. Da er smellet hvertfall på rett side :)

Den beste effekten oppnådde jeg ved å skyte til side for bjørnen, enten i en stein eller i en iskoss, det synes jeg har vært svært virkningsfullt, bjørnen har hoppet til side og flyktet.

70 skudd! Da har du utrolig tålmodighet (hvertfall stor pulk), med så mange skudd tror jeg rett og slett du gjør bjørnen en "bjørnetjeneste" (he, he), du venner bjørnen til lyden/bråket, du lærer den å ikke frykte situasjonen, om ikke for deg så kanskje for neste mann som bruker signalpenn/pistol.

Som Tessatroll sier: jeg har alltid 4 bluss, en i hvert hjørne, evt. med overlapp, da blir det dobbel sikring.

Når du er alene er ikke vakt en opsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt så bør du vurdere hund hvis du skal gå alene. Jeg sover dårlig nok med hundevakt og etter noen dager med dårlig søvn vil du trolig bli så sliten og ha så mye søvnunderskudd at du ikke våkner hvis noe skulle tusle rundt teltet ditt. Svalbard om sommern kan bety hufsete vær og mye lokal tåke, noe som heller ikke hjelper noe særlig på nervene. Sjansen er størst for å møte bjørn i Agardhområdet, men kan dukke opp flere steder, bla kan det være en del rundt Van Mijenfjorden. Både Hvitserk, Spitra og flere private grupper har gått samme tur (som regel vinterstid) så mulig du kan få tak i noe mer info ved å henvende deg til dem. Skaff deg også en signalpistol med nok knallskudd, signalpenn er kriseløsning som er mer stress å klargjøre/fyre av, vanskeligere å sikte med og med mye dårligere effekt. Bjørnene kan også være noe mer pågående sommerstid, men umulig å si om du klarer å skremme dem vekk med ett skudd, eller bare må holde den på avstand til du blir evakuert som ved Nordenskiold i fjor. Velger du å gå alene uten hund så pass på at du lagrer mat og annet spennende litt unna teltet ditt og har en eller annen anordning som vekker deg hvis noe stort og tungt skulle begynne å grafse på det. Du må vel i tillegg presentere turopplegget ditt til Sysselmannen (mulig dette bare er for guida turer) så lenge du ikke er fastboende, så mulig de stiller noen ekstra krav til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, den kan bære såpas mye, ja? Det visste jeg ikke. Men da er jo det klart noe jeg bør vurdere på en senere tur. Jeg liker særlig det at en hund er mer oppmerksom på lukt og lyder enn meg, så det vil jo helt sikkert være økt sikkerhet å ha med hund. Men som "kav" nevner, så skal en nok ikke stole blindt på at hundene oppdager i tide de heller. Det er vel uansett ikke anbefalt å telte uten snublebluss rundt teltet, hund eller ikke? Det beste er vel å være flere og sitte på bjørnevakt? Men jeg trives best alene på tur og har best erfaring med det. Med flere så er det mer hensyn å ta og det blir fort forskjell på hvor mye hver enkelt ønsker og vil presse seg med vekt og dagsetapper. Da blir det nødvendig å tilpasse seg det svakeste ledd...

Hvordan er det å få lånt hund der oppe? Dyrt? Forsikringer? Er det stor forskjell på hunders personlighet og temperament? Ting jeg bør være oppmerksom på (blant annet å sikre at de ikke stikker av osv?) Jeg har ikke mye erfaring med hunder og vertfall ikke type brukshund :(

 

Det er enkelt å få lånt hund der. Blandt annet vet jeg Svalbard Villmarkssenter låner ut enkelthunder til turbruk. Det er omgjengelige og trivelige hunder. Du får nok en grei innføring i camplivet med hund før du drar hvis du låner av noen.

 

Den helt klare "ulempen" hvis du tar med hund, er at det aldri vil bli det samme å dra på tur igjen uten:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 70 skudd så var det en litt spesiel situasjon der vi evakuerte en leir med studenter pga en veldig innpåtrengende bjørn. Den måtte til slutt skremmes vekk av helikopter. Ville ALDRI hatt med så mye skudd på tur haha. Var heller ment som et eksempel på at det finnes mye ulike reaksjoner fra bjørnene der ute. 

 

Om du har mulighet så er dobbel snublebluss en god løsning. At du har to høyder, men det krever mye utstyr som nå for tiden er vanskelig å få tak i desverre. 

 

Du starter turen utenfor område 10 så da må du få turen/opplegget godkjent av sysselmannen. Med en god plan er det vanligvis ingen problem å få tillatelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får lånt hunder er det vel ingen ting å tenke på. Her er det jo nesten bare fordeler. Litt styr er det jo, men på den annen side er kjedsomheten en av de større utfordringene (synes jeg), og da hjelper det mye med hundene. 

Snubleblussen ble i alle fall ikke jeg fortrolig med. Utrolig vanskelig å få festet denne godt nok enkelte steder,- som selvsagt også er den beste teltplassen :-(. Passe sliten, våt, trøtt osv betyr gjerne et heller tvilsomt varsel. 

 

Ellers er jeg helt enig i det som sies om signalpistol fremfor penn, og gevær fremfor revolver.Tar du av kikkerten er det ikke så mye tyngre med gevær, hvis du da velger et lett jaktgevær. Ufattelig mye bedre å bruke, og det er lett å henge på sekken uten at sekken blir for skeiv.   

  

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel i tillegg presentere turopplegget ditt til Sysselmannen (mulig dette bare er for guida turer) så lenge du ikke er fastboende, så mulig de stiller noen ekstra krav til deg.

Takk for mye nyttig info. Jeg har hørt om mye av det fra før, men aldri feil å få repetert nyttig info.

Når det gjelder innenfor forvaltningsområde 10, så skal det ikke være behov for godkjenning fra Sysselmannen, om det er det du tenker på? Men på den lengre turen neste år, så må jeg kontakte Sysselmannen og sørge for forsikring osv., ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får lånt hunder er det vel ingen ting å tenke på. Her er det jo nesten bare fordeler. Litt styr er det jo, men på den annen side er kjedsomheten en av de større utfordringene (synes jeg), og da hjelper det mye med hundene. 

Snubleblussen ble i alle fall ikke jeg fortrolig med. Utrolig vanskelig å få festet denne godt nok enkelte steder,- som selvsagt også er den beste teltplassen :-(. Passe sliten, våt, trøtt osv betyr gjerne et heller tvilsomt varsel. 

 

Ellers er jeg helt enig i det som sies om signalpistol fremfor penn, og gevær fremfor revolver.Tar du av kikkerten er det ikke så mye tyngre med gevær, hvis du da velger et lett jaktgevær. Ufattelig mye bedre å bruke, og det er lett å henge på sekken uten at sekken blir for skeiv.   

  

God tur!

 

Ja, hund fremstår som et fornuftig alternativ, ja. Skal undersøke dette litt nærmere før jeg drar. Ang. snublebluss, så tror jeg nok jeg skal få satt opp. Vet at underlaget noen ganger kan være utfordrende, men gikk fint sist jeg var der.

 

Men hva med høyden? For lavt, så skritter vel bare bamse over. For høyt, så kan den kanksje krype under slik at tråden strekker seg og ikke løser ut? 70-90cm kan det være passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.