Gå til innhold
  • Bli medlem

1 ukes fjelltur i starten av juli. hvor skal vi gå?


inreds

Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg driver å planlegger en ukes fjelltur i starten av juli.

i utgangspunktet var planen å gå over hardangervidda, men nå ser det ut som snøforholdene gjør denne turen vanskelig.

det er jo heller ikke så trivelige å traske rundt i gjørme og vann...

 

så mitt spørsmål er, hva er gode alternativer til hardangervidda?

ønsket er en ukes tur med telt. kan gjerne gå innom noen turisthytter, men det er ikke noe must.

 

mvh.

 

inreds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når snøsmeltingen først starter skikkelig går det ofte fort. Så kan godt hende det er fint på store deler av vidda i juli. Det blir fortere bart på Østvidda enn vestover, så om du planlegger å gå fra for eksempel Haugastøl til Rjukan bør du være ganske trygg. Og der snøen ligger kan den ofte være OK å gå på. 

Generelt er det større fare for snø jo lenger vest du kommer. Rondane og områdene sørover mot Lillehammer  er garantert snøfritt første uken i juli. Samme gjelder Femundsmarka. Du kan også vurdere Imingfjell og Blefjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg hadde lagt turen til østlige fjellstrøk hvor det er mye mindre snø. Snøen på Hardangervidda øst er trolig så godt som borte når du skal reise, men det vil være bra vått mange steder (myr og gjørme, i tillegg til store bekker og elver). Blomstring etc. er også sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.