Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur Rogen - Tips vann sør for Rogen?


Wilderness

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har planer om å ta turen til Rogen i løpet av juli i år og bruke ca. 7 dager i området.

Vi var samme sted på i 2013, men har nå lyst til å utvide til Revsjøene/Styggsøane vest for Rogen.

 

Jeg har vært innom de fleste innlegg her på forumet nå og lest meg opp, men fant ikke noe detaljert om hvordan det er med bæring/gåing (med kano) i vannene sør for Rogen.

Har tegnet sånn ca. rute (start Käringsjön og vestover småvannen) slik som mange andre, men lurer på hvordan det er med bæring m/kano/terreng/stier/tidsbruk etc.:

Fra Storfisktjønnan (starten av rød strek) til Litle Vonsjøen og så ut til Rogen igjen ved Våndåhåarna.

Eventuelt fra Storfisktjønnan (starten av blå strek) til Litle Vonsjøen og så fortsette til Bredåsjøen og så ut til Rogen igjen ved Bredåholmarna.

Skjønner det kan bli vanskelig å si eksakt tid man bruker, men om noen har gjort det samme så si gjerne hvor lang tid du/dere brukte, hvilken rute dere tok osv.

Vi er to OK trente mann med vanlig pakksekker og en Ally kano.

PS: Svart rute er det jo mange før oss som har skrevet om her på forumet og etter hva jeg har forstått er det en fin ukes tur.

post-8244-0-09993100-1433172192_thumb.jp

 

Om det er noe man absolutt bør tenke over (utenom været/vind på Rogen) med tanke på rutevalget merket svart, så nevn gjerne det også i et eventuelt svar.

Her er et godt kart for svensk side om man ønsker å forklare nærmere og i tillegg poste kartlink (knapp i menyen venstre side) til området man forklarer: http://kso2.lantmateriet.se/?e=365153&n=6912121&z=8

 

Vet det er mange her med god kunnskap og masse erfaring, så setter stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart ingen har svart deg her ennå. Jeg kan komme med litt kanskje.

 

Har kun én kanotur i området omtrent som den svarte ruta du har skissert. Ellers har jeg noen fotturer.

 

Strekket mellom Øvre Storfisktjønn og L. Vonsjøen er omtrent 2km. Ikke særlig sti. Et tråkk her og der. Blir nok tungt. Mellom L. Vonsjøen og Våndåhåan er det mye stein. Finnes en klopp over reingjerdet øst for utoset. Elva fra L. Vonsjøen renner "under" bakken og ses sjelden. Skikkelig villmarkspreg dette området. Bruk en natt eller to ved L. Vonsjøen. Villmarkssjø og med finfin kvalitet på fisken. Bare røye der. Mulig også abbor.

 

Det skal finnes et bæretråkk fra L. Vonsjøen sør til Vonsjøen. Kvalitetsfisk skal finnes i Vonsjøen. Herfra via Läsjön til Bredåsjön og så videre til Rogen. Bærestien går nær Bredån. Tror det blir bare kav og tungt å bære småtjønnene du skisserer med blå rute.

 

Tror Läsjön er privat og forbudt fiske?

 

Svart rute du skisserer er enklest å ta ved å padle lengst sør i Käringsjön og så bære over til tjønnet nordvest for Hån (tydelig sti). Derfra enkleste vei (dvs. over der det er kortest bærestrekk) nordvestover mot Öster-Rödsjön. Bærer ned til Rogen langs elva på tydelig sti.

 

Fra Revsjøen velger dere å bære mellom småsjøene der det på kartet ser kortest ut. Der går bærestien.

 

Be om tips når dere betaler fiskekort/parkering på Käringsjön. Der får dere også vite hvilke vann som er forbudt å fiske i.

 

Les gjerne om mine turer i området på bloggen min :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne,

 

Takker så mye svar, gode tips og info!
Artig at akkurat du skulle svare, jeg har faktisk brukt de siste dagene til å lese i gjennom Femundsmarka 2011, 2012 og 2013 :D

Flotte bilder og supre turrapporter som gir enormt med inspirasjon!
 

 

Strekket mellom Øvre Storfisktjønn og L. Vonsjøen er omtrent 2km. Ikke særlig sti. Et tråkk her og der. Blir nok tungt

 

Ja, fryktet det egentlig. Det spørs om vi i det hele tatt tar turen den veien, men det hadde jo vært veldig spennende å fått testet røyefisket i L. Vonsjøen!

 

Tror det blir bare kav og tungt å bære småtjønnene du skisserer med blå rute.

 

Enig! Jeg hadde ikke kikket så veldig nøye akkurat der, men ved en nærmere titt så har du nok helt rett.

 

 

Den alternative ruten du tipset om sørover fra L. Vonsjøen til Vonsjøen (antar du mener den som er merket som "Stor Våndsjön" på kartet nedenfor?) og så videre til Läsjön, Bredåsjön og så inn i Rogen igjen så veldig spennende ut! 

Er det fra Rogen/Våndåviken til L. Vonsjøen du mente det var steinete og tungt? Ser nemlig ut som det kun er 500meter bæring, og 25 høydemeter fra Rogen?

Hva tenker du (eller andre som leser dette) om å droppe strekket mellom Øvre Storfisktjønn og L. Vonsjøen, og i steden bære fra Rogen/Våndåviken til L. Vonsjøen?

post-8244-0-19762300-1433268897_thumb.jp

 

Noen som vet hvor lang tid bør man beregne om man følger bæretråkket (om det finnes) fra L. Vonsjøen sør til Vonsjøen? (ser ut som det er ca. 1,6km luftlinje)

 

Ser ut som du kan ha rett i at det antagelig er forbudt å fiske i Läsjön ut i fra hva som tidligere har blitt skrevet her.

Om noen har et bedre kart som viser hvilke vann som er lov å fiske og ikke enn dette (som ble linket til av bruker "Dvid" i posten nevnt over) så setter jeg stor pris på det.
 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke padlet kano i området, utrolig nok egentlig etter å ha bodd i området noen år, men jeg har kjørt en del her med hundespann. Jeg skal ikke kommentere ruteforslagene dine direkte. Generelt kan jeg vel si at ferdsel med bæring av kano i området ikke behøver å være så greit selv om det ser greit ut på kartet. Det er mye grov morene og blokkmark i områdene du planlegger å ferdes i. Mellom Rogen, Rogshåen, Litlbuddhåen, Storrundhåen osv ser du ofte at høydekoten på kartet ligger like innom strandkanten. I terrenget tilsier dette at det er et relativt bratt landstykke mellom håene og vannene. Der elven går er ofte eneste praktiske fremkomstvei med kano.

post-7299-0-26446100-1433274719_thumb.jp

Bildet er fra Rogshåen og viser strandlinjen omtrent mot Litlbudhåen og Møllerbua.

Mellom Bredåsjöen, Vonsjøen og L.Vonsjøen vet jeg andre har slitt med å ha med seg kano. Har ikke gått eller kjørt der selv.

Fra Styggsjøan og ned til Storrundhåen har jeg brutt løype til hundespann noen ganger. Det er mer kupert, brattere og langt mer steinete enn det ser ut på kartet. Dere vil klare å bære over her, men det vil koste en del slit og svette.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare korrigere litt innlegget ovenfor.

 

Å bære fra øverste sjøen i Styggsjøan (768moh) og ned til Storrundhåen til vika i innoset går greit. Tydelig bæresti som starter i den smale vika lengst i sørøst i 768. Jeg tok den i to omganger. Først alt utstyret og så tilbake og hentet kanoen. Det går helt fint.

 

Kan anbefale turen opp Våndåhåan og til L. Vonsjøen. Vilt terreng, men bæreavstandene greit overkommelige.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæringen ned til Storrundhåen er bratt og relativt krevende som nevnt ovenfor. Her gjelder det å ta det med ro og sette bena på riktig sted ;) Jeg var i dette området selv i fjor sommer....overkommelige bæringer. Om du velger å ta deg ned til Femunden via Røa kan du regne med en relativt lang bæring...1.5 -2 km. Flere flotte leirplasser rundt Revsjøen....samt fine sandstrender :) ( se profilbilde) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i hele området selv men lest noen rapporter at det er rimelig steinete og knotete å dra med kano mellom Store og Lille Vonsjøen.

Sakset fra Godtur.no "mellom Nedre og Øvre Vonsjø så fant vi en stenrammel vi ikke visste det fantes maken til! Der slet vi litt med å komme over. Vi måtte pakke sammen igjen kanoen og få den på sekkene igjen"

I denne er det bl.a noen som droppet den turen da de så steinrøysa http://panneband.blogspot.no/2011/08/rogen-natureservat-og-femundsmarka.html

Mulig det er lettere over fra Lille Vonsjøen rett til Bredåen men har ike vært der selv.

Men alle er forskjell på tur. Noen liker å slite seg gjennom en ekspedisjon med mye bæring og være fornøyd med å fullføre planen. Andre vil helst ha kano mest mulig på vannet. Så du kommer frem hvis du vil, spørs bare hvor mye slit du vil ha på turen.

 

Tenker på en tur selv i området i sommer. Blir nok da enten småvanna, over til Reva, opp til Revsjøen. Så ned til Røa via Styggsjøen. Surre rundt i Øvre Røa en dag eller to, Så opp til Rogen og så starte på returen med en overnatting. Eller krysse Rogen, opp til Bredåen, Lasjøen og Store Vonsjøen, så retur samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wilderness.

Jeg har, sammen med et annen fra forumet, vært på tur i områdene du spør om.

Det er et flott område å utforske.

Som nevnt av andre er bæringen mellom Lille Vonsjø og Stor-Våndsjøen godt preget av blokkmark og stein.

Det går et far der som er markert med varder igjennom de mest steinete områdene. Når dere kommer til enden av Lille Vonsjø så gå opp til venstre på en liten morenerygg og dere vil komme inn på stien.

Vi har en gang båret igjennom der med kano, en annen gang med kano og en glassfiberkajakk (da var vi tre stk. to bar kajakken og en bar kano på hodet. Vi tok med alt i en vending). 

Det hele er høyst overkommelig etter mine begreper.

Når man først er kommet over til Stor-Våndsjø er det en fantastisk leirplass på en liten øy (omtrent der bindestreken i navnet er på kartet. 

Bildet av hunden min er fra den plassen og det andre bildet er fra Stor-Våndsjøvålen, en høyde sør for Stor-Våndsjø.

Når man først er i dette området bør man padle til enden av Stor-Våndsjø og padle nedover Tøfsingdalen Nationalpark.

Et eldorado for fiskere. Vær dog oppmerksom på at i det området er det kun anledning til å slå leir på tilrettelagte plasser.

Turen i 2007 da Fimax og jeg var der med kanoen tok vi turen fra Storfisktjørnane og over til Lille Vonsjø, grei bæring iflg. oss.

Da vi hadde med en tredje mann samt kajakk dro vi inn fra Rogen via Våndsjøviken.

post-568-0-56057500-1433330743_thumb.jpg

post-568-0-19620900-1433330784_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle råd og tips folkens! Fantastisk rask og god respons!
Mye bra og spesifikk informasjon om rutevalg, akkurat slik jeg ønsket :)

 

Det er dessverre en stund til avreise enda, men da har man jo desto bedre tid til å planlegge turen.

Jeg skal gå i gjennom ruten og forslagene med min turkamerat, så får vi se hvor det bærer.

 

Skulle det være flere som kommer på noe lurt med tanke på siste kart/rute vedlegg (merket grønn rute) så er det bare å slenge inn et innlegg eller  fler. Alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan anbefale deg å bære direkte fra Bredåtjærn og rett opp i Bredåsjøen istedenfor gjennom alle småtjønnene. Det er fin sti opp mellom disse to vannene. Vi brukte to dager fra Käringsjöen og helt inn til Kratltjønna, men da hadde vi godt vær. Brukte samme tid tilbake i litt dårligere vær.

Hvis du skal bære mellom Vonsjøen og Lille Vonsjøen er det anbefalt og IKKE bære korteste rute, men gå litt opp i høyden og prøve å følge toppen av en morenorygg ned til Lille Vonsjøen.

Det er ikke tillattt og fiske i Läsjøen.

Knallfin tur, men vær obs når manskal krysse Rogen. Det blåste opp på under 1 minutt for oss midt utpå. Gikk fra rolige krusebølger til å gå fullstendig hvit! Det er ikke en god følelse...

Håper dere får en knallbra tur sånn som oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noe på hvor mange dager du kommer til å bruke på denne ruten?

søberg: Ja, vi har kikket litt nærmere på løypa nå og vi har satt av ca 7 dager. Den blir nok til litt underveis, men antageligvis sort løype + L. Vonsjøen.

(Vi har mulighet til å bli et par ekstra dager om det blir ønskelig.)

 

Klingen86: Takk for gode tips! Som nevnt over har vi kikket litt nærmere på løypa og diskutert litt. Vi ser for oss at vi følger den sorte løypen (se min første post), pluss at vi tar med oss L. Vonsjøen. Har vi god tid igjen da så vurderer vi Stor Våndsjön, men jeg tror ikke det blir til det. Kanskje setter vi fra oss kano og tar en tur kun til fots hit om tiden strekker til. Vi har planer om å ta det med ro og ikke stresse. Skulle det vise seg at vi plutselig får veldig god tid så kan det jo hende vi endrer litt på løypa underveis, ingenting er skrevet i sten heldigvis :)

Og ja, vi er klar over at Rogen kan by på problemer underveis, og har stor respekt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.